• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Övriga kostnader

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Måste ge bra ROI för att det ska vara värt att ta ut från kreditkort...
jag har ganska så tur med mina räntor, jag trixar till mig räntefria uttag, så det är bara ren vinst där, räntan på min kontokredit är lägre än vinsten på investeringarna. problemet är bara att jag balanserar på gränsen utan buffert, jag lånade 10000 av min bror till räkningarna förra månaden, detta ville jag undvika då det alltid blir gnäll, jag skulle haft pengarna en vecka bara då jag skulle få tillbaka 40000kr från en investering i början av april, men jag investerade dom 40000kr samma dag som jag fick dom... sen 200.000 blanco + investerade brorsans 10000 + lite mer av egna pengar som jag plockade ut av krediten. ja brorsan gnällde ännu mer och kallade mig oansvarig... men jag fick behålla pengarna i en månad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
A27 investerar i valutor/fonder?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
A27 investerar i valutor/fonder?
allt möjligt, men inte valutor.
jag har blivit beroende av att investera i företagslån och fastighetsproject.
skulle gärna köpa mer aktier också men känner mig inte lika bekväm med att låna till det
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Väldigt nyfiken på sådanthär. Men i princip kan man väl också torska alla sina investeringar?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Hade uppskattat om du berätttade mer om hur det fungerar om du har tid :)
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hmm, sorry om vi går off topic, vill inte "sabba" din tråd...
Väldigt nyfiken på sådanthär. Men i princip kan man väl också torska alla sina investeringar?
Hade uppskattat om du berätttade mer om hur det fungerar om du har tid :)
ja, man kan förlora pengar. men det finns säkerheter på dessa investeringar, så länge som företaget som man investerar i inte begår ett bedrägeri och förskingrar pengarna (har hänt på Tessin om jag har förstått det rätt, inget som jag har investerat i dock)
exempelvis så lånade ett företag 5 miljoner via Kameo, fastighetsutvecklaren gick i konkurs för ett år sedan, konkursförvaltaren realiserade tillgångarna och sålde bygget för 36 miljoner, och tack vare att belåningsgraden förhållandevis låg (40-50% av förväntat försäljningspris) så räckte dessa pengar till att återbetala alla investerare från Kameo och räntor (9%) och dröjsmålsränta (7,5%) som har tickat i cirka ett år (konkurser tar tid...)
om man ändå inte får tillbaka pengarna då kan man göra avdrag på deklarationen (30% av 70% av förlusten)
och sprider man ut pengarna på flera olika projekt (gärna minst 10st) då talar alla odds för att man kommer tjäna pengar även om någon går i konkurs, om inte marknaden kraschar totalt, normalt så får företagen inte låna mer än upp till 70% av förväntad vinst så det finns utrymme för nedgång av försäljningspris och oväntade utgifter
jag investerar just nu i min 17e på Kameo och 7e på Tessin

det står mer här https://www.kameo.se/Risk-och-kreditbedoemning
 

Maipenrai

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
9 Oktober 2016
Meddelanden
151
Mottagna reaktioner
58
Poäng
177
250kr lotto, 89kr Netflix och alkohol kanske 1,000-1,500kr över hela året,dricker sällan
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Numera ser jag till att sätta in minst 15 tkr/månad på banken, det sker samma dag som jag får lönen, reglerar lite grann efter om jag behöver köpa något som jag måste ha. När allt är betalt inklusive maten, så har jag 6 - 7 tkr i "fickpengar" som jag äter lunch för på jobbet, resterande fikar jag upp, dricker vin på stan, har inte så noga koll på vad allt kostar. Sedan jag blivit skuldfri så betalar jag hela hyran och min sambo köper vinet från Frankrike och så käbblar vi om vems tur det är att betala när vi är ute på restaurang ;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp