Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Angående skuldsanering och eventuell omprövning

Aktiv medlem
Poäng: 91
Meddelanden
32
Mottagna reaktioner
26
Poäng
91
Hej gänget!

Min skuldsanering tar slut i november i år. Jag har skött allting fläckritt och vill givetvis inte fucka upp detta nu på målrakan.

Jag har läst mycket här på forumet och tycker mig ha en rätt bra bild kring när det är läge att ansöka om omprövning på grund av förändrad ekonomi. Mitt fall sticker dock ut lite från mängden då det inte handlar om förändrad månadsinkomst eller annat vanligt förekommande. Jag har under de senaste 4 åren tjänat ungefär lika mycket varje år, runt 300 000 kr. Det vanligaste är väl att borgenärerna tar kreditupplysningar i början av året för att se att inga stora inkomstförändringar skett, och eftersom att jag legat stadigt på samma så har allt löpt på friktionsfritt.

Nu till min oro: jag är inte helt säker på vad den totalt inkomsten blir för föregående år, men det ser ut att landa på strax över 400 000 kr. En rätt stor ökning från tidigare år. Anledningen till detta är dels en sen decemberlön från 2023 som betalades ut i januari 2024 samt att företaget jag jobbar på gick i konkurs. Statlig löngegaranti klev då in och betalade ut min lön under 3 månader samt innestående semesterlön. Detta var ett ansenligt belopp i sammanhanget. Eftersom att jag inte visste hur det skulle bli med jobb framöver så gjorde jag inget åt saken då. Nu med facit i hand så fick jag ett jobb direkt med samma lön som tidigare. Jag har alltså inte börjat tjäna väsentligt mycket mer i månadslön, men när sammanfattningen av mitt löneår fastställs så ser det ut så på grund av ovan nämnda anledning.

Vad säger experterna här, vad borde jag göra? Det står att handledningsstiden hos Kronofogden för omprövning är minst 5 månader vilket gör att det inte är många månader kvar innan jag går i mål, men är det korrekt väg att gå så skickar jag givetvis in den direkt. Går det annars att ha en dialog med Kronofogden och förklara allt detta – skulle de ha någon förståelse och kunna neka borgenärernas eventuella omprövning? Eller är jag helt enkelt körd för att inte ha gjort en omprövning direkt när jag fick in semesterlönen på cirka 70 000 kr?

Tack!

Bara för du tjänat mer så betyder det inte att dom hade fått så mycket mer pengar . Jag omprövade när jag tjänade 84 000 kr mer förra året och fick avslag just för att förbehållsbeloppen gått upp rejält. Sen har vår hyra gått upp och 1500 kr på 3 år nu ! Sen även förskolan gått upp en slant ! Dom räknade ut att jag skulle betala 2070 kr mer per månad men det ansågs för liten ökning för att ändra planen . Så allt är relativt ! Men jag kommer med ligga över 100k detta året ! Min 3 åriga plan går ut i juli !

Är du osäker ompröva. Annars låt bli

Bara för du tjänat mer så betyder det inte att dom hade fått så mycket mer pengar . Jag omprövade när jag tjänade 84 000 kr mer förra året och fick avslag just för att förbehållsbeloppen gått upp rejält. Sen har vår hyra gått upp och 1500 kr på 3 år nu ! Sen även förskolan gått upp en slant ! Dom räknade ut att jag skulle betala 2070 kr mer per månad men det ansågs för liten ökning för att ändra planen . Så allt är relativt ! Men jag kommer med ligga över 100k detta året ! Min 3 åriga plan går ut i juli !
100 k mer än förregående år eller från beslut?

Ytterligare en fråga har dykt upp: finns det några nackdelar med att ansöka om en omprövning, eller är det alltid av godo för en själv? Mig veterligen så kollar aldrig Kronofogden ens konto under pågående skuldsanering, endast inför – är det något som ändras vid en omprövning? Alltså, går de då in på ens konto och kollar alla transaktioner bakåt i tiden?

Räkna ut om man skulle gå på mina siffror idag så skulle blivit 3504 kr mer att betala på 104k i löneökning sedan beslut ! Blir inte så jättemycket mer att betala fast lönen ökat ! Just med förbehållsbeloppen ökat och andra utgifter tex hyra !

Räkna ut om man skulle gå på mina siffror idag så skulle blivit 3504 kr mer att betala på 104k i löneökning sedan beslut ! Blir inte så jättemycket mer att betala fast lönen ökat ! Just med förbehållsbeloppen ökat och andra utgifter tex hyra !
Det kan räcka för en beviljad omprövning.

Det kan räcka för en beviljad omprövning.
Absolut ! Men jag har själv omprövat och gjort vad jag kunnat :) skulle jag få en sån emot mig så får det väl bli så att jag få betala mellan skillnaden antingen 1 år eller en gång summa ! En gång summa hade jag klarat av ! 3500x12 . Tror inte man häver en sanering för den summan ! Men skulle jag tvingas betala det extra så är det inga problem !

Sen tror jag betalnings utrymmet ska ha ökat med 4-5000 kr ! Här är det 3500 kr ! Men får jag betala extra sen så får det bli så ! Nu 6 betalningar kvar :)
Jag har sett betalningsutrymme under 3500 kr beviljas. Det är kanske ovanligt men det beror nog på dagsformen på personen som hanterar omprövningen.

Jag har sett betalningsutrymme under 3500 kr beviljas. Det är kanske ovanligt men det beror nog på dagsformen på personen som hanterar omprövningen.
Tror också allt beror på handläggare ! Men betalar gärna in mellan skillnaden ! Vill ju göra rätt för mig. Därför jag omprövat innan men fått avslag ! Så betalar gärna in om det skulle behövas !

Ytterligare en fråga har dykt upp: finns det några nackdelar med att ansöka om en omprövning, eller är det alltid av godo för en själv? Mig veterligen så kollar aldrig Kronofogden ens konto under pågående skuldsanering, endast inför – är det något som ändras vid en omprövning? Alltså, går de då in på ens konto och kollar alla transaktioner bakåt i tiden?
Om du själv gör en omprövning så är det värsta som kan hända att din sanering avbryts. Men då ska du ha väldigt mycket bättre än vad du hade så detta behöver du inte oroa dig för. Det andra som kan hända är att ditt belopp ändras.
Om borgenär ansöker om omprövning så kan ovan alternativ ske under samma förutsättningar samt att betalplan kan förlängas. Det är alltid bättre att göra en omprövning själv.

Om du själv gör en omprövning så är det värsta som kan hända att din sanering avbryts. Men då ska du ha väldigt mycket bättre än vad du hade så detta behöver du inte oroa dig för. Det andra som kan hända är att ditt belopp ändras.
Om borgenär ansöker om omprövning så kan ovan alternativ ske under samma förutsättningar samt att betalplan kan förlängas. Det är alltid bättre att göra en omprövning själv.
Helt fel ! Det är tvärtom ! Om du själv ompröva kan den inte upphävas. Däremot kan den förlängas eller avbrytas om borgenärerna begär omprövning!

Lock, den upphävs inte om du omprövar själv, det falskt.

Omprövning själv = avslag eller ändring.
Omprövning borgenär = avslag, ändring eller upphävd sanering.

Till TS, jag skulle ompröva själv, du har ingenting att förlora på det kontra risken som finns utifall att en borgenär omprövar.

Luddigt svar, stämmer inte riktigt.
Har du haft skuldsanering nån gång?

Det stämmer att det är alltid bättre att göra en omprövning själv men den avslutas inte av den anledning utan snarare förlängs eller ändras.
Kan också avslås förstås.

Senast ändrad:
ni behöver nog läsa på lite och läsa mitt inlägg igen. Även om man omprövar själv så kan en sanering upphävas. Men som jag skriver så ska det ha skett något väsentligt. Typ du har fått ut ett arv eller på annat sätt fått en väsentligt bättre ekonomi.

Luddigt svar, stämmer inte riktigt.
Har du haft skuldsanering nån gång?

Det stämmer att det är alltid bättre att göra en omprövning själv men den avslutas inte av den anledning utan snarare förlängs eller ändras.
Kan också avslås förstås.
En omprövning gjord själv kan inte orsaka förlängning av saneringen.

Någon som har kunskap om hur omfattande en omprövning är? Hur djupgående är kontrollen från Kronofogden, kollar de ens konto med in- och utbetalningar t ex? Eller utgår de bara ifrån tidigare angiven information tillsammans med den nya informationen jag själv angivit i omprövningen?

En omprövning gjord själv kan inte orsaka förlängning av saneringen.
Säkert mycket som blivit annorlunda sedan jag hade skuldsanering.
Jag var på väg att få förlängning efter en större bonus som jag själv försökte ompröva.
Tur att forumet har så många kunniga skribenter.

Gjorde som du sa Lock, eftersom jag uppenbarligen inte läst på….

Min uppfattning är att du har fel.

IMG_3189.webp
IMG_3190.webp

Jag hade omprövat. De kollar på skatteverket vad du tjänat månad för månad.

Min uppfattning är att om du vinner/ärver en miljon och ompröver själv och du har 1,000,000 (eller mindre) i skuld så kommer din sanering att avbrytas/upphävas och du får betala dina skulder.
Och hur är ditt exempel relevant till TS fråga eller det vi diskuterat alls?

Nu var ju inte frågan vad som hände om han hade 100k i skulder och vann på eurojackpot.
Svårt att hantera att du har fel helt enkelt?

Och hur är ditt exempel relevant till TS fråga eller det vi diskuterat alls?

Nu var ju inte frågan vad som hände om han hade 100k i skulder och vann på eurojackpot.
Svårt att hantera att du har fel helt enkelt?
Nej absolut inte svårt att hantera att jag har fel. Jag har vidhållit samma synpunkt hela tiden. Vart pengarna kommer ifrån är inte väsentligt.
Men om du omprövar själv så kan din sanering upphävas/avbrytas om du har råd att betala dina skulder, men det ska väldigt mycket till... Inte aktuellt för många.

Det står ju i texten ovan att det inte är en alternativ rättsföljd vid egen omprövning.

Det står ju i texten ovan att det inte är en alternativ rättsföljd vid egen omprövning.
Vart får du den texten ifrån? Jag läste precis igenom skuldsaneringslagen igen och kan inte hitta det du skärmdumpat. Jag ska försöka hitta det jag läst om att en egen omprövning kan resultera i upphävning om du har fått det väsentligt mycket bättre under tiden.

Paragraf 48 - 53 hanterar väl omprövning?

Min uppfattning är att om du vinner/ärver en miljon och ompröver själv och du har 1,000,000 (eller mindre) i skuld så kommer din sanering att avbrytas/upphävas och du får betala dina skulder.
Kan det inte vara så enkelt att du då får betala in hela skuldsumman som återstår som en engångssumma och sedan blir det en 0-plan resten av saneringen? Finns egentligen inget skäl att avbryta saneringen annat än att möjligtvis borgenärerna vill räkna ikapp räntan.

Vart får du den texten ifrån? Jag läste precis igenom skuldsaneringslagen igen och kan inte hitta det du skärmdumpat. Jag ska försöka hitta det jag läst om att en egen omprövning kan resultera i upphävning om du har fått det väsentligt mycket bättre under tiden.

”Vi tar fram rättsliga ställningstaganden i principiella frågor när rättsläget är oklart. Syftet med ett ställningstagande är att vi tillämpar lagen på ett enhetligt sätt.

Vi ska följa ställningstaganden då andra regler av högre dignitet inte ger vägledning. Våra ställningstaganden är inte bindande för till exempel domstolar”

”Vi tar fram rättsliga ställningstaganden i principiella frågor när rättsläget är oklart. Syftet med ett ställningstagande är att vi tillämpar lagen på ett enhetligt sätt.

Vi ska följa ställningstaganden då andra regler av högre dignitet inte ger vägledning. Våra ställningstaganden är inte bindande för till exempel domstolar”
Är det senaste utgåvan som finns?

Kan det inte vara så enkelt att du då får betala in hela skuldsumman som återstår som en engångssumma och sedan blir det en 0-plan resten av saneringen? Finns egentligen inget skäl att avbryta saneringen annat än att möjligtvis borgenärerna vill räkna ikapp räntan.
Det är så det blir !

nytt jobbsktteavdrag från 1/1 2025, 400-1000kr mer i månaden efter skatt. Ska man räkna in detta vid eventuell o’prövning?

nytt jobbsktteavdrag från 1/1 2025, 400-1000kr mer i månaden efter skatt. Ska man räkna in detta vid eventuell o’prövning?
De siffrorna gäller väl bara om man tjänar mellan 52 000 och 55 000 i månaden? På en arbetarlön blir det lägre.

Här kan man se sin sänkning:

Jag får cirka 500kr mer och har runt 43500 / mån.
Är väl en median lön. Fick nekad omprövning vid höjning 3500 innan skatt per mån, men undra om man ska
fick avslag höjning av lönen på 3500kr/mån innan skatt. Nu när jag fått en till förbättring ska man då skicka in en ny? Tror dom räknade ut att betalningsförmågan ökade med 1800kr mpn men att att det var för lågt för att ändra beslut så 400kr till borde väl bli avslag med. Min hyra höjdes med 500kr mån 1/12 2024, så sänkningen av skatt åts upp av hyreshöjningen direkt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp