- Meddelanden
- 753
- Mottagna reaktioner
- 196
- Poäng
- 387
Jag beställde ngra saker för 1400kr fick det godkönt med skuldsaldo. Har dock ingen tanke på att inte betala. Tänker betala in varje krona så fort fakturan kommer. Hämtade varor idag. Har inte ens fått en kopia på upplysning. Mkt märkligtJag godkändes inte med skuldsaldo och anmärkningar !
Jag försökte beställa, först det gick efter ett tag så fick jag att ordern annullerades sedan spärrades mitt konto och de bad mig skicka personbevis alltså mina kortuppgifter förutom de sista siffrorna och min adress osv. Jag gjorde det och ändå upphävde de inte spärren. Jag gjorde nytt konto och jag köpte direktbetalning, tänkte då efteråt skall det funka med faktura.
Nej de annullerade tillomed min direktbetalning och spärra mitt konto igen. Har gjort detta typ 3 gånger nu fattar inte varför detta händer.
Har det hänt någon annan?
Detta hände på både amazon.de och amazon.se
Nej de annullerade tillomed min direktbetalning och spärra mitt konto igen. Har gjort detta typ 3 gånger nu fattar inte varför detta händer.
Har det hänt någon annan?
Detta hände på både amazon.de och amazon.se
- Meddelanden
- 2 055
- Mottagna reaktioner
- 312
- Poäng
- 577
Märkte det i veckan vad händer ? Trodde jag gjorde nåt fel förstÄr det fler som märkt att man inte kan välja faktura länge på amazon köp
- Meddelanden
- 648
- Mottagna reaktioner
- 253
- Poäng
- 447
Kanske förklarligt att faktura försvunnit när såå många garanterat inte betalt
- Meddelanden
- 23
- Mottagna reaktioner
- 12
- Poäng
- 37
Kanske har nått med detta att göra:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0KLvK0/jorgen-id-kapad--av-amazonbedragare
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0KLvK0/jorgen-id-kapad--av-amazonbedragare
- Meddelanden
- 36
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 32
Vi kontaktar dig gällande din fråga om Månadsfaktura som betalningsmetod. Vi vill informera dig om att vi för närvarande arbetar med att förbättra kundupplevelsen och genomför systemuppgradering. Därför har vi avbrutit Månadsfaktura som betalningsmetod tills vidare. Du kan inte längre göra några nya beställningar på Amazon.se genom att använda Månadsfaktura.
Detta påverkar inte din möjlighet att betala eventuella utestående fakturor som du kan ha. De förblir tillgängliga under "Mina månadsfakturor" (https://www.amazon.se/myinvoices). För nya beställningar måste du välja en annan betalningsmetod. Du kan välja din nya betalningsmetod genom att besöka "Ditt konto" (http://www.amazon.se/gp/css/homepage) och välja "Betalningsalternativ".
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka
Detta påverkar inte din möjlighet att betala eventuella utestående fakturor som du kan ha. De förblir tillgängliga under "Mina månadsfakturor" (https://www.amazon.se/myinvoices). För nya beställningar måste du välja en annan betalningsmetod. Du kan välja din nya betalningsmetod genom att besöka "Ditt konto" (http://www.amazon.se/gp/css/homepage) och välja "Betalningsalternativ".
Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Nu var det ju inte därför de tog bort den. Säkerheten var inte tillräcklig eftersom våra personnummer är alldeles för lätta att kapas av bedragare eftersom de är offentliga.Helt rätt att ta bort faktura som betalningsmöjlighet, när folk beställer till höger och vänster och sedan skiter i att betala.
- Meddelanden
- 68
- Mottagna reaktioner
- 73
- Poäng
- 207
Nu var det ju inte därför de tog bort den. Säkerheten var inte tillräcklig eftersom våra personnummer är alldeles för lätta att kapas av bedragare eftersom de är offentliga.
Jo absolut det fattar jag med.
medan majoriteten köper på faktura för att sedan skita i att betala, hänger på andra forum också och har läst det är cirka 70% av alla som handlat på faktura där skiter i att betala på grund av detta.
- Meddelanden
- 36
- Mottagna reaktioner
- 9
- Poäng
- 32
Men det finns faktiskt människor som vill göra rätt för sig. Jag skiter i dom som beställer saker och skiter i att betala.Helt rätt att ta bort faktura som betalningsmöjlighet, när folk beställer till höger och vänster och sedan skiter i att betala.
- Meddelanden
- 68
- Mottagna reaktioner
- 73
- Poäng
- 207
absolut men detta är ju resultatet för dom som sköter sig på grund av dom som inte gör det.Men det finns faktiskt människor som vill göra rätt för sig. Jag skiter i dom som beställer saker och skiter i att betala.
- Meddelanden
- 120
- Mottagna reaktioner
- 46
- Poäng
- 157
Faktura kommer tillbaka igen så fort de fått bättre säkerhets lösning. Fick svar av kundtjänsten idagNu var det ju inte därför de tog bort den. Säkerheten var inte tillräcklig eftersom våra personnummer är alldeles för lätta att kapas av bedragare eftersom de är offentliga.
- Meddelanden
- 3
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 7
Nån som testat beställa från Amazon.se nyligt genom faktura? Gjorde 2 beställningar nu ikväll och har fått mail om orderbekräftelse och allt sånt. Får väl se om det går vägen. Beräknat leveransdatum den 2 juni.
- Meddelanden
- 28
- Mottagna reaktioner
- 2
- Poäng
- 7
Nån som testat beställa från Amazon.se nyligt genom faktura? Gjorde 2 beställningar nu ikväll och har fått mail om orderbekräftelse och allt sånt. Får väl se om det går vägen. Beräknat leveransdatum den 2 juni.
Jag har 4 tidigare betalda fakturor hos Amazon , Då jag gjorde dessa köp på fakturan var min bet anm fortfarande aktiv, Nu då min bet anm är borta få nekas jag..
Har inte gjort någon som helst ändringar på min profil och har ännu möjlighet att Välja fakturan.. Och om jag tar månads bet går köpet igenom mail och minuter senare kommer Betalningen nekades!!
Fattar verkligen inte vart felet är, frågat kundtjänsten om anledning till att jag nekas skyller dom kreditbedömning och dom svar inte på något sätt om varför min kredit har sjunkit.. Helt sanslöst..
- Meddelanden
- 1 336
- Mottagna reaktioner
- 885
- Poäng
- 717
Har du handlat på faktura? Jag förstår inte hur deras månadsfaktura funkar.Nån som testat beställa från Amazon.se nyligt genom faktura? Gjorde 2 beställningar nu ikväll och har fått mail om orderbekräftelse och allt sånt. Får väl se om det går vägen. Beräknat leveransdatum den 2 juni.
måste man alltså betala av allt nästkommande månad eller kan man delbetala under en längre period?
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Allt ska betalasHar du handlat på faktura? Jag förstår inte hur deras månadsfaktura funkar.
måste man alltså betala av allt nästkommande månad eller kan man delbetala under en längre period?
- Meddelanden
- 799
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 497
Varför försöker ni beställa på faktura om ni ändå kommer få betala det senare med höga räntor? Ser verkligen inte poängen om man verkligen är seriös med att sluta dra på sig fler skulder.
Det är inte lönt att lösa någon pryl för att sedan sälja den billigare för att dra på sig skulder.
Det är inte lönt att lösa någon pryl för att sedan sälja den billigare för att dra på sig skulder.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Kan ju vara att man behöver göra nån temporär lösning för att inte dra påVarför försöker ni beställa på faktura om ni ändå kommer få betala det senare med höga räntor? Ser verkligen inte poängen om man verkligen är seriös med att sluta dra på sig fler skulder.
sig anmärkningar och låta allt skita sig, finns ju folk som kanske har jobb som inte accepterar anmärkning, och blir dom
av med jobbet så sitter dom ännu mer i skiten. Hoppas du fick svar på din fråga.
- Meddelanden
- 799
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 497
Hur många sådana tror du finns här i denna tråd?Kan ju vara att man behöver göra nån temporär lösning för att inte dra på
sig anmärkningar och låta allt skita sig, finns ju folk som kanske har jobb som inte accepterar anmärkning, och blir dom
av med jobbet så sitter dom ännu mer i skiten. Hoppas du fick svar på din fråga.
Långsökt att tänka så.
Tycker det är rätt solklart att inte göra sådana här saker om man är seriös med att bättra sin situation.
Det är bara en åsikt, du får ha din.
- Meddelanden
- 1 361
- Mottagna reaktioner
- 459
- Poäng
- 557
Hur många sådana tror du finns här i denna tråd?
Långsökt att tänka så.
Tycker det är rätt solklart att inte göra sådana här saker om man är seriös med att bättra sin situation.
Det är bara en åsikt, du får ha din.
desperat tid kräver kanske desperat handling? Har du varit en sån sits så kanske du ändrar åsikt.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Håller med, lätt att döma andra.desperat tid kräver kanske desperat handling? Har du varit en sån sits så kanske du ändrar åsikt.
- Meddelanden
- 1 336
- Mottagna reaktioner
- 885
- Poäng
- 717
Fast ibland är det lönt! Vi tar ferratum som exempel, jag har 10.000kr där, varje månad ska jag betala dem 1000kr varav ca 200kr går till amortering.Varför försöker ni beställa på faktura om ni ändå kommer få betala det senare med höga räntor? Ser verkligen inte poängen om man verkligen är seriös med att sluta dra på sig fler skulder.
köper jag en mobil från tex Telia är det för det första räntefritt plus att jag kan släcka hela ferratum. Med andra ord sparar jag 800kr i månaden på att tex köpa en telefon på avbetalning genom exempelvis Telia för att betala av ferratum. Till Telia kan jag få välja att betala av samma summa MEN att vara klar på max 8 månader om jag har för avsikt att betala av 1000kr i månaden.
Eller så kan jag välja att betala av 400kr tex för att sen lägga ytterligare 600kr på ett annat lån.
Men det menar du då att detta inte är lönsamt? Det är väl ungefär som att omförhandla ett lån eller lösa ett privat lån med ett annat lån för att få lägre ränta? Men det kanske du också tycker är dumt?
- Meddelanden
- 799
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 497
Ibland kan olyckan vara framme givetvis och då är desperata handlingar kanske enda utvägen.desperat tid kräver kanske desperat handling? Har du varit en sån sits så kanske du ändrar åsikt.
Men förebyggande är nyckeln, och jag tror väldigt få har intresse att använda det till det absolut nödvändigaste. Jag har kanske fått 3-4 PMs där folk ber om hemsidor som går på faktura, i ändamål att bara få ihop snabba pengar till missbruk.
Lån/Skulder är inte mitt kunskapsområde. Det får väl du som verkar vara insatt svara på. Enda jag gör på forumet är hjälper folk med tidigare spelmissbruk få tillbaks pengar från spelbolag.Både ja och nej beroende på situation skulle jag säga. Om vi tar ferratum som exempel. Om jag har ferratum med det gamla avtalet. Skulden är 7000kr. Jag ska betala 1000kr i månaden varav ca 200kr är amortering.
kan jag få köpa något för 8000kr för att sälja för 7 och räntan landar på mindre än 800kr per månad har jag ju sparat på det.
Fast ibland är det lönt! Vi tar ferratum som exempel, jag har 10.000kr där, varje månad ska jag betala dem 1000kr varav ca 200kr går till amortering.
köper jag en mobil från tex Telia är det för det första räntefritt plus att jag kan släcka hela ferratum. Med andra ord sparar jag 800kr i månaden på att tex köpa en telefon på avbetalning genom exempelvis Telia för att betala av ferratum. Till Telia kan jag få välja att betala av samma summa MEN att vara klar på max 8 månader om jag har för avsikt att betala av 1000kr i månaden.
Eller så kan jag välja att betala av 400kr tex för att sen lägga ytterligare 600kr på ett annat lån.
Men det menar du då att detta inte är lönsamt? Det är väl ungefär som att omförhandla ett lån eller lösa ett privat lån med ett annat lån för att få lägre ränta? Men det kanske du också är dumt?
Absolut kan det vara mer lönsamt ibland, det säger jag inte emot, CSN är också ett exempel många hellre vill ha ränta från CSN lånet än exempelvis ta ett banklån.
Men detta handlar om folk som köper massa prylar på faktura från Amazon med avsikten att INTE betala fakturorna, eller med avsikt att skuldsätta sig ännu längre i det långa loppet, bara för att få kortsiktiga lösningar. Det i sig är inte intellektuellt beslut.
Syftet med inlägget var att man ska tänka om ifall man verkligen ska göra det, eller ifall man verkligen har behov av det, då det är väldigt enkelt skuldsätta sig via Amazon då om du aldrig beställt tidigare hos Amazon vad jag läst till mig här i forumet ska det tydligen vara enkelt beställa hem varor, och syftet var även förstå varför man gör ett sådant val.
Tack för ditt svar.
- Meddelanden
- 1 336
- Mottagna reaktioner
- 885
- Poäng
- 717
Det förstår jag absolut. Min avsikt är inte att shoppa saker för att få extra pengar. Min avsikt är att lösa redan dyra krediter med något som är billigare tills den dagen jag kan ta ett samlingslån för att baka ihop det sista. Jag försöker vara se över möjligheten på alla sätt för att komma ner i månadskostnad och betala av dyra krediter.Ibland kan olyckan vara framme givetvis och då är desperata handlingar kanske enda utvägen.
Men förebyggande är nyckeln, och jag tror väldigt få har intresse att använda det till det absolut nödvändigaste. Jag har kanske fått 3-4 PMs där folk ber om hemsidor som går på faktura, i ändamål att bara få ihop snabba pengar till missbruk.
Lån/Skulder är inte mitt kunskapsområde. Det får väl du som verkar vara insatt svara på. Enda jag gör på forumet är hjälper folk med tidigare spelmissbruk få tillbaks pengar från spelbolag.
Absolut kan det vara mer lönsamt ibland, det säger jag inte emot, CSN är också ett exempel många hellre vill ha ränta från CSN lånet än exempelvis ta ett banklån.
Men detta handlar om folk som köper massa prylar på faktura från Amazon med avsikten att INTE betala fakturorna, eller med avsikt att skuldsätta sig ännu längre i det långa loppet, bara för att få kortsiktiga lösningar. Det i sig är inte intellektuellt beslut.
Syftet med inlägget var att man ska tänka om ifall man verkligen ska göra det, eller ifall man verkligen har behov av det, då det är väldigt enkelt skuldsätta sig via Amazon då om du aldrig beställt tidigare hos Amazon vad jag läst till mig här i forumet ska det tydligen vara enkelt beställa hem varor, och syftet var även förstå varför man gör ett sådant val.
Tack för ditt svar.
- Meddelanden
- 799
- Mottagna reaktioner
- 349
- Poäng
- 497
Jag förstår dig hundra procent.Det förstår jag absolut. Min avsikt är inte att shoppa saker för att få extra pengar. Min avsikt är att lösa redan dyra krediter med något som är billigare tills den dagen jag kan ta ett samlingslån för att baka ihop det sista. Jag försöker vara se över möjligheten på alla sätt för att komma ner i månadskostnad och betala av dyra krediter.
Mitt inlägg var mer till de som känner behovet av kortsiktiga lösningar för att dra på sig långvariga problem, och exempelvis de som bara vill utnyttja sådant för att finansiera exempelvis sitt missbruk.
Du verkar ha en långsiktig plan, och jag hoppas det går vägen för dig verkligen.
- Meddelanden
- 1 336
- Mottagna reaktioner
- 885
- Poäng
- 717
Tack ☺️Jag förstår dig hundra procent.
Mitt inlägg var mer till de som känner behovet av kortsiktiga lösningar för att dra på sig långvariga problem, och exempelvis de som bara vill utnyttja sådant för att finansiera exempelvis sitt missbruk.
Du verkar ha en långsiktig plan, och jag hoppas det går vägen för dig verkligen.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Sambon hade en faktura på 25k och fick avbetalning hos gothia på 2000 kr månadundrar hur det gick för er som handlade och hoppades på avbetalning via Gothia?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ok, så det var bara rykten att man var tvungen att betala hela beloppet på en gång?Sambon hade en faktura på 25k och fick avbetalning hos gothia på 2000 kr månad
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Ärendet kom till gothia ! Och då frågade hon om en avbetalningsplan och dom gick med på 2000 kr månad ! Hon har även återkallat det från kronofogden en gång för 2500 kr !Ok, så det var bara rykten att man var tvungen att betala hela beloppet på en gång?
så avbetalnings accepterar gothia 
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Sen själva fakturan från amazon kan man bara betala hela ! Sen när det kommer till gothia kan. Man dela uppOk, så det var bara rykten att man var tvungen att betala hela beloppet på en gång?

- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Då hoppas jag att det också gick bra för alla andra här som handlade men inte hade råd att betala hela fakturan.Sen själva fakturan från amazon kan man bara betala hela ! Sen när det kommer till gothia kan. Man dela upp![]()
Jag har inte handlat där än och tror inte att jag kommer att göra det heller, finns inget som behövs och inga pengar heller

- Meddelanden
- 1
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Vilken sida köpte du ifrån?Vill minnas längesedan att jag beställde från ett land dyra kläder, som egentligen bara shippar till sitt egna land. Men DHL tog över och skickade till sverige, köpt på faktura. Dem skickade varorna. Ingen samband mellan dem 2 länderna alltså ingen som kan driva inkasso > kronofogden här i sverige. Känns skönt gratis kläder. Men man har cirka 14 dagar på sig beställa allt som, + tar tid med leveransen, sen vet jag inte hur mycket man kan plocka på sig men 6-10k funkade.
- Meddelanden
- 1
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Vad hette butiken?Vill minnas längesedan att jag beställde från ett land dyra kläder, som egentligen bara shippar till sitt egna land. Men DHL tog över och skickade till sverige, köpt på faktura. Dem skickade varorna. Ingen samband mellan dem 2 länderna alltså ingen som kan driva inkasso > kronofogden här i sverige. Känns skönt gratis kläder. Men man har cirka 14 dagar på sig beställa allt som, + tar tid med leveransen, sen vet jag inte hur mycket man kan plocka på sig men 6-10k funkade.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.