Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Att ansöka om jämkning.

Kan någon som är mer insatt i ämnet göra en lathund hur man går tillväga för att ansöka om jämkning, vad man ska tänka på och hur man ska räkna?

Blir inte riktigt klok på det hela.

Ska man fylla i inkomst och ränteuppgifter för resten av året eller är det totala beloppen under året?

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Kan någon som är mer insatt i ämnet göra en lathund hur man går tillväga för att ansöka om jämkning, vad man ska tänka på och hur man ska räkna?

Blir inte riktigt klok på det hela.

Ska man fylla i inkomst och ränteuppgifter för resten av året eller är det totala beloppen under året?

Tack på förhand :)
Hej! På skatteverkets hemsida kan du göra ansökan på dina sidor med bank id. Det är väldigt enkelt du ska fylla i både hela inkomst året 2020 och resterande uppskattning inkomst , skatt och dina räntekostnader. Skatteverket hör av sig till dig väldigt snabbt om det är några frågetecken. Det tog 24 timmar från ansökan till beslut för mig. Lycka till!

Hej! På skatteverkets hemsida kan du göra ansökan på dina sidor med bank id. Det är väldigt enkelt du ska fylla i både hela inkomst året 2020 och resterande uppskattning inkomst , skatt och dina räntekostnader. Skatteverket hör av sig till dig väldigt snabbt om det är några frågetecken. Det tog 24 timmar från ansökan till beslut för mig. Lycka till!
En fråga... om jag har betalat mer skatt för min inkomst jan-mars än vad jag egentligen skulle ha betalat då jag blev av med två jobb och kommer knappt få ngn mer inkomst resten av året vad händer om jag ansöker om jämkning? Kommer jag att få tillbaka lite av den skatten jag redan betalat för i år redan nu? Har fått tillbaka på skatten för förra året.

En fråga... om jag har betalat mer skatt för min inkomst jan-mars än vad jag egentligen skulle ha betalat då jag blev av med två jobb och kommer knappt få ngn mer inkomst resten av året vad händer om jag ansöker om jämkning? Kommer jag att få tillbaka lite av den skatten jag redan betalat för i år redan nu? Har fått tillbaka på skatten för förra året.

Just den frågar är lite klurig. Vissa som ansökt om jämkning sent på året har fått jämnka väldigt mycket som om det vore utslaget på ett helt inkomstår men det kanske bara är 5-6 månader kvar på året. Jag fick bara beslut om jämkning resterande året aug-dec vilket innebär att jag kommer få tillbaka på skatten nästa år ungefär ca 50 % av det jag får varje år. Eftersom jag skattat som vanligt på min lön jan-juli.

Just din fråga bör du ta med en handläggare. Det kan hända att du kommer få väldigt låg % skatt att betala resten av året. Men du måste uppskatta din totala inkomst ändå för att kunna få ett sånt beslut.

Jämkning innefattar detta inkomst år 2020 och har inget med inkomsten för 2019 att göra. Utan du ska alltid uppskatta nuvarande år :)

Sedan i januari kan du ansöka igen för 2021.

Men jag är absolut ingen expert :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp