• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Att medge skulden vid tingsrätten.

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Läser ibland om de som låter sina fordringar få till tingsrätten för stt sedan medge skulden och EFTER detta så betalar man skulden. (Pga att yttrande måste inkomma innan du hinner få tag i pengar till fordran) Är intresserad av att veta vad konsekvensen blivit.

Att ni förlorar målet är ju förståeligt. Att inkasso får ett bevis på detta som de kan lämna till fogden är ju klart med. Lägg därtill kostnader för rättslig rådgivning.

Delge gärna förloppet efter det att ni medgivit skulden och vilka konsekvenser som kom därpå.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Är det verkligen ingen som bestridit till tingsrätten och sedan medgivit skulden?
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
jag gjorde det för över 1 månad sen,mejlade tingsrätten men dom hade inte mer med det att göra skrev dom
har inte hört nått ifrån fodringsägaren
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
jag gjorde det för över 1 månad sen,mejlade tingsrätten men dom hade inte mer med det att göra skrev dom
har inte hört nått ifrån fodringsägaren

Ok. Inget domslut i ärendet, ingenting alls då? Fick du hemskickat att de fått in ditt ärende samt att du skulle inkomma med yttrande mm. Tolkar det som att ditt mål var FT mål(förenklat mål). Minns du de använde sig av förenklad delgivning i ditt fall.

Verkar konstigt. Om käranden drar tillbaka sin fordran så skall man meddelas detta.
 

svalan

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
18 Oktober 2011
Meddelanden
607
Mottagna reaktioner
119
Poäng
317
domslut medelad,ft-mål ja så står det ,ska ersätta rättegångskostnader
har ännu inte hört något mer snart 2månader sen
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Har för mig att jag har läst att rättegångskostnaderna för ett sådan mål går på cirka 7000:-
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Har för mig att jag har läst att rättegångskostnaderna för ett sådan mål går på cirka 7000:-

I FT-mål där summan man tvistar ligger under 20 000 kr så skall parterna stå för sina egna kostnader. Endast vid tredskodom(dvs om du inte hör av dig eller inställer dig vid förhandling) så kan sökanden få ut en summa av 660 kr utöver det sökanden kräver av dig. Meddelas domslut och man tilldömer sökanden rätt i målen kan de begära ersättning för juristhjälp mm.

Därför är det direkt felaktigt när sökanden ansöker om ersättning för juristhjälp OM du inkommer med betalning INNAN tingsrätten avgör målet. Här gäller det att stå på sig.

Så därför undrar jag om det finns de som i samband med att de inkommit med bevis på betalning även blivit ansedda att betala för sökanden juristhjälp? Att ni får det om ni erkänner målet är ju förståeligt.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp