• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Avskräckande exempel + eloge till KFM

Angela

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
28 Juni 2019
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
121
Poäng
297
Hej forumet,

Jag har försatt mig i en hemsk situation, som jag dessutom valt att (inte) hantera genom att köra strutstekniken alltför länge.

Är så arg på mig själv och hoppas nu, genom att berätta hur idiotisk jag varit, kunna få andra i liknande situationer att agera på annat sätt än jag gjort.

I korthet: jag har av olika anledningar (egen dumhet) hamnat i en ohållbar ekonomisk situation. Efter att ha kämpat några år med nya lån för att lösa återbetalningarna på de gamla kom det till en punkt där jag helt enkelt inte redde ut det längre.

Skammen och ångesten var - är - enorm och jag kunde inte förmå mig att öppna brev från kfm, eller att på annat sätt ta itu med min situation.

Det har nu landat i en tvångsförsäljning av min bostad. På ett sätt känns det skönt - min förhoppning är att jag ska vara skuldfri efter försäljningen och värsta scenariet är att jag har ett mindre skuldsaldo kvar, bör inte kunna bli mer än att några månaders löneutmätning löser det.

Men, det hade aldrig behövt gå så här långt. Om jag inte låtit ångesten och skammen över att inte kunna göra rätt for mig ta överhanden och istället tagit itu med att sälja bostaden själv för att reda upp situationen hade jag nu sluppit denna stress över att vara föremål för tvångsåtgärder. Rädslan över att detta ska uppmärksammas av vänner och bekanta är..förtärande.

Så, om det finns någon där som är på väg åt samma håll: gör inte som jag utan agera medan du fortfarande har eget handlingsutrymme! Det kan inte bli värre utan bara lite bättre, konstaterar jag såhär med facit i hand.

En av mina största anledningar att inte ta itu med situationen var en rädsla/skam inför att ha en dialog med kfm. Sedan några månader tillbaka har jag dock börjat samarbeta med dem och...de är kanon! Sakliga, vänliga och lösningsorienterade är hur jag upplevt dem. Varje samtal har lämnat mig med en bra känsla snarare än, som jag utgick ifrån, en påminnelse om hur värdelös jag är som försatt mig i situationen till att börja med.

Ber om ursäkt för långt inlägg. Dels har det varit terapeutiskt att skriva av mig och dels hoppas jag att någon som kanske befinner sig i en liknande situation ska peppas att kunna förmå sig ta itu med den såsom jag borde ha gjort.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Är det bostadsrätt eller fastighet?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Angela, tack för din ärlighet!
Skäms inte, många av oss sitter här på forumet just för att vi har tagit dåliga ekonomiska beslut!
Fint att du vill hjälpa till och jag hoppas verkligen du kommer på fötter :folded:
 

MattepåG

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
12 Mars 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Tack för din berättelse, du skall absolut inte känna skam, det är bara vår rädsla för att passa in.
Jag är ny på forumet men just förhandlat ner mina skulder med ca 30% så vill du ha tips, pm:a. Mvh Matt
 

Angela

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
28 Juni 2019
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
121
Poäng
297
Är det bostadsrätt eller fastighet?

Ber om ursäkt för sent svar, har inte varit inne här.

Men, det är en bostadsrätt och den såldes till strax över det uppskattade marknadsvärdet så jag ser definitivt ljuset i slutet av tunneln
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Jag släppte allt nyligen, totalt gett upp. Men! Hade jag haft lite mer kunskap så hade jag kunnat lösa detta genom att släppa lite till inkasso vilket blev mycket billigare, sen finns det säkert fler saker som kunde gjorts.. ångrar att jag inte försökte få den informationen innan...men hur lätt är det när man ser att man inte får ihop det längre.. så till er som är på väg att ge upp, sök info här om vilka lån osv som kan vara lönt att släppa till inkasso för att få ner månadskostnad. Även om det ger missbrukad kredit så kan det väll vara bättre en kf..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp