• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

autogiro, dom kopplat på autogirot igen utan mitt medgivande

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Hej,

Jag kopplade bort alla mina autogiron på min bank nordea för ett tag sedan då jag släppt alla mina lån men nu idag drog avida finans pengar från mitt konto vilket innebär att dom kopplat på autogirot igen utan mitt medgivande, får man göra så? är det lagligt utan mitt medgivande?
Ja, jag fattar..dom vill ha sina pengar och jag ingick ett avtal med dom osv men frågan är om det ens är lagligt? Någon som vet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Nystart finans gör också så. Dom har kopplat på Autogirot på SEB hos mig 6 gånger fast jag avslutat detsamma 6 gånger :D
Menar på att jag har ett avtal med det skumraskbolaget.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Nystart finans gör också så. Dom har kopplat på Autogirot på SEB hos mig 6 gånger fast jag avslutat detsamma 6 gånger :D
Menar på att jag har ett avtal med det skumraskbolaget.
Jag läste igenom avtalet hos avida och där står det ingenstans att dom har rätt att koppla på ett autogiro igen utan nåt medgivande, annars sa min bank när jag ringde dom att det kan stå såna saker i vissa avtal med kreditgivare. Kan ju låta sjukt att man ber att få tillbaka det dom dragit då man inte betalat på sitt lån men jag tycker ändå inte att dom ska komma undan med att gå in och koppla på autogiron och ta pengar från folks konton utan nåt medgivande. Fick ett utdrag från bankgirocentralen där det står att dom ansöker om ett ny upplägg för autogiro och har mitt godkännande även fast jag inte godkänt nåt och har nu skrivit ett mail till avida och påpekat deras olagligheter och bett om att få tillbaka dessa 3.600 .. sa också att deras pengar kommer dom få så småningom men genom kronofogden.. Får se hur detta slutar...kanske startade nåt i onödan nu
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
805
Mottagna reaktioner
936
Poäng
737
Har också Nordea,en period då jag hade kris i min ekonomi så kopplade jag också bort alla autogiro.
Förde över mina stålar till mitt kapitalkonto,där kan dom inte dra eller koppla på autogiro.
I värsta fall,kan du inte öppna ett sådant konto.
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Har också Nordea,en period då jag hade kris i min ekonomi så kopplade jag också bort alla autogiro.
Förde över mina stålar till mitt kapitalkonto,där kan dom inte dra eller koppla på autogiro.
I värsta fall,kan du inte öppna ett sådant konto.
Jag har kapitalkonto också men eftersom lönen kom inatt då jag låg o sov han jag inte föra över dit då avida drog pengarna idag på morgonen. Dessutom drog dom pengar för tidigt. står klart och tydligt i avtalet att infaller förfallodag en helgdag dras det pengar nästkommande bankdag vilket skulle vara på måndag då min förfallodag är imorgon den 25e. så där har dom brutit mot sitt egna avtal och ljuger alltså i avtalet. Jag skiter i att jag är skyldig pengar till dessa, de får dom senare vid utmätning av min lön man ska inte kunna gå in och koppla på ett autogiro som är makulerat/avslutat sen december månad utan att jag gett mitt medgivande. Tänker jag fel?
 

Tessanki

V.I.P
Poäng: 737
Blev medlem
26 Augusti 2017
Meddelanden
805
Mottagna reaktioner
936
Poäng
737
Jag har kapitalkonto också men eftersom lönen kom inatt då jag låg o sov han jag inte föra över dit då avida drog pengarna idag på morgonen. Dessutom drog dom pengar för tidigt. står klart och tydligt i avtalet att infaller förfallodag en helgdag dras det pengar nästkommande bankdag vilket skulle vara på måndag då min förfallodag är imorgon den 25e. så där har dom brutit mot sitt egna avtal och ljuger alltså i avtalet. Jag skiter i att jag är skyldig pengar till dessa, de får dom senare vid utmätning av min lön man ska inte kunna gå in och koppla på ett autogiro som är makulerat/avslutat sen december månad utan att jag gett mitt medgivande. Tänker jag fel?

Fan vilka fulingar dom ä,nej dom har verkligen inte ha rätt att koppla på det igen och dessutom dra det tidigare än avtal.:mad:
Annars får du i värsta fall ställa larmet på väckarklocka innan midnatt,och snabbt föra över allt till kapitalkonto.
Det verkar ju ändå inte dras till autogiro direkt så ,dom har vissa tidsintervaller på banken.
Fan va skitsurt,ä ju en ganska stor summa.
Försök att ligga steget före dom,lycka till nu:tummen:
 

Finsliparn

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Tips är ju annars att öppna ett nytt personkontot där du har pengar och avsluta eller låta det andra kontot vara. Går att öppna via internetbanken eller ringa kundservice. Villl du koppla över ditt debut kort också behöver kontakta kundservice
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Tips är ju annars att öppna ett nytt personkontot där du har pengar och avsluta eller låta det andra kontot vara. Går att öppna via internetbanken eller ringa kundservice. Villl du koppla över ditt debut kort också behöver kontakta kundservice
ska fan inte behöva göra såna saker, ska kunna ha mitt personkonto ifred (undantag kf då..) banker ska inte kunna göra på detta sätt, vilket min bank tyckte också, makulerar man ett autogiro är det avslutat, punkt.
däremot kan det stå i vissa avtal att kreditgivaren kan ha rätt att koppla på ett autogiro igen vilket i mitt fall inte stämde, hittade inget sånt i mitt avtal. Dessutom drog dom pengar för tidigt än vad som står i avtalet så dom har ju felat på så många punkter, och ja jag har också brutit mot avtalet och inte betalat som jag ska. MEN då får dom gå genom kronofogden som alla andra kreditgivare för att få sina pengar och inte leka maffia och tro dom har samma befogenheter som kf tex, vilket är därför jag kommer jiddra med dom nu om att det dom gjort är mer FEL än vad jag gjort som inte betalat enligt avtal. Fel av mig?
 

Zaz

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Detta hände mig idag, Extra lånet som trotts markulerat autogiro har lagt på ett Nytt autogiro och dragit pengar ifrån mig. Detta 2 månader EFTER jag fått inledande skuldsanering samt betalningsförslag??!
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp