• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Ackord, ber om sambons personnummer

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
En fråga, jag försöker göra ackord med flera inkassobolag. Då vill dem att jag ska lämna namn och personnummer på min sambo?
Då är min fråga, varför ska dem ha dessa uppgifter och vad kommer dem stt göra med dem? Uc? Fattar inte.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 449
Mottagna reaktioner
12 869
Poäng
9 787
Dom kan ju lätt hitta det själv.
Jag antar man vill kolla inkomstuppgifter fär att göra en bedömning om ackorden är det bästa man kan få.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Dom kan ju lätt hitta det själv.
Jag antar man vill kolla inkomstuppgifter fär att göra en bedömning om ackorden är det bästa man kan få.
Ja, det kan dem såklart
Men nu ville dem ha fullständigt personnummer, namn och allt inskickat på ett papper. Därav att jag undrar vad dem sla göra med det. Så att ingen uc eller liknande tas
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Ja, det kan dem såklart
Men nu ville dem ha fullständigt personnummer, namn och allt inskickat på ett papper. Därav att jag undrar vad dem sla göra med det. Så att ingen uc eller liknande tas
När man önskar göra ett ackord så måste man skriva en ackordsansökan skriftligt på en blankett och därefter skicka detta till inkassobolaget. Det är hur mycket man betalar i hyra,lån, utgifter osv, hushållets inkomster mm. Därefter gör inkassobolaget en bedömning om ackord kan beviljas. En kreditupplysning kan tas på både dig samt partner eller de som bor med dig. Dig tror jag inte det kommer att tas en kreditupplysning då man har ett system som kan se inkomst, Amål,emål osv. Så funkar det på de inkassobolaget jag jobbar för.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
När man önskar göra ett ackord så måste man skriva en ackordsansökan skriftligt på en blankett och därefter skicka detta till inkassobolaget. Det är hur mycket man betalar i hyra,lån, utgifter osv, hushållets inkomster mm. Därefter gör inkassobolaget en bedömning om ackord kan beviljas. En kreditupplysning kan tas på både dig samt partner eller de som bor med dig. Dig tror jag inte det kommer att tas en kreditupplysning då man har ett system som kan se inkomst, Amål,emål osv. Så funkar det på de inkassobolaget jag jobbar för.
Men det är ju jätte fräckt om de tar en kreditupplysning på de övriga i hushållet? Dem har ju ingenting med detta att göra. Dessutom försämrar ju det deras kreditvärdighet?

Om de bara söker på dem är det ju helt förståeligt, men inte stt de tar en kreditupplysning.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Men det är ju jätte fräckt om de tar en kreditupplysning på de övriga i hushållet? Dem har ju ingenting med detta att göra. Dessutom försämrar ju det deras kreditvärdighet?

Om de bara söker på dem är det ju helt förståeligt, men inte stt de tar en kreditupplysning.
Det försämras inte då dem använder sig av creditsafe när dom gör sådana upplysningar och syftet är endast information.
i samband med ackordansökan så godkänner man kreditupplysning också.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Det försämras inte då dem använder sig av creditsafe när dom gör sådana upplysningar och syftet är endast information.
i samband med ackordansökan så godkänner man kreditupplysning också.
Ja, jag godkänner för min egen del. Men inte de som bor i samma hushåll som mig. Det står ingenstans att dem ska godkänna något. Framgår heller ingenstans i mina papper om ansökan om ackord att en upplysning kommer att göras.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 449
Mottagna reaktioner
12 869
Poäng
9 787
Ja, jag godkänner för min egen del. Men inte de som bor i samma hushåll som mig. Det står ingenstans att dem ska godkänna något. Framgår heller ingenstans i mina papper om ansökan om ackord att en upplysning kommer att göras.
Då blir det väl inget ackord då.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
430
Poäng
557
Ja, jag godkänner för min egen del. Men inte de som bor i samma hushåll som mig. Det står ingenstans att dem ska godkänna något. Framgår heller ingenstans i mina papper om ansökan om ackord att en upplysning kommer att göras.
Jag förstår.. jag menar att det beror på. Vilket inkassobolag ska du göra upp ackord med?
Det med kreditupplysning kan tillkomma utan du får skriva på en ny blankett.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Jag förstår.. jag menar att det beror på. Vilket inkassobolag ska du göra upp ackord med?
Det med kreditupplysning kan tillkomma utan du får skriva på en ny blankett.
Intrum. Dem säger att ackorden kommer skickas till borgenärerna eftersom att dem inte äger skulderna. Därför är jag tvungen att fylla i flera olika som ska skickas till var och en.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp