Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

3 år kvar, -hur ligger ni andra till ?

Så 3 löneökningar på första året? Å du tjänar riktigt bra säger du så säkert 10-15k löneökning? Första du borde gjort var att ompröva vid första ökningen då du borde vetat om dom andra lönerevisonwrma.
Nej, så var det inte. Omprövningen gjordes efter mer än två år in på saneringen. Jag visste inte då att man skulle inkomma med löneökningar, men det vet jag nu alltför väl :)

Nej, så var det inte. Omprövningen gjordes efter mer än två år in på saneringen. Jag visste inte då att man skulle inkomma med löneökningar, men det vet jag nu alltför väl :)
Är ju surt så klart men är lite sjukt med att få sanering och inte ha koll på reglerna runt det och läsa på när det gäller en så pass viktig sak i livet

Klart allt beror ju på hur stora ökningarna är,kommer själv aldrig ompröva för 800-1200 i ökning pratar vi flera tusen så hade jag omrpövat direkt. Sen som sagt allt beror på vilken handläggare du får,vet en person som legat 3k över hyrestaket i flera år och snart klar med saneringen sen finns det vissa som får högre betalplan av att tjäna 2k mer i månaden.

Jag har en fråga gällande omprövning som jag hoppas att någon med erfarenhet kan svara på.

Jag befinner mig äntligen på målshorten av min skuldsanering. Jag har bara två inbetalningar kvar och gör min sista inbetalning i maj och sista juni är jag klar. Nu är det så att jag ska ha lönesamtal nästa vecka och det lutar åt en ordentlig höjning, någonstans mellan 3 000 och 5 000 kr mer i månaden.

Eftersom jag snart är klar funderar jag på hur jag ska göra:

• Måste jag ansöka om omprövning när det bara rör sig om de två sista månaderna av betalplanen?
• Hur ser Kronofogden på en inkomstökning så här nära slutet?
• Finns det någon risk att jag åker på bakläxa om jag inte rapporterar det, trots att handläggningstiden för en omprövning förmodligen är längre än tiden jag har kvar på min sanering?

Jag har en fråga gällande omprövning som jag hoppas att någon med erfarenhet kan svara på.

Jag befinner mig äntligen på målshorten av min skuldsanering. Jag har bara två inbetalningar kvar och gör min sista inbetalning i maj och sista juni är jag klar. Nu är det så att jag ska ha lönesamtal nästa vecka och det lutar åt en ordentlig höjning, någonstans mellan 3 000 och 5 000 kr mer i månaden.

• Måste jag ansöka om omprövning när det bara rör sig om de två sista månaderna av betalplanen?
• Finns det någon risk att jag åker på bakläxa om jag inte rapporterar det, trots att handläggningstiden för en omprövning förmodligen är längre än tiden jag har kvar på min sanering?
Antar att ökningen gäller från april? Du förlorar absolut inget på att ompröva,till 99% så kommer det avslås pga för nära inpå avslutande utav saneringen,om du nu varit ärlig resterande åren, har du skitit i att ompröva förut å ska göra det nu fast du har 5-10k mer I lön så bör du nog inte omrpöva,för handläggaren kommer se dina sista löner,lr kan se alla löner under din sanering.

Antar att ökningen gäller från april? Du förlorar absolut inget på att ompröva,till 99% så kommer det avslås pga för nära inpå avslutande utav saneringen,om du nu varit ärlig resterande åren, har du skitit i att ompröva förut å ska göra det nu fast du har 5-10k mer I lön så bör du nog inte omrpöva,för handläggaren kommer se dina sista löner,lr kan se alla löner under din sanering.

Den nya lönen gäller från och med maj. Sen min skuldsanering inleddes 2021 har min lön ökat med totalt 6000kr.
Anledningen till att jag tidigare inte har begärt omprövning är att jag har velat undvika administrativa processer och därför accepterat de löneförhöjningar jag blivit erbjuden utan förhandling.
Under samma period har även min hyra ökat med 1500kr.

Den nya lönen gäller från och med maj. Sen min skuldsanering inleddes 2021 har min lön ökat med totalt 6000kr.
Anledningen till att jag tidigare inte har begärt omprövning är att jag har velat undvika administrativa processer och därför accepterat de löneförhöjningar jag blivit erbjuden utan förhandling.
Under samma period har även min hyra ökat med 1500kr.
Då är det lugnt,jag hade inte omprövat i ditt fall men som sagt den kommer bli avslagen ifall du nu skulle ompröva,i värsta fall kommer du få betala in tex 5-10k så kan du sova gott resten av året.

Inte ens säkert att din omprövning skulle hinna hanteras. Och även om den gör det lär det inte göras någon ändring, eller krävas någon retroaktiv inbetalning så nära på mållinjen, fick jag höra senast igår av KFM. Sedan syns det inte heller för den delen förrän långt efter att din sanering är klar.

Skulle avsluta i mars 2027 men fick förlängt 8 månader efter omprövning av borgenär hösten 2024. Lite surt, det var innan jag förstod att man själv måste inkomma med alla löneökningar mm, förr har ju Kronofogden "skött det" under löneutmätningen med alla kontroller av konton, årsinkomst osv. Det misstaget gör vi inte om!! Ska ändå försöka få ändrat igen till mars 2027 då min sambo varit sjukskiven på heltid nästan ett år.
Hur mycket mer hade du tjänat?

om jag får dela min situation , så får jag Bonus varje kvartal , det finns inte någon garanti på att jag får den , men jag jämkar (för att jag har en bostadsrätt och betalar ränta på mitt bolån) min bonus ska gå på 34% skatt men den går endast på 15% så jag får ut väldigt mycket, men den landar i snitt på ca 14k per kvartal , det blir alltså 56k per år, men sedan ska ju skatten betalas och då blir det ca 37k kvar, men jag skickar ändå in varje gång jag får dom FÖRUTOM nu i Q1, då jag självklart fick betala kvarskatt på återbärningen vilket jag räknat med. ca 19k. men tror det bästa är att om man tvekar på skicka in imprövning, -Gör det!

1 år avklarat i maj . Klar 2030 .. piuuu !
Har fått nytt jobb och kommer ompröva även om ökningen är ca 4000 kr brutto . Det är tidigt i saneringen och det står att öven en mindre ökning kan ändra betalplanen. En del av ökningen är vanlig löneökning och den kommer jag inte uppge i omprövningen eftersom den är inräknad sa min handlöggare när jag fick beslutet . Bäst att vara på säkra sidan här .
Det är 2 borgenärer som tagit uc på mej nu efter deklarationen, så dom hpller koll .

Jag behöver vänta lite med omprövningen för att se exakt hur den nya lönen blir först , det är ob som kan variera över månaden så jag får völ göra en uppskattning tänker jag . Hur har ni andra gjort ?

Har fått nytt jobb och kommer ompröva även om ökningen är ca 4000 kr brutto . Det är tidigt i saneringen och det står att öven en mindre ökning kan ändra betalplanen. En del av ökningen är vanlig löneökning och den kommer jag inte uppge i omprövningen eftersom den är inräknad sa min handlöggare när jag fick beslutet . Bäst att vara på säkra sidan här .
Det är 2 borgenärer som tagit uc på mej nu efter deklarationen, så dom hpller koll .

Jag behöver vänta lite med omprövningen för att se exakt hur den nya lönen blir först , det är ob som kan variera över månaden så jag får völ göra en uppskattning tänker jag . Hur har ni andra gjort ?
Be ditt lönekontor räkna ut vad du förväntas tjäna under 1 år inkl ob o så tar du ett genomsnitt på det.
Så gjorde jag då jag har mkt ob o det varierar fr månad till månad.

Ni behöver inte hålla på och ompröva för några tusenlappar extra varje månad, en vanlig löneökning på några % per år tas ut av att hyror och liknande höjs.

Det ända ni gör är att belasta myndigheten så att det tar längre tid för andra som har ett verkligt behov av att ompröva.

Hej! 2 år kvar!
undrar hur o om man kan se nånstans hur mkt skulder man har kvar o hur mkt man betalat in??!!!

Hej! 2 år kvar!
undrar hur o om man kan se nånstans hur mkt skulder man har kvar o hur mkt man betalat in??!!!
Har du gjort 30 betalningar och har 20 betalningar kvar? (betalplan 3 år = 30 betalningar, 4 år = 40 betalningar, 5 år = 50 betalningar totalt)

Som exempel: Är din betalplan 50 betalningar och du betalar 10.000 kr i månaden och har gjort 3 år (30 betalningar) så blir det:

30 x 10.000 = 300.000 som du har betalat in i skuldsaneringen
20 x 10.000 = 200.000 som du har kvar att betala i skuldsaneringen

Om du har omprövat eller fått ändra betalplaner får du kolla dom i Kivra vad du betalade förr om du inte komma ihåg.

Men man kan inte se någonstans live på mina sidor vad man betalat. I så fall om man mailar KFM. Men det går mycket snabbare att räkna ut manuellt skulle jag tro
Vad du har kvar att betala enl nuvarande betalplan blir väldigt lätt. Det är bara ta vad du betalar gånger så många betalningar du har kvar

Senast ändrad:

Jobbar 5 skift, jag tog förra årets inkomst delt på 12 å angav,varierar nån k upp å ner men finns alltid övertid så tar igen ifall det skulle ligga några k under månaden innan.

Ni behöver inte hålla på och ompröva för några tusenlappar extra varje månad, en vanlig löneökning på några % per år tas ut av att hyror och liknande höjs.

Det ända ni gör är att belasta myndigheten så att det tar längre tid för andra som har ett verkligt behov av att ompröva.
japp exakt så är det som jag tolkar det!

Ca 4000-5000+ kr mer i betalningsutrymme är rekommenderat att ompröva.

Om skuldsaneringen är färsk (ca första 2 åren) så kan det vara klokt att ha lite säkerhetsmarginal på det med.

Ca 4000-5000+ kr mer i betalningsutrymme är rekommenderat att ompröva.

Om skuldsaneringen är färsk (ca första 2 åren) så kan det vara klokt att ha lite säkerhetsmarginal på det med.
Precis min tanke och det står också i beslutet och på hemsidan . Jag kan inte ansvara för att inte belasta myndigheten när jag får ca 3-4000 kr mer brutto i mån och chansa på att få min sanering avbruten . Det är myndighetens jobb att säkra den ihop med mitt eget ansvar att anmäla ökad inkomst . Det är mitt resonemang . Jag precis som du skriver så är det bäst nu när jag haft saneringen 1 år bara .

Precis min tanke och det står också i beslutet och på hemsidan . Jag kan inte ansvara för att inte belasta myndigheten när jag får ca 3-4000 kr mer brutto i mån och chansa på att få min sanering avbruten . Det är myndighetens jobb att säkra den ihop med mitt eget ansvar att anmäla ökad inkomst . Det är mitt resonemang . Jag precis som du skriver så är det bäst nu när jag haft saneringen 1 år bara .
Jag pratade lite om detta med min handläggare. Hon sa att idag är det 5-6000kr netto som brukar vara normalt allt ompröva för och är man osäker kan man rådfråga sin budget / skuldrådgivare i kommunen.
Men jag håller också med dig, jag hade hellre omprövat en gång för mycket än en gång för lite för att hålla det tryggt.

Jag pratade lite om detta med min handläggare. Hon sa att idag är det 5-6000kr netto som brukar vara normalt allt ompröva för och är man osäker kan man rådfråga sin budget / skuldrådgivare i kommunen.
Men jag håller också med dig, jag hade hellre omprövat en gång för mycket än en gång för lite för att hålla det tryggt.
Är ju så jävla olika från handläggare till handläggare,finns folk som får ny betalplan av 2 k mer å sen finns det dom som glider igenom på en räkmacka med 5k över.

Är ju så jävla olika från handläggare till handläggare,finns folk som får ny betalplan av 2 k mer å sen finns det dom som glider igenom på en räkmacka med 5k över.
Ja det har man ju också sett.

Du skriver brutto, det är en väsentlig ökning på 4.000 - 5.000 kr månad netto som kan bli föremål för omprövning.

De 3.000 - 4.000 kr du får mer i lön per månad brutto kommer varken göra till eller från, du kommer få ett avslag på din begäran, det räknas som en vanlig årlig reglering av lön och du får inte din sanering avbryten för sånna små belopp även om en borgenär skulle lämna in omprövning och få rätt, du får snarare förlängd skuldsanering en månad eller två om dom får rätt beroende på hur mycket du betalar varje månad.

verkligen, Jag får Bonus var 4e Månad (Inget som är givet att jag får det) men jag skickar in omprövning på den och den blir alltid nekad. ca 14kr Brutto per kvartal.

verkligen, Jag får Bonus var 4e Månad (Inget som är givet att jag får det) men jag skickar in omprövning på den och den blir alltid nekad. ca 14kr Brutto per kvartal.
Annars är lönen samma månad för månad förutom årliga ökningen?

Annars är lönen samma månad för månad förutom årliga ökningen?
japp det stämmer , MEN jag fick förra veckan veta att min årliga löneökning iår blir 5% har alltså gått upp ca 4750kr mer per månad än det jag skickade in för, så ska nog skicka in vad min nya lön är, -lite det som dom flesta är inne på här.. hellre ta det säkra före det osäkra , absolut värsta som skulle kunna hända nu är att få förlängt....

japp det stämmer , MEN jag fick förra veckan veta att min årliga löneökning iår blir 5% har alltså gått upp ca 4750kr mer per månad än det jag skickade in för, så ska nog skicka in vad min nya lön är, -lite det som dom flesta är inne på här.. hellre ta det säkra före det osäkra , absolut värsta som skulle kunna hända nu är att få förlängt....
Ja ca 5 k i månaden så hade nog de flesta omprövat,du borde få ny betalplan efter det,kom ihåg å kolla utgifterna å ta me alla ändringar speciellt de som ökat oavsett om det är 100 spänn.

Be ditt lönekontor räkna ut vad du förväntas tjäna under 1 år inkl ob o så tar du ett genomsnitt på det.
Så gjorde jag då jag har mkt ob o det varierar fr månad till månad.
Ja det är ju bra ! Jag kommer dock dra av den vanliga löneökningen för 2026 eftersom min handläggare informerade mej om att vanlig löneökning är inräknat och ska inte omprövas.
Så för mej blir det 3-3500kr stt ompröva . Få se vad dom säger om det .

Om ngn tjänar ca 7000 brutto mer just nu under 6 månader men sedan kanske ner till 5000 brutto visst behöver man väl ompröva då?

Om ngn tjänar ca 7000 brutto mer just nu under 6 månader men sedan kanske ner till 5000 brutto visst behöver man väl ompröva då?

När min fru gick som vikarie inom äldreomsorgen så tjänade hon i det spannet under samma månader och sedan gick hon ned till 4000-5000 kr, vi gjorde ingen omprövning (min skuldsanering avslutades för en månad sedan efter fem år).

Om man tänker efter. Ska man skicka omprövning först för att man får ökad inkomst och ansökningstiden tar kanske 3-4 månader, om inte mer, sedan när man "faller" tillbaka igen, skicka in en ny omprövning. Två omprövningar upp emot 7-8 månader.

6 mån from nu? Ja du bör ompröva direkt, är 50-70k på 1 år och det vore sjukt om du ej fick högre betalplan men man vet fan inte mkt har man läst här på forumet.

någon här som har erfarenhet av att bli sambo under en skuldsanering ?

min tjej är även gravid, hur skulle ni skicka in omprövning ?

Jag ansökte dec 2024, fick inledande aug 2025 och godkände betalplan nov 25. Väntar fortfarande på beslut men har ju snart betalat 1 år på inledande så blir jag beviljad så återstår betalplan på 4 år när 1 år är avdraget. Hade hoppats på kortare betalplan med tanke på att jag snart blir pensionär men icket.

någon här som har erfarenhet av att bli sambo under en skuldsanering ?

min tjej är även gravid, hur skulle ni skicka in omprövning ?
Du kommer få betala några tusen mer då du blir sambo å sen när ni får barn så får du behålla ca 3300 per barn. Nu vet jag inte hur din situation ser ut men jag fick betala 6k mer då frugan fick jobb under min sanering,tjänar sambon riktigt bra så blir det mer såklart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp