• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Avslag skuldsanering

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
Jag vill påminna om att skuldsanering inte är en rättighet utan ett sätt för statsmakten att få "konsumenterna" tillbaka på spåret. Spelskulder är INTE statsmakternas motivering för skuldsanering utan de människor som har ytterst små omständigheter. Vilka är det - jo tex ensamstående föräldrar, sjukskrivna och arbetslösa. Spelskulder skulle jag kalla för "lyxkonsumtion" eller kanske hellre "att skänka bort pengarna till spelbolag". Sådana skulder är nog inte prioriterade.
Nu är det så att statsmakten har kriterier för skuldsanering. HD sa 2010 att det behövs mer än 15 års återbetalningstid för att kallas kvalificerat insolvent. KF hade tidigare gått på 5-10 år och fick i ett nafs ändra sig. HD insåg nog sen att man hade gått för långt och i ett beslut (2013 tror jag) sa man att kriteriet för kvalificerat insolvent måste bedömas flexibelt - dvs för tex handikappade och sjukskrivna kunde man ge rabatt på tiden. Det andra - skälighetskriteriet - består av omständigheterna vid skuldernas tillkomst, de ansträngningar gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och det sätt på vilket gäldenären har medverkat under handläggningen av ärendet om skuldsanering. Enligt mig är det främst detta med att man skall vara behjälplig vid analysen som KF gör, bla genom att vara ärlig, och att man gjort allt man kunnat för att fixa skulderna. Sedan tillkommer omständigheter som varför man är skuldsatt etc. Dvs man kan vara lite oärlig om man är arbetslös med lyxskulder och ändå blir skuldsaneringen skälig.
MEN BÅDA dessa kriterier måste vara uppfyllda och man kan inte kompensera brister i det ena kriteriet med att det andra är mer än tillfyllest.
Haha nej, spelskulder anses inte som lyxkonsumtion, givet att man skänkt bort pengar till spelbolagen.

Skuldsanering är till för folk att få en andra chans, oavsett hur skulderna uppkom.

Jag har bekanta som gjort hemska saker(brott) men ändå fått skusan och kommit på fötter igen.

Bankerna är somsagt de riktiga gangsters och de gamblar dagligen men med lite mer ”skydd” och strategi än gemene speltorks.

Tycker de är helt rätt och riktigt att bankerna emellanåt blir HELT utan.

man ska inte låna ut pengar till folk som inte kan betala tillbaka, dvs mig.

Känns ju konstigt annars om bankerna ska vara skyddade till 110% och få tillbaka varenda krona med ränta varje gång?

Nej, avskaffa KFM, löneutmätning och allt vad det innebär :)
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Haha nej, spelskulder anses inte som lyxkonsumtion, givet att man skänkt bort pengar till spelbolagen.

Skuldsanering är till för folk att få en andra chans, oavsett hur skulderna uppkom.

Jag har bekanta som gjort hemska saker(brott) men ändå fått skusan och kommit på fötter igen.

Bankerna är somsagt de riktiga gangsters och de gamblar dagligen men med lite mer ”skydd” och strategi än gemene speltorks.

Tycker de är helt rätt och riktigt att bankerna emellanåt blir HELT utan.

man ska inte låna ut pengar till folk som inte kan betala tillbaka, dvs mig.

Känns ju konstigt annars om bankerna ska vara skyddade till 110% och få tillbaka varenda krona med ränta varje gång?

Nej, avskaffa KFM, löneutmätning och allt vad det innebär :)
Tror termen KF sätter på spelskulder iaf när jag ansökte är konsumtion när de är relaterade till spel, och det i sig talar emot en skuldsanering men gör det inte omöjligt.

Sedan är spelmissbruk är även nu sett som en sjukdom, och är vad det är, är samma belöningscentrum i hjärnan som aktiveras som vid droger etc.

Jag tror inte man kan bli frisk från det heller, jag kan inte spela på en ”normal” nivå. Alla spelmissbrukare har nog någongång testat, ungefär som de flesta alkolister som faller dit igen och tänker nu har dom lärt sig dricka med måtta.

Jag har bara fått inse att spel är inget jag kan hålla på med ens på en liten nivå, jag har inga spärrar på när jag ska sluta.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
Tror termen KF sätter på spelskulder iaf när jag ansökte är konsumtion när de är relaterade till spel, och det i sig talar emot en skuldsanering men gör det inte omöjligt.

Sedan är spelmissbruk är även nu sett som en sjukdom, och är vad det är, är samma belöningscentrum i hjärnan som aktiveras som vid droger etc.

Jag tror inte man kan bli frisk från det heller, jag kan inte spela på en ”normal” nivå. Alla spelmissbrukare har nog någongång testat, ungefär som de flesta alkolister som faller dit igen och tänker nu har dom lärt sig dricka med måtta.

Jag har bara fått inse att spel är inget jag kan hålla på med ens på en liten nivå, jag har inga spärrar på när jag ska sluta.
Precis, samma här. Men tycker alla spelmissbruket oavsett skall få en ”andra chans”

ska iallafall inte öht bli till bankens favör som också är slarviga och gamblar.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Precis, samma här. Men tycker alla spelmissbruket oavsett skall få en ”andra chans”

ska iallafall inte öht bli till bankens favör som också är slarviga och gamblar.
Alla får väl en andra chans sedan behöver du bevisa lite att du är mogen för det också.



Tycker det fungerar skapligt bra processen. Borgenärer har jag noll sympati för, de flesta av skitlånen som delas ut så bryr dom sig inte om du verkligen kan betala.

Har ju visat sig med viten som delats ut till ett gäng av dom.
Att vara kreditgivare är inte riskfritt och ska inte vara det.

Skuldkvoten i Sverige är sanslös, vi står på toppen av ett isberg. Konkar bolag som Lumify och dylikt med mera så är det bara bra.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
Alla får väl en andra chans sedan behöver du bevisa lite att du är mogen för det också.



Tycker det fungerar skapligt bra processen. Borgenärer har jag noll sympati för, de flesta av skitlånen som delas ut så bryr dom sig inte om du verkligen kan betala.

Har ju visat sig med viten som delats ut till ett gäng av dom.
Att vara kreditgivare är inte riskfritt och ska inte vara det.

Skuldkvoten i Sverige är sanslös, vi står på toppen av ett isberg. Konkar bolag som Lumify och dylikt med mera så är det bara bra.
Helt enig där med dig.

sen att man bara kan få skusan 1 gång är något enbart ser som positivt.

jag har gjort en liten lista med åtgärder som jag tagit till mig i. Kan skicka den via PM
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Helt enig där med dig.

sen att man bara kan få skusan 1 gång är något enbart ser som positivt.

jag har gjort en liten lista med åtgärder som jag tagit till mig i. Kan skicka den via PM
Tror du säkert kan få skuldsanering igen men inte pga samma anledning iaf.
Om jag nu t.ex skuldsätter mig igen pga spel så tycker jag inte det är rimligt godkänna den igen.

Vet dock ingen som blivit beviljad två gånger så kanske är blankt nej hur ens skulder uppkommer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp