• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ab som snart faller. Privat borgerskap åtagande på allt

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Ja precis ca 610.
Funderar på att sälja den.
Vi har inte behövt upprätta en kontrollräkning ännu. Då jag samt de andra ägarna har tillskjutit mycket aktie


Precis det är det. Vet inte till % vad det innebär men de kollar över alla våra tillgångar antagligen. Vi har inte några tillgångar kvar då vi lagt in allt i AB. Eller då är det min bil isåfall.
Vet ej om jag ska sälja den eller låta fogden bara ta den istället. Så kluven över allt

Solidarmål delas ju inte upp, i praktiken kan en av er få betala rubbet..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Atillo09

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 December 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Jag kursade mitt AB 2020 och då hade det inte ens nått botten, men blev ändå skuldsatt pga de lån jag gått i borgen för då långivarna ”glömde” att anmäla fordran under den tre veckor långa tidsfristen.
Föll 7-800tkr i skulder i mitt knä över en natt och jag försökte inte ens, sökte skuldsanering omgående. Fick beviljat som arbetslös, upplevde det som att det inte var någon tvekan i mitt bemötande med KFM.
Lägg inte in mer pengar, låt företaget sjunka, acceptera och förlika dig med att du försökt med allt och sök sedan skuldsanering skulle jag säga.
Tack för att du delar med dig av din sits.
Måste fråga om det spelar nån roll för mim del att jag har ett arbete eller inte?
Hur såg din process ut med skuldsanering, gick det fort?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Moms är betald förra månaden. Löpande arbetsgivaravgift samt skatt betalas slutet av denna månad
Ok, för passerar ni något betaldatum för detta utan att betala och ni går i kk så räknas den skulden också som personligt ansvarig.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Tack för att du delar med dig av din sits.
Måste fråga om det spelar nån roll för mim del att jag har ett arbete eller inte?
Hur såg din process ut med skuldsanering, gick det fort?
Det är vad forumet är till för :)

Tror det bara är till din fördel att du har arbete, om du tror att ni försatt er i kk om ca 3 mån kan du kasta in en ansökan nu och höfta vad skuldsättningen blir. Ingen skuldsanering kommer hursom inledas förrän konkursen är inledd, kan ta ännu längre tid innan allt är utrett och man får hela skuldbilden när allt är klart.

Eftersom jag var ensam ägare gick det fort för mig, tycker jag. Kursade i okt -20, sökte feb -21, och fick inledande i april -21 med slutgiltigt beslut i september. Min egen ekonomi var ju enkel att utreda eftersom det bara handlade om 2-3 lån och det framkom tydligt hur och varför de uppstått, även om skulderna bara var nån månad unga. KFM ringde min konkursförvaltare (som själv var bedrövad över att långivarna direkt dumpade allt på mig istället för konkursboet) för att dubbelkolla allt, gick hemskt smidigt allting.

Just nu håller jag på att skola om mig och jobbar på sidan om, lever gott och är så ofantligt tacksam att slippa ångesten med det där (lade också in mycket egna pengar) och framför allt få en ny fräsch chans i livet.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Ja precis ca 610.
Funderar på att sälja den.
Vi har inte behövt upprätta en kontrollräkning ännu. Då jag samt de andra ägarna har tillskjutit mycket aktie


Precis det är det. Vet inte till % vad det innebär men de kollar över alla våra tillgångar antagligen. Vi har inte några tillgångar kvar då vi lagt in allt i AB. Eller då är det min bil isåfall.
Vet ej om jag ska sälja den eller låta fogden bara ta den istället. Så kluven över allt
Har du ett billån så är bilen säkerhet för det lånet så den bör KFM inte ha nån glädje av om inte värdet är högre än lånet.
 

Atillo09

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
11 December 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Har du ett billån så är bilen säkerhet för det lånet så den bör KFM inte ha nån glädje av om inte värdet är högre än lånet.
Ne men precis, känns onödigt o sälja den. Bättre att den åker tillbaka till dess verkliga ägare.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 853
Mottagna reaktioner
1 840
Poäng
1 277
Ne men precis, känns onödigt o sälja den. Bättre att den åker tillbaka till dess verkliga ägare.
Gör det innan du blir föremål för tillgångsutredning, ett övervärde på 125K gör bilen föremål för utmätning.
Om du har för avsikt att någon gång i framtiden ansöka om skuldsanering, använd eventuellt överskott för att betala andra lån.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Ne men precis, känns onödigt o sälja den. Bättre att den åker tillbaka till dess verkliga ägare.
Fast du kommer behövs göra dig av med den. Med ett billån på över 500k kan du glömma skuldsanering. Kan du sälja den dyrare än stt be bilaffären ta den så är det bra. Lös andra skulder med överskott.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp