Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Avslag på skuldsanering pga juridiskt misstag - Överklaga?

Hej igen,

Jag hade allt klart med att få beviljat skuldsaneringen för några veckor sedan, en sista check från min handläggare och sen ramlade allting ner i ett katastrofläge. På grund av att jag överklagat ett beslut från tingsrätten ang att en borgenär begärt en stor summa i rättegångskostnader, så har detta blivit till ett mål som nu ligger som en tillkommen skuld!
Därför kan jag inte få beviljat skuldsaneringen!

Helt galet som situationen blivit, jag hade ingen aning om att när jag ifrågasatte till tingsrätten varför de skulle ha betalt för rättegångskostnader, eftersom jag inte varit på någon rättegång verkade det obegripligt, och jag överklagade totalt omedveten om att detta skulle bli till en tvist, och därmed spoliera hela skuldsaneringsupplägget för mig!

Har försökt förklara för min handläggare att detta är ett misstag från min sida o att jag vill ta tillbaka målet, men det spelar ingen roll vad jag sagt då handläggaren vägrar att förstå.

Någon annan av er som hamnat i denna situation och vad i så fall har ni gjort?

Är helt knäckt av detta!

Samtidigt så har det ändrat sig i min ekonomi då jag kommer att få utbetalt ett arv i början av nästa år. Ska jag nu istället strunta i skuldsaneringen och sätta igång med att försöka få till stånd ackordslösningar på skulderna?

Hej!

De är på ca 13.000:(

Kapitalet är ca 38 000 nu och har flyttats över till den nya tvisten, så kravet är hela totalskulden. Fattar inte hur detta kan vara möjligt för dem att göra?
Borgenären har dessutom lagt på en rättegång efter att skuldsaneringen blev inledd.

Senast ändrad:
Hej!

De är på ca 13.000:(

Kapitalet är ca 38 000 nu och har flyttats över till den nya tvisten, så kravet är hela totalskulden. Fattar inte hur detta kan vara möjligt för dem att göra?
Borgenären har dessutom lagt på en rättegång efter att skuldsaneringen blev inledd.

Jag förstår inte. Bestred du skulden hela vägen? Jag har tidigare bestridit skulder, men aldrig hela vägen. Det har aldrig kostat mig extra.

Ska försöka förklara: Jag gjorde misstaget att skriva på betalningsföreläggandet från KF att jag bestred att betala, eftersom jag inte har pengar. Sen blev jag kontaktad av tingsnotarie som förklarade att mitt bestridande juridiskt kom att innebära att jag bestred skulden. Han Jag sa att jag såklart inte bestred skulden, men att jag bestred att betala. Jag fick då hjälp att skriva en korrigering att jag alltså inte bestred skulden. Detta gällde flera ärenden som jag hade, och de andra borgenärerna accepterade att jag korrigerat mitt misstag eftersom jag inte förstod juridiken i vad jag skrivit. Sedan kom ett domslut ang skulden och även tillagda rättegångskostnader . Detta blev som en absurd chock eftersom jag inte varit på nån rättegång. Jag bestred då att betala rättegångskostnaderna men förklarade att jag inte bestred skulden. Överklagade till Hovrätten, men beslutet står kvar att betala både skuld samt nytillkommen rättegångskostnad.
I och med detta har hela skulden lagts över som ett nytt ärende efter att skuldsaneringen blivit inledd, alltså som en ny skuld och då kan inte skuldsaneringen beviljas.
Som jg ser det är detta ett medvetet drag från borgenären att dels vägra acceptera att jag rättat till ett misstag, vilket jag har underlag för har gjorts, samt utnyttjat min okunskap om de juridiska konsekvenserna av mina invändningar.
KF handläggaren vägrar lyssna på min förklaring, och hovrätten står fast i sitt beslut.

Tvistiga fordringar får ju inte vara med i en skuldsanering och ett bestridande är ju just att man anser att fordran är felaktig. betalningsföreläggandet syftar till att fastställa skulden och inte ta ställning om den ska betalas eller ej ..
Du får söka om skuldsanering igen om ett tag igen .

Hej!
Kanske har jag inte lyckats att förklara problemet, jag har av misstag fått det att bli till en tvist, och vill ha hjälp med att
få info hur jag kan rätta till misstaget eftersom det inte var min avsikt att få till en tvist. Jag har i efterhand förstått det du säger naturligtvis.

Hur menar du att söka om, jag har ju uppmaningar nu att betala o undrar om någon varit med om detsamma , värt att begära ackordslösningar t ex ?

Om du får avslag på skuldsanering är det inte något som hindrar att du söker på nytt.

Jo av misstag men följdeb av bestridande blir just tvist kan ju vara värt stt notera för alla som bestrider hit och dit för att köpa sig tid att fordringarna då är tvistiga och inte är med i en sanering.. inte förrän det finns någon dom eller liknande på skulden..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp