Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag att ta ut privatpension

Jag kan verkligen inte förstå detta! Har en skuld på 11 000 kr som är på väg till Kf (väntar på att brevet ligger i brevlådan vilken dag som helst). Ansökte om dispens att ta ut min privata pensionssparande (har lyckats spara ihop ca 80 000 kr) och fick avslag av Skatteverket. överklagade till Tingsrätten men avslag även där! Det här är alltså pengar som jag själv sparat undan varje månad så det är inte från arbetsgivaren eller någon annan, utan mina egna slantar. Avslaget motiveras med bl a att inte ens "hot om konkurs" (vilket kan leda till att vi förlorar hemmet tex) är skäl NOG för att jag ska få ta ut mina pengar!!!
Så ringde jag till en av Kf:s jurister för att kolla hur de jobbar när skulden fastställs och han kunde tyvärr inte säga om pensionssparandet kan tas för att betala skulden eller om Kf går direkt på att utmäta bostadsrätten. Jag är mållös! Jag har ingen lön som kan utmätas just nu, har egen firma. Men är så ledsen att jag inte få att ut mina pengar för att slippa ha en skuld hos Kf + anmärkning!!! Ser att jag har 80 000 kr på pensionskontot, de finns där, ser dem varje dag men skatteverket anser att det är bättre att det går åt helvete för mig och hamnar hos Kf med allt vad det innebär än att låta mig ta ut mina egna pengar. Det trodde jag inte! Har inga andra tillgångar än detta sparande + bostadsrätten som jag har med min sambo. Det är tyvärr inget alternativ att låna på bostaden då jag har 0 i taxerad inkomst. Jag mår jättedåligt och vet ärligt talat inte hur jag ska lösa detta. Gick till banken som sa att de tror på mig och min firma men de är inga "riskkapitalister" så det blev inget lån där men har nu ansökt igen men jag tror att det blir samma svar. Jag kan tillägga att jag måste lösa detta på egen hand och kan inte blanda i min sambo. Javisst förstår jag att han blir inblandad mot sin vilja när Kf utmäter bostaden men jag hoppas att det löser sig innan dess!!!

Finns det någon här som har lyckats ta ut sin privata pensionssparande?

Det svar jag fick när jag frågade var att man måste ha fyllt 55 år innan man får ta ut den och då får man inte en klumpsumma utan månadsutbetalningar under 5 års tid. Detta gäller inte ips utan pensionsförsäkring.

Senast ändrad:
Nej dom får inte ta ditt pension spar alltså ips fond. Dom gjorde de för mig men fick sätta tillbaka dom igen. Och de e nästan omöjligt o få ta ut dom i förtid du måste i princip va döende.

Det tycker jag är märkligt. Att man inte få använda sina pengar i nödfall. Och banken är så anlägen att man börjar spara så de glömmer upplysa om att pengarna är låsta. Hur kan utmätning av bostaden gå före sparade pengar! Absurd!

Sjukt ja. Sökte om o få ut mina pengar gör o betala av sista resten till kfm innan dom börja mätta de va i januari men icke. Men nu har jag släppt allt o dom börjar utmättning augusti. Har ett extra jobb som jag kommer beta av lite med på skulderna vid sidan om sen aldrig mer låna en spänn

Fy farao rent utsagt Solen30. Kämpa på och jag förstår att du inte kommer att låna mer. Tyvärr är vissa erfarenheter vi har väldigt dyrköpta. Lycka till!

Jag har hjälpt en som fick lösa ut hela sin pensionsförsäkring i förskott, det beviljades efter jag kompletterat några detaljer angående skulderna.

Av det du skriver förstår jag att det inte gått igenom, det ska nämligen innebära en varaktig förbättring att dom medger förtida återköp/uttag. Ska man hårddra det så blir din situation inte bättre, den blir bara lika bra som den är nu. Just nu inga skulder hos fogden, om dom medger, inga skulder hos fogden, då är det inte någon förbättring mot läget just nu. Att du nolltaxerar innebär ju också att din chans att betala eventuella kommande skulder är ganska dåliga, vilket också talar för att ingen varaktig förbättring görs genom att medge det du önskar.
Du får ansöka på nytt, och förklara varför det blir bättre på längre sikt, vad som gör din livssituation bättre än vad den är just nu (att du mår dåligt över att du är på väg till kfm är inte något skäl som räcker, utan det är frågan om hur din och din familjs ekonomi kommer få sig ett uppsving genom ditt förtida uttag)

Sen, överklagat till tingsrätten...? Det stämmer inte, det är väl ändå förvaltningsrätten som är första klagandeinstans i dom där ärendena?

Lasseman, tack för att du tog dig tid att svara, menade förvaltningsrätten, blev fel det. Jag förklarade hur situationen förbättras på sikt men jag inser att det är av stor vikt hur man formulerar sig osv. Vid tidpunkten jag ansökte hade jag en hyresskuld och riskerade att förlora kontraktet. Vilket skulle leda till konkurs. Utmätning av bostaden. Stora konsekvenser för oss. Förbättringen skulle vara att betala skulden och kunna förtsätta driva verksamheten, behålla bostaden, ren i registret. Om det inte är skäl nog för en varaktig förbättring då vet jag inte vad jag skulle skrivit annorlunda. Surt känns det! Och att Kf inte kan garantera att vid en ev skuldindrivning kommer pensionssparandet att tas först utan menar att det är mkt möjligt att de istället utmäter bostaden. Det är var jag oroar mig över dag och natt. Inte ens Kf:s jurist kunde förklara logiken i detta.

Missade att svara här förut. Det är rätt speciella regler kring utmätning av pensionssparet, det är bland annat frågan om hur länge sedan man satte in pengar sist.

Men fortfarande har du inte någon motivering för dom hur saker skulle bli bättre, bara hur dom skulle kunna bli lika bra som dom är nu. Att det blir konsekvenser och utmätning av bostad och att du kan undvika det är ju inte en förbättring, utan bara ett oförändrat läge mot hur läget är just nu, att bostaden inte är utmätt.

Jag kunde för min bekantas räkning motivera varför det skulle bli bättre, att dennes utmätning skulle bli färdig betydligt fortare och hon skulle ha råd att köpa ut de dyra mediciner hon ordineras, vilket hon inte hade så länge utmätningen pågår (kfm tar hänsyn till medicinkonstnad, men slår ut det över ett helt år, vilket innebär att man har 275 kr per månad som man då ska samla ihop och ta ut sin 2000kr medicin med en gång per år, många klarar inte av att spara på det viset när man är under utmätning..) och hon skulle kunna betala resterande skulder med högre avbetalningsplan Så för henne skulle det bli en varaktig förbättring. 1. Utmätningen skulle upphöra ganska snart om hon fick ut pengarna (hon var skuldfri hos kfm på 10 dagar efter pengarna kommit ut) 2. Hon fick förbättrad hälsa genom att kunna köpa ut sina dyra mediciner 3 . Hon blev fri kronofogden.

så att ATT inte hamna i en utmätning är ingen förbättring? Det är det för mig men det är de som bestämmer. Ponera att jag får ta ut min pensionssparande, med det kan jag betala skulden som är på väg för indrivning (ca 12 000 kr) samt 2 Inkasso skulder (ett lån med 36% ränta och det andra med 27% ränta). Det kommer att leda till att jag får mer pengar kvar, spara ihop till en buffert för att inte behöva hamna på obestånd, plus att jag slipper betalningsanmärkning, utmätning och konkurs. Men som sagt tänker Skv annorlunda antagligen eller så misslyckades jag övertyga dem. Men de skrev ju att inte ens hot om konkurs är skäl nog vilket tycker jag är konstigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp