• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Amorteringsfritt pga Corona/Covid-19

A

Amortering

Gäst
Poäng: 0
tjena
Det har pratats om att banker rekommenderas att erbjuda amorteringsfria lån till befintliga(?) och nya kunder.
Vad tycker vi om detta? Kommer det endast vara bolåne kunder eller privatlån också?
Nordea har redan börjat med detta.
Det skulle antagligen hjälpa många av oss om detta blev en verklighet där vi inte amorterar på våra lån i 3-6 månader. Bankerna skulle egentligen inte förlora något på detta då vi betalar ränta/avgifter som vanligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
L

Louisa

Gäst
Poäng: 0
Skulle hjälpa min familj oerhört mycket. Har dock swedbank och vet inte hur de resonerar? Kommer det göras kreditupplysningar etc för att kunna få amorteringsfritt en tid?
 
A

Amortering

Gäst
Poäng: 0
Skulle hjälpa min familj oerhört mycket. Har dock swedbank och vet inte hur de resonerar? Kommer det göras kreditupplysningar etc för att kunna få amorteringsfritt en tid?

Det skulle hjälpa Många av oss! Jag skulle själv ”spara” ca 3500kr i månaden. Nej inget om uc mm har nämnts. Tänker att de flesta borde iallafall få 3 månader utan amortering.
Tror många banker inklusive swed kommer hoppa på detta. Frågan är om banker som Santander eller Remember kommer erbjuda detta.
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Som jag förstod det var det Finansinspektionen som uppmanade banker att lätta på amorteringskravet då lagen ger möjlighet till det under särskilda omständigheter. Detta tolkar jag det som rör bolån och Erik Thedéen hänvisade till att det är en dialog som måste tas mellan låntagare och bank.
https://www.di.se/live/fi-corona-skal-att-pausa-amorteringskravet/
 
A

Amortering

Gäst
Poäng: 0
som tidigare sagt, kommer detta gälla båda bolån och andra lån. Bekräftat nu när swed hoppar på...
Storbanken Swedbank inför nu amorteringslättnader för både privat- och företagskunder med anledning av coronaviruset.
I ett pressmeddelande framgår att privatkunder kan ansöka om amorteringsbefrielse för bolån och övriga lån.

Nu ska vi bara ha santander, Remember mm med!!
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Alltså det är inget positivt i det långa att ha amorteringsfritt. Skulderna minskar ju inte då utan räntan blir mer som en ”avgift” för status quo
 

Fritt

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Alltså det är inget positivt i det långa att ha amorteringsfritt. Skulderna minskar ju inte då utan räntan blir mer som en ”avgift” för status quo
Självklart det är positiv just nu då det skulle hjälpa oss otroligt mycket. Skulle du säga nej till amorteringsfritt i 3 månader? Hur mycket skulle det bli per månad med tanke på dina lån över miljonen?

I skrivandes stund kikar Marginalen bank på detta. Jag hoppas att detta blir tillgänglig. Många av oss har just marginalen.

Sen behöver man ju inte utnyttja detta om man inte tycker det hjälper.
 

Fritt

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
19 Mars 2020
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Hur mycket skulle det bli per månad med tanke på dina lån över miljonen?
Det här är verkligen intressant att höra 2pac. Gör gärna en ca belopp på detta... vill också höra hur detta inte skulle hjälpa då man kan ta de ”sparade” pengarna och amortera ner de sämsta lånen...
3 månaders amorteringsfritt skulle spara mig ca 13000kr. De kan jag betala en dyr lån med.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Självklart det är positiv just nu då det skulle hjälpa oss otroligt mycket. Skulle du säga nej till amorteringsfritt i 3 månader? Hur mycket skulle det bli per månad med tanke på dina lån över miljonen?

I skrivandes stund kikar Marginalen bank på detta. Jag hoppas att detta blir tillgänglig. Många av oss har just marginalen.

Sen behöver man ju inte utnyttja detta om man inte tycker det hjälper.

Givetvis skulle jag säga nej till det..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp