Avbetalning Bolån

Hej alla.

Hade en diskussion igår med SEB på telefonen då jag la om lite bindningstider och räntor på mina lån.

Mina funderingar va hur det skulle se ut enligt följande.
(avrundade siffror)
Jag har ett lån på 850,000kr
min ränta ligger nu på 1,29%
I rena kronor är det 914kr/månad
Jag hade tänkt amortera 1000kr/månad.

Hur mycket snabbare skulle jag betala av lånet om jag gjorde enligt följande uträkning:

när jag betalar amorteringen månad 1 så har jag
850 000-1000=849 000kr kvar på lånet
räntan jag betalar nästa månad så ligger räntan på 913kr på 849000kr.

om jag nu skulle varje månad amortera extra med de kronor jag sänker räntan, hur mycket snabbare skulle jag betala av lånet?

alltså då:
månad 1
Ränta: 914kr
Ammortering: 1000kr

Månad 2
Ränta: 913kr
Ammortering: 1001kr

månad 3:
ränta: 912kr
ammortering 1002kr

OSV

Tack på förhand

Hej alla.

Hade en diskussion igår med SEB på telefonen då jag la om lite bindningstider och räntor på mina lån.

Mina funderingar va hur det skulle se ut enligt följande.
(avrundade siffror)
Jag har ett lån på 850,000kr
min ränta ligger nu på 1,29%
I rena kronor är det 914kr/månad
Jag hade tänkt amortera 1000kr/månad.

Hur mycket snabbare skulle jag betala av lånet om jag gjorde enligt följande uträkning:

när jag betalar amorteringen månad 1 så har jag
850 000-1000=849 000kr kvar på lånet
räntan jag betalar nästa månad så ligger räntan på 913kr på 849000kr.

om jag nu skulle varje månad amortera extra med de kronor jag sänker räntan, hur mycket snabbare skulle jag betala av lånet?

alltså då:
månad 1
Ränta: 914kr
Ammortering: 1000kr

Månad 2
Ränta: 913kr
Ammortering: 1001kr

månad 3:
ränta: 912kr
ammortering 1002kr

OSV

Tack på förhand

bara att dra fram miniräknaren och papper så löser du nog det sj ska du se=) tror tyvärr inte någin annan kommer sitta och räkna ut det till dig=)

Du försöker få till ett annunitetslån, det har inte någon på bolån, och jag tror inte dom är så intresserad av att extraamortera 2 kr här och där.

Vissa erbjuder möjligen serieamortering, även kallad falsk annunitet, men de flesta banker vill bara ha raka planer

Men vänta här nu, antingen övertrött eller trög men bara för att man amorterar en krona extra så sjunker ju inte månadsbeloppet med en krona?om du amorterar en hundring extra i månaden skulle du med andra ord inte behöva amortera efter 9-10 månader utan bara betala ränta därefter... så funkar det ju inte riktigt även om det var en bra tanke :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp