Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Arbetsgivaren betalar inte till kronofogden

Medlem
Poäng: 7
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Vad är det som gäller när arbetsgivaren gång på gång inte betalar ut till kronofogden samma månad utan kan vänta 2-5 månader trots att dom tagit pengarna från min lön?
Det företag jag jobbar åt verkar ha satt i system med att invänta att jag ska påtala att kronofogden inte fått in pengarna, och då har dom alltid nån förklaring om att det är banken som gjort fel, eller att kfm inte registrerat som dom ska.
När jag pratat med kfm så var det mitt eget ansvar att se till att arbetsgivaren betala in, det enda dom kunde göra var att skicka en förfrågan som oftast inte fick nåt svar.
På frågan vad som händer om arbetsgivaren inte betalar in, eller betalar in för lite, så blev svaret att jag fick ansöka om betalningsföreläggande mot min arbetsgivare.
Eftersom jag har utmätning på över 14k i månaden så blir det ju en hel del pengar som faktiskt kan försvinna.

Vad är det som gäller när arbetsgivaren gång på gång inte betalar ut till kronofogden samma månad utan kan vänta 2-5 månader trots att dom tagit pengarna från min lön?
Det företag jag jobbar åt verkar ha satt i system med att invänta att jag ska påtala att kronofogden inte fått in pengarna, och då har dom alltid nån förklaring om att det är banken som gjort fel, eller att kfm inte registrerat som dom ska.
När jag pratat med kfm så var det mitt eget ansvar att se till att arbetsgivaren betala in, det enda dom kunde göra var att skicka en förfrågan som oftast inte fick nåt svar.
På frågan vad som händer om arbetsgivaren inte betalar in, eller betalar in för lite, så blev svaret att jag fick ansöka om betalningsföreläggande mot min arbetsgivare.
Eftersom jag har utmätning på över 14k i månaden så blir det ju en hel del pengar som faktiskt kan försvinna.
”När jag pratat med kfm så var det mitt eget ansvar att se till att arbetsgivaren betala in”

Stämmer absolut inte, det ligger på arbetsgivarens ansvar att både dra utmätning på din lön samt betala in detta till Kronofogden.
Låter som en lite oseriös/”mindre” arbetsgivare som du har. Det är myndighetsbeslut så dom måste följa detta.

Det står väl på arbetsgivarens beslut att dom ska redovisa pengarna till kfm direkt
Kostar dig en väldig massa ränta om dom gör sådär

Dom är ålagda att göra det.Screenshot_2023-11-10-18-56-12-944_com.google.android.googlequicksearchbox.webp

Det var rätt många paragrafer med där, då vet jag att du inte kollat. Jag kollar kanske nångång, är inte så noga, det sker inte i praktiken i alla fall.

7 kap.
21 §
Betalar arbetsgivaren ut lön i uppenbar strid mot ett beslut om utmätning eller underlåter han att inom föreskriven tid eller på anfordran betala ut det innehållna beloppet till kronofogdemyndigheten, får hos arbetsgivaren genast utsökas vad denne skulle ha innehållit eller har innehållit. Lag (1995:298).

25 §
En arbetsgivare som uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att inom föreskriven tid tillställa kronofogdemyndigheten belopp som skulle ha innehållits enligt beslut om utmätning, döms till böter.
Lag (1995:298).

Hur mycket böter får dom? Är i liknande sits.

Haha.

Där kommer smällen.

Får betala även för månaderna retroaktivt arbetsgivaren missat.

1700639507951.png

Haha.

Där kommer smällen.

Får betala även för månaderna retroaktivt arbetsgivaren missat.

Visa bilaga 3665
Det är fel det ta hjälp för att lösa detta då din arbetsgivare är skyldig att sköta inbetalningen. Såg någon här för ganska längesedan vars arbetsgivare också försökte lägga det på hen men hen fick rätt.

Vem är det jag ska kontakta? Är det KFM? Känns ju jävligt pinsamt behöva ta den här "fighten" med ens chef, vet inte ens om han vet huruvida jag är hos KFM haha.

Vem är det jag ska kontakta? Är det KFM? Känns ju jävligt pinsamt behöva ta den här "fighten" med ens chef, vet inte ens om han vet huruvida jag är hos KFM haha.
Det är ju din chef som gjort fel el lönekontoret om du har dom som sköter lönen.
Facket kanske ?

Hur mycket rör det sig om och är det allt på ett bräde som ska in ?

Hoppas att du får skuldsanering snart du har verkligen kämpat hårt.

Ska företaget i detta fall ta kostnaden, eller en bot på företaget?

vad händer i ett fall som detta?
Är inte inblandad i den delen så mycket men spontant skulle jag säga första alternativet

Betalar inte din arbetsgivare din utmätning? Utan dom betalar ut din fulla lön?

Dom gör lite fram och tillbaka. Tror jag har haft utmätning i kanske 8 månader. Hälften utav gångerna gjorde dom utmätning - 3 gånger hoppade dom över att göra det helt och hållet och nu den fjärde gången kompenserade dom det genom att dra ikapp haha. Har väl lite räknat med det men det blir ju lite oseriöst för jag vet aldrig vad jag har att förhålla mig till.

Arbetsgivaren hänvisar till Visma som sköter löneutbetalningarna - Visma i sin tur hänvisar till lönekonsulterna, dessa jobbar på ett företag som heter Azets. Dessa i sin tur hänvisar till min arbetsgivare och så går det hela tiden så i cirklar utan att jag vet vem jag ska vända mig till.

En annan sak som besvärar mig är om jag söker skuldsanering igen om ett halvår eller så då vill jag inte hamna i diskussion varför jag inte har utmätning varje månad.

Skulle jag skylla på arbetsgivaren - som uppenbart är den som gjort fel, ja då låter det lite som en efterhandskonstruktion men det är ju sanningen.

Dom gör lite fram och tillbaka. Tror jag har haft utmätning i kanske 8 månader. Hälften utav gångerna gjorde dom utmätning - 3 gånger hoppade dom över att göra det helt och hållet och nu den fjärde gången kompenserade dom det genom att dra ikapp haha. Har väl lite räknat med det men det blir ju lite oseriöst för jag vet aldrig vad jag har att förhålla mig till.

Arbetsgivaren hänvisar till Visma som sköter löneutbetalningarna - Visma i sin tur hänvisar till lönekonsulterna, dessa jobbar på ett företag som heter Azets. Dessa i sin tur hänvisar till min arbetsgivare och så går det hela tiden så i cirklar utan att jag vet vem jag ska vända mig till.
Visma är väl dom som inte har något att göra med detta. Första hand är det såklart din arbetsgivare, som ska ta detta med Azets som ni verkar ha outsourcat lönerna till. I andra hand ta det direkt med Azets. Detta ska dom kunna lägga in direkt i lönesystemet så det dras per automatik varje månad.

Visma är väl dom som inte har något att göra med detta. Första hand är det såklart din arbetsgivare, som ska ta detta med Azets som ni verkar ha outsourcat lönerna till. I andra hand ta det direkt med Azets. Detta ska dom kunna lägga in direkt i lönesystemet så det dras per automatik varje månad.

Problemet är att jag har "Ojämn" lön så vissa månader ska mycket riktigt inte något dras, därav kan man inte automatisera processen.

Problemet är att jag har "Ojämn" lön så vissa månader ska mycket riktigt inte något dras, därav kan man inte automatisera processen.
Ditt utmätningsbeslut behöver säkert gå till konsulterna varje gång för det inte ska missas.

I grunden är det företagets fel. Visma har inget med det att göra, bara mjukvara.

Sådant har varit automatiserat i löneprogram i åratal, utöver beslutat belopp som ska dras så lägger man även in förbehållsbeloppet.

Otroligt hur dåligt det sköts, grejen är att det inte hjälper så mycket att hålla koll heller för vi får lönespecen ganska sent så när jag upptäcker det har lönerna redan körts.

Otroligt hur dåligt det sköts, grejen är att det inte hjälper så mycket att hålla koll heller för vi får lönespecen ganska sent så när jag upptäcker det har lönerna redan körts.
Kan du inte betala in beloppet själv när lönen kommer? (Inte för att jag tror att särskilt många skulle välja att göra det, men man kan väl göra det?)

Kan du inte betala in beloppet själv när lönen kommer? (Inte för att jag tror att särskilt många skulle välja att göra det, men man kan väl göra det?)
Full partsinsyn råder, Terry har givetvis rätt att ta del av vad arbetsgivaren har fått meddelat.
Där torde bankgiro och ocr framgå.

Full partsinsyn råder, Terry har givetvis rätt att ta del av vad arbetsgivaren har fått meddelat.
Där torde bankgiro och ocr framgå.
Finns den möjligheten, att betala in en löneutmätning själv varje månad?

Fast det är inget problem.
Man ställer in i löneprogrammet vad förbehållsbeloppet för berörd person är, och är lönen så mindre än så så dras inget för utmätning. Alltså automatiserat

Fast det är inget problem.
Man ställer in i löneprogrammet vad förbehållsbeloppet för berörd person är, och är lönen så mindre än så så dras inget för utmätning. Alltså automatiserat
Och då även automatiserat att det skickas en avvikelse till Kronofogden med anledningen till utebliven inbetalning...?

Nu har jag varit i kontakt med kfm igen och det dom säger är, att arbetsgivaren har inte svarat på deras förfrågan, så nu måste jag skicka in kopior på mina lönespecifikationer där det framgår att dom har dragit av utmätningen enligt beslutet till verkställningsenheten. Jag måste även vara tydlig med att jag begär återkoppling från dom för att få reda på hur jag ska gå vidare.

Och då även automatiserat att det skickas en avvikelse till Kronofogden med anledningen till utebliven inbetalning...?
Nä det rapporterar man in manuellt, om man inte kan dra utmätning enligt beslutet. Och det finns olika alternativ att välja mellan, att personen slutat, varit sjuk osv.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp