• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

75 i handen 130ish i skulder

zaggadino

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tjena, jag sitter i ett lite konstigt läge.

Jag är spelberoende, är ganska bra på poker har vunnit en hel del stora turneringar, men har senaste åren torskat mer och mer på slotsen. Satt mig i lånekarusellen med massor av olika sms lån.
Det sprack för ett halvår sedan ungefär och slutade betala allting, det sjuka är att inget har gått till utmätning, bara någon csn skuld. Har dodgeat alla telefonsamtal.

Började för någon månad försöka ta tag i mig själv, gick sådär. Hursomhelst så vann jag för några veckor sedan en pokerturnering. Pengarna skickade jag till en anhörig och där har jag nu ungefär 75k.
Jag vet inte exakt hur stora skulder jag har, samma anhörig som tidigare rekade runt och lyckades hitta ungefär 100k som varit och vänt hos kronofogden. Jag tror att det kan va åtminstone 20-40k till.
Det är the usual suspects
viaconto
bigbank
minifinans
extralånet
vivus
och ett gäng andra, som nu gått till sileo, intrum osv.

Jag får ut 20-22k efter skatt per månad, har en låg hyra så fasta kostnader landar på 5-6k per månad.

Att få ett samlingslån på resterande är helt kört kreditbetyget är extremt dåligt
Vad gör jag? Går det att deala med med inkassobolagen? Finns det exempel där man kommer undan billigare om man degar allt på en gång?
Ska man ta och pynta de största lånen och deala med de mindre eller tvärtom?

Uppskattar verkligen input här, har skjutit och skjutit på det här men är ledig imorgon och tänkte sätta igång och ringa.
Mvh/ zagga
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Börja med att ta reda på hur mycket skulder du har och var. Och hur mycket back du går varje månad.
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Ta reda på hur mycket du har och var.
Kolla upp räntesatserna. Lägg in i ett excel. Jag skulle typ ha en kolumn med långivarens namn, kapitalskuld, ränta, månadskostnad. Sortera efter högst ränta och börja betala från toppen nedåt.

Det kan absolut gå att deala, få fryst ränta osv, men börja ta reda på vad du har för skulder och vilka räntor och avgifter de har.
 

räknenisse

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
18 Januari 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Ta reda på hur mycket du har och var.
Kolla upp räntesatserna. Lägg in i ett excel. Jag skulle typ ha en kolumn med långivarens namn, kapitalskuld, ränta, månadskostnad. Sortera efter högst ränta och börja betala från toppen nedåt.

Det kan absolut gå att deala, få fryst ränta osv, men börja ta reda på vad du har för skulder och vilka räntor och avgifter de har.
Hej Zaggadino, med ränta skall förstås absolut årsbelopp - inte procentsats. Ring först till bolaget där du betalar mesta absolutbeloppet och sedan till näst mesta etc. Gör ett förslag på "ackord" - "jag kan betala XXX kr direkt om jag blir av med skulden". Många går med på 70-90% eller mindre. Jag upplevde Svea som bra, Lowell var värst - riktigt ojusta, kunde först inte betala det dom ville, sen när jag återkom 3 månader senare hade dom höjt, men jag blev sur (men artig) och då ändrade dom sig. Men dom gillar väl hettan därnere.
Be om ett email (eller något annat skriftligt) om dom går med på det. Sen skall skulden försvinna när du betalar (spar kopia på betalningen). Om du är osäker be någon med myndig attityd hjälpa dig ... och kolla först med bolagen vad din skuld hos dom är.

Detta har dock en baksida - KF gillar inte att du ger fördelar till en av borgenärerna. Strider mot KFs principer. Det KAN påverka en framtida ansökan om skuldsanering. Men om dina siffror stämmer kan du betala återstoden på max ett år med löneutmätning och behöver ingen skuldsanering.
Sen tar du väl inga mer lån, va?!
 

räknenisse

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
18 Januari 2020
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Hej Zaggadino, med ränta skall förstås absolut årsbelopp - inte procentsats. Ring först till bolaget där du betalar mesta absolutbeloppet och sedan till näst mesta etc. Gör ett förslag på "ackord" - "jag kan betala XXX kr direkt om jag blir av med skulden". Många går med på 70-90% eller mindre. Jag upplevde Svea som bra, Lowell var värst - riktigt ojusta, kunde först inte betala det dom ville, sen när jag återkom 3 månader senare hade dom höjt, men jag blev sur (men artig) och då ändrade dom sig. Men dom gillar väl hettan därnere.
Be om ett email (eller något annat skriftligt) om dom går med på det. Sen skall skulden försvinna när du betalar (spar kopia på betalningen). Om du är osäker be någon med myndig attityd hjälpa dig ... och kolla först med bolagen vad din skuld hos dom är.

Detta har dock en baksida - KF gillar inte att du ger fördelar till en av borgenärerna. Strider mot KFs principer. Det KAN påverka en framtida ansökan om skuldsanering. Men om dina siffror stämmer kan du betala återstoden på max ett år med löneutmätning och behöver ingen skuldsanering.
Sen tar du väl inga mer lån, va?!
Sorry Zaggadino, jag tänkte inte bra. Mest effektivt är att betala skulderna med högsta procenten först eftersom det är mer effektivt med pengarna du har.
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Sorry Zaggadino, jag tänkte inte bra. Mest effektivt är att betala skulderna med högsta procenten först eftersom det är mer effektivt med pengarna du har.

Effektiv ränta, så se till att aviavgifter och sånt skit är med i procentsatsen.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Eller kör du snöbollseffekten, betala av minsta lånet hela tiden och lägg dem pengarna på nästa lån osv! Bästa moroten när man ser lån försvinna ett efter ett :)
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
Eller kör du snöbollseffekten, betala av minsta lånet hela tiden och lägg dem pengarna på nästa lån osv! Bästa moroten när man ser lån försvinna ett efter ett :)

också rätt härlig metod!

min tanke var eftersom det fanns en ganska stor summa att lösa med (75 tkr) och verkade finnas ganska bra marginal att betala tillbaka varje månad vore det mest kostnadseffektivt at betala dyrt först. Men tycker snöbollsmetoden har pedagogiska fördelar.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
också rätt härlig metod!

min tanke var eftersom det fanns en ganska stor summa att lösa med (75 tkr) och verkade finnas ganska bra marginal att betala tillbaka varje månad vore det mest kostnadseffektivt at betala dyrt först. Men tycker snöbollsmetoden har pedagogiska fördelar.
Ja hjärnan behöver ju belöningar för att funka så jag tyckte det var kanon :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp