- Meddelanden
- 242
- Mottagna reaktioner
- 207
- Poäng
- 397
4årig betalplan till juli 2029 , sanering slut 2030 

Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.

Ja din betalplan är 4 år men din sanering pågår tills 5 år gått och din anmärk förvinner på datumet du fick ditt inledande fem år tidigare men du behöver inte betala in något till KFM. Anv det året att spara o bygga buffert inför framtiden.Min är på 4 år pga barn mm. Måste kolla på Kivra om betalplanen, på Mina sidor på KFM står ju inget alls typ. Tycker det borde framgå mkt tydligare om man ändå skalk vänta 5 år när handläggaren säger 4. Visst bra att få behålla pengarna sista året men nästan värre, att vara låst från bomarknaden tex. Risk man hamnar på gatan sista året, folk med skuldsanering är mindre värda än grova brottslingar för bankerna.
Helt rätt, jag har hadt lite jobbigt med bonusar , men har skickat in att jag fick bonus plus min löneökning med ca 3k, men hoppas det blir klart nästa år, så jag får det nya uppdaterade existenminumum. kanske man får någon hundralapp extra i fickanAbsolut! Men bättre att ompröva och vara säker, lär förmodligen vara lite över 4k bruttoRäknar med ett avslag. Men då har man det på det torra

Någon som vet?
Jag har fått inledande och en summa att betala i slutet av varje månad. Gjorde den första betalningen 30/9 och nästa vecka 30/10 ska betalning nr 2 in.
I beslutet om inledande står det att väntetiden till beslut är ca 7 veckor. Hur länge har ni väntar på beslut från inledande till beslut? Hur många betalningar hann ni göra på beslutet om inledande?
Jag antar att jag ligger i skarven att få besked. Säg att jag får besked om avslag torsdag 30/10 och att jag innan betalat in månadsbetalning, dvs det händer på samma dag (betalning gjord morgon 30/10 och besked om avslag e.m samma dag), går betalningen vidare till mina skulder eller kommer betalningen tillbaka till mig?
Ja så är det nog även om avslaget kommer samma dag som inbetalning sker.Om du har skulder och betalar in på skulderna så går dom såklart till det utan återbetalning vid avslag.
Jag fick tre år pga två barn varannan vecka, de var sju resp tretton vid inledande. Även ensamstående, vilket spelade in.Verkar som det är ”vanligt” att få 4 års betalplan när man har barn. Men är de någon som fått 3 år?![]()
Finns hyresvärdar som går med på att hyra ut även fast man har sanering. Läst om flera som fått det här på forumet.Ja ni har nog rätt, man är alltså utstängd sista året oxå även om man får behålla pengarna.
Någon som vet hur man behandlas sista året då man har sanering men har samma ekonomi som en utan lån och sanering? Är banker och annat lika restriktiva?
Okej! Ja oavsett 3,4 eller 5 år är ju sanering en vinst. Men visst kan de kännas skönt med en kortare betalplan om man blir beviljad.Jag fick tre år pga två barn varannan vecka, de var sju resp tretton vid inledande. Även ensamstående, vilket spelade in.
Kortare betalplan är bara bonus, att få skuldsanering är en gudagåva!Okej! Ja oavsett 3,4 eller 5 år är ju sanering en vinst. Men visst kan de kännas skönt med en kortare betalplan om man blir beviljad.
Någon som vet?
Jag har fått inledande och en summa att betala i slutet av varje månad. Gjorde den första betalningen 30/9 och nästa vecka 30/10 ska betalning nr 2 in.
I beslutet om inledande står det att väntetiden till beslut är ca 7 veckor. Hur länge har ni väntar på beslut från inledande till beslut? Hur många betalningar hann ni göra på beslutet om inledande?
Jag antar att jag ligger i skarven att få besked. Säg att jag får besked om avslag torsdag 30/10 och att jag innan betalat in månadsbetalning, dvs det händer på samma dag (betalning gjord morgon 30/10 och besked om avslag e.m samma dag), går betalningen vidare till mina skulder eller kommer betalningen tillbaka till mig?
Jag tillhörde inte det vanliga. Jag fick 5 årig betalplan och jag har två små barn. Verkar vara helt individuellt sett till handläggare.Verkar som det är ”vanligt” att få 4 års betalplan när man har barn. Men är de någon som fått 3 år?![]()
Verkar som att 90% utav omprövningarna resulterar i att man ej behöver betala in mer,lite konstigt ändå eftersom många ligger 4-6k över.Kortare betalplan 4år. Har ett år kvar nu. Min lön har ökat nästan 8tusen sen inledande. Gjort en omprövning.
Då gjordes den på en ökning runt 5tusen. Å beslutet blev att jag inte behövde betala mer. Har inte gjort ytterligare omprövning pga långvarig tjänstledigt 20% som övergått till beviljad sjukskrivning 25%.
Hmm, ja de verkar vara väldigt olika. Konstigt ändå, men de kanske beror på vad skulderna kommer ifrån, alltså vad som gjort att man hamnat i situationen tänker jag.Jag tillhörde inte det vanliga. Jag fick 5 årig betalplan och jag har två små barn. Verkar vara helt individuellt sett till handläggare.
Nej du behöver inte ha skulderna hos kronofogden för att ansöka om sanering.Behöver alla skulder man har gå till kfm innan man ansöker om sanering?
Eller går det att betala allt som är möjligt och släppa det som blir för mycket till kfm och ändå kunna få igenom en sanering? Hur fungerar det?
jag hade inget hos KFM när jag fick skuldsaneringBehöver alla skulder man har gå till kfm innan man ansöker om sanering?
Eller går det att betala allt som är möjligt och släppa det som blir för mycket till kfm och ändå kunna få igenom en sanering? Hur fungerar det?
Är det privata lån du menar?1 år har passerat av min skuldsanering, betalplan i 3 år till.
Varit extremt tufft då vi i hushållet betalar på 2 lån utöver skuldsaneringen. Att leva under existensminimum är väldigt tufft. Men hoppas på bättre tider snart.
Kämpa på alla där ute!
1 år har passerat av min skuldsanering, betalplan i 3 år till.
Varit extremt tufft då vi i hushållet betalar på 2 lån utöver skuldsaneringen. Att leva under existensminimum är väldigt tufft. Men hoppas på bättre tider snart.
Kämpa på alla där ute!
jaa då fattar jag att det är tufft. personligen tycker jag att man har det väldigt bra under SKuldsanering. Nästan bättre än många andra som inte äns har det.Jag har sanering. Men har gemensamma lån som måste betalas. Därav är det tufft.
vilken Dröm!!!! BRa jobbat!!En månad kvar att betala, slut sista December
varför kollar du AI ?På min står det väldigt tydligt att den pågår 5 år även om betalplanen är kortare...Vart står det någonstans? Frågar man AI är det något gammalt. Har man på 4 år ärbman helt ren sen efter 4 år.
Är ju mkt bättre än man hade innan,jaga å täcka lån månad in månad ut. Men det är tufft jag går plus minus förutom bet fria månader,behåller ungefär lika mkt som dig. Gift 2 barn 3 å 8 år.jaa då fattar jag att det är tufft. personligen tycker jag att man har det väldigt bra under SKuldsanering. Nästan bättre än många andra som inte äns har det.
Jag får behålla
18k för boende och normalbelopp
2200 för resekonstander , av någon anleding sa dom att det var ok för mig att tanka istället för att köpa "Busskort"
355 kostander pga av sjukdom + 800 buffert
okej fattar. jag är ensamstående och var under 30 år när jag fick beslutet. så är tacksam för det. nu är det bara kriga klart dom 3 åren...Är ju mkt bättre än man hade innan,jaga å täcka lån månad in månad ut. Men det är tufft jag går plus minus förutom bet fria månader,behåller ungefär lika mkt som dig. Gift 2 barn 3 å 8 år.
Det är oftast okej och med i beräkningen att man använder sig utav bil att ta sig till jobb, då kollektivtrafik inte fungerar på alla ställen och med alla arbetstider. Som i mitt fall hade jag ALDRIG kunnat använda mig utav kollektivtrafik till mitt arbete.jaa då fattar jag att det är tufft. personligen tycker jag att man har det väldigt bra under SKuldsanering. Nästan bättre än många andra som inte äns har det.
Jag får behålla
18k för boende och normalbelopp
2200 för resekonstander , av någon anleding sa dom att det var ok för mig att tanka istället för att köpa "Busskort"
355 kostander pga av sjukdom + 800 buffert

Bra jobbat,hur ofta har dom omprövat? Tagit uc? Och har du legat över inkomsten du angav?Nu är även jag klar med andra året och påbörjar år 3 av skuldsaneringen.
Visa bilaga 5567
Inga konstigheter för mig - Alla 20 betalningar har vart fullständiga och samtliga har betalats i tid - 30 betalningar kvar. Ska bli skönt med betalfri månad i December.
Nu ser jag ingen anledning till varför någon borgenär skulle ompröva. Men en skuldsanering räknas som "ny"/"färsk" ca 2 första åren och något som känns lite positivt är att skuldsaneringen kanske blir lite mindre känslig nu sista 3 åren än dom 2 första.
Det är ingen som har omprövat eller tagit uc. Har inte legat över inkomsten som jag angav. Har snittat ungefär vad jag angettBra jobbat,hur ofta har dom omprövat? Tagit uc? Och har du legat över inkomsten du angav?
då är vi ju verkligen klarar nästan samtidigt!!Nu är även jag klar med andra året och påbörjar år 3 av skuldsaneringen.
Visa bilaga 5567
Inga konstigheter för mig - Alla 20 betalningar har vart fullständiga och samtliga har betalats i tid - 30 betalningar kvar. Ska bli skönt med betalfri månad i December.
Nu ser jag ingen anledning till varför någon borgenär skulle ompröva. Men en skuldsanering räknas som "ny"/"färsk" ca 2 första åren och något som känns lite positivt är att skuldsaneringen kanske blir lite mindre känslig nu sista 3 åren än dom 2 första.
jaa känns som en evighet kvar... tycker 2 år tagit lång tid, men yttligare 3 år kvar....Hej, hur fick du 3 år? På vilka grunder?1 år har passerat av min skuldsanering, betalplan i 3 år till.
Kämpa på alla där ute!