Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Enligt 48 § i skuldsaneringslagen kan en domstol på ansökan av en borgenär (den som lånat ut pengar) avbryta eller ändra villkoren i en pågående skuldsanering. Detta är möjligt i de fall då gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen förbättrats efter skuldsaneringen. Att villkoren för skuldsaneringen ändras kan t.ex. betyda att tidsperioden förlängs eller att de planerade avbetalningarna ökar.

Det finns inga lagregler som beskriver vad en väsentlig förbättring innebär, men i praxis från hovrätt, RH 2003:59, har 400 000 kr ansetts utgöra en sådan väsentlig förbättring av gäldenärens ekonomiska förhållanden som motiverar en omprövning.
Efter skuldsanering? Om man får ett arv efter skuldsaneringen så bör man väl få behålla det?
Under skuldsanering kan jag förstå man måste ev göra en omprövning.

Efter skuldsanering? Om man får ett arv efter skuldsaneringen så bör man väl få behålla det?
Under skuldsanering kan jag förstå man måste ev göra en omprövning.
Det stämmer, just betalning/betalningsutrymme är enda grunden där en omprövning måste begäras innan skuldsanering avslutas.
Övriga grunder kan det omprövas på efteråt

Det stämmer, just betalning/betalningsutrymme är enda grunden där en omprövning måste begäras innan skuldsanering avslutas.
Övriga grunder kan det omprövas på efteråt
Övriga grunder? Efteråt? Är man inte fri efter de 5 åren, skulsaneringtiden.

Övriga grunder? Efteråt? Är man inte fri efter de 5 åren, skulsaneringtiden.
Läs skuldsaneringslagen. Det är bara grunden där det är fråga om betalning där omprövning är begränsad i tid. E.c bör då resten av grunderna inte vara begränsad i tid.

Tänker jag rätt efter betalplanens slut är man fri och kan spara och få ev ta emot arv, utan att det tas av kf.
Kan spara och snåla för framtiden och inte ha fler skulder.
Eller har jag missuppfattat ngt?

Bilagor

• Screenshot_20231016-174507_Chrome.jpg
    Screenshot_20231016-174507_Chrome.jpg
    471.5 KB · Visningar: 14
Tänker jag rätt efter betalplanens slut är man fri och kan spara och få ev ta emot arv, utan att det tas av kf.
Kan spara och snåla för framtiden och inte ha fler skulder.
Eller har jag missuppfattat ngt?
Jag har svarat 2 gånger. Tänker att en tredje gång hjälper inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp