Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avdrag för en enskild firma

Hej. Jag jobbar vidare med mitt företag. Tyvärr är det en del nytt för mig vad gäller ekonomibiten och just kan jag inte anlita någon för hjälp utan det får bli lite längre fram. Hoppas att någon här kan hjälpa mig med ett par frågor, taaack! :)<3 Jag driver en enskild firma och det är en restaurang är under uppbyggnad (har inte funnits någon restaurang där innan). Skatteverket har ett avdragslexikon för företag men jag har ändå lite funderingar. Jag har läst och ska läsa mer i broschyrer.

Lokalkostnader står det så här om:

Hyr lokal

Om du hyr en lokal för din verksamhet får du dra av hyreskostnaden.
Om du betalar reparationer i denna lokal får du normalt dra av reparationskostnaderna direkt, även om det innebär en förbättring av lokalen.
Detta avdrag gör du genom att du tar upp kostnaderna i din löpande bokföring.

Lokalen jag hyr kostar 10000 varav 2000 kr är moms (inte exakta summor här men anger det här för enkelhetens skull). Får jag dra av 10 000 då? Det låter för bra för att vara sant...

Hösten 2021 började jag med att bygga upp verksamheten så det finns inte mycket varor och tjänster som köpts in för det året (nu 2022 är det mycket mer men det är ju inte det som denna deklaration avser).

Omedelbart avdrag innebär att du får dra av hela utgiften det år du köpte in varan. Du får göra omedelbart avdrag för
  • inventarier till ett mindre värde
  • inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år.

Inventarier av mindre värde​

Inventarier av mindre värde får du dra av året de skaffas till näringsverksamheten. Med mindre värde menas att anskaffningsvärdet exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp, det vill säga för inköp till ett värde 23 800 kronor för inkomstår 2021 och 24 150 kronor för inkomstår 2022.

Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning. Till exempel blir hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus ett inventarium i detta avseende.

Enligt Skatteverkets uppfattning är det inventariets totala anskaffningsvärde som avgör om det är av mindre värde. Detta gäller även för inventarier som ägs gemensamt. En maskin som förvärvas gemensamt av två personer för 25 000 kronor får därför inte dras av omedelbart, utan varje ägare gör värdeminskningsavdrag på sin del.
...
Om du upprättar ett förenklat årsbokslut behöver du inte ta upp inventarier med en anskaffningsutgift som understiger ett halvt prisbasbelopp. I stället får du redovisa inköpet som kostnad i sin helhet det år du köper in inventariet.

Jag har köpt en fettavskiljare för ca. 7000 kr exklusive moms (ca. 1700 moms). En dammsugare för 600 kr har inhandlats. Städartiklar för 200 kr. Kassaterminal för 250 (resten av kassasystemet köptes nu 2022). Ska de räknas ihop? Oavsett kan jag dra av allt direkt eller?

Du har ju själv angett svaret på din första fråga om lokalen: "Detta avdrag gör du genom att du tar upp kostnaderna i din löpande bokföring.".
När du betalar hyran varje månad så bokför du transaktionen som en händelse i din löpande bokföring, alltså du använder kostnadskontot för Lokalhyra samt momsen som hamnar på momskontot. Momsen får ju du tillbaka när du gör din momsdeklaration, alltså den dras av från den momsen du ska betala in.
Om du menar att du vill göra avdrag för din lokal i deklarationen så är det en helt annan sak, du kan göra avdrag om du t ex använder en del av din privata bostad i företaget.

När det gäller de andra sakerna du köpt in så gör du på samma sätt, när du bokför inköpen så hamnar de på sina rätta konton (t ex förbrukningsmaterial för dammsugaren och kassaterminalen) samt moms att dra av.
Läs på skillnaden mellan förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier.
Jag rekommenderar dig starkt att skaffa ett bokföringsprogram i molnet (om du inte har råd med en bokföringsfirma) då får du även support och rätt svar på alla dina frågor.

Du har ju själv angett svaret på din första fråga om lokalen: "Detta avdrag gör du genom att du tar upp kostnaderna i din löpande bokföring.".
När du betalar hyran varje månad så bokför du transaktionen som en händelse i din löpande bokföring, alltså du använder kostnadskontot för Lokalhyra samt momsen som hamnar på momskontot. Momsen får ju du tillbaka när du gör din momsdeklaration, alltså den dras av från den momsen du ska betala in.
Om du menar att du vill göra avdrag för din lokal i deklarationen så är det en helt annan sak, du kan göra avdrag om du t ex använder en del av din privata bostad i företaget.

När det gäller de andra sakerna du köpt in så gör du på samma sätt, när du bokför inköpen så hamnar de på sina rätta konton (t ex förbrukningsmaterial för dammsugaren och kassaterminalen) samt moms att dra av.
Läs på skillnaden mellan förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier.
Jag rekommenderar dig starkt att skaffa ett bokföringsprogram i molnet (om du inte har råd med en bokföringsfirma) då får du även support och rätt svar på alla dina frågor.
Tack för svar. Nu rådfrågade jag då jag känner mig osäker trots vad SKV skriver där då det lät för bra för att vara sant. Det gäller deklaration, där jag då vill göra avdrag för en hyreslokal. Ska jag dra av 10000 eller 8000 då? Blir enklast om jag får svar på detta. Det står att man kan men inte om det gäller med eller utan moms.

Jag provade Bokio men det verkade tyvärr försent att upprätta ett förenklat bokslut hos dem nu denna tid för år 2021 tyvärr. Jag ska kolla med supporten om det går.

Senast ändrad:
Det är bra att fråga, menade inte så utan det är för din skull så att det blir rätt :)
I deklarationen ska du inte göra några avdrag för din hyrda lokal. Du har väl bokfört när du betalat in hyran? Då har du "dragit av" för hyran av lokalen.

Det är bra att fråga, menade inte så utan det är för din skull så att det blir rätt :)
I deklarationen ska du inte göra några avdrag för din hyrda lokal. Du har väl bokfört när du betalat in hyran? Då har du "dragit av" för hyran av lokalen.

Härligt. :)

Jag har fört löpande bokföring i Google Drive men det gör ju inget. Det förenklade årsbokslutet blev inte som tänkt... dels så måste jag ju göra årsbokslutet för det ska bli rätt och det ska jag göra men visst kan jag dra av 10000 i deklaration? Var ska jag annars göra det så att avdrag och beräkningen blir rätt?

Bokio svarade det går upprätta ett bokslut nu med. Nu har jag gjort ett och blev mycket klockare, tror jag fått rätt på det nu. :) Tack för kommentarer @Myra! :tummen:

Själv använder jag Speedledger, 100% värt de ca 300 kr/mån som tjänsten kostar, innan betalade jag ca 4000 kr/mån till bokföringsfirma. Dock tycker jag att om man inte förstår sig på hur bokföring fungerar och inte har lust att lära sig och om ens verksamhet kräver en mer avancerad bokföring så är traditionell bokföringsfirma att föredra. Man slipper bekymmer längre fram :)

Men skönt att det löste sig för dig!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp