• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Avslag skuldsanering

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
12000 låter som väl hög hyra för 2 vuxna, man får nog helt enkelt hitta billigare boende.

Din fråga var om hur lång tid ett överklagande tar. Räkna med ett par månader, är inte prioriterade mål hos domstolarna

Hur ? När man är skuldsatt och har anmärkningar ...hur fan ska man lyckas få en lgh då ?
Finns ju dem som godkänner deposition men hur ska man kunna punga upp med flera hyror i förväg när man har utmätning ? :)

12500 är inte en hög hyra i dagsläget. Bor själv i en relativ liten stad och här kostar en 2.a allt ifrån 6-10 tusen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
Enligt dom var det hyran enligt försäkringskassan riktlinjer är Normen 8200kr för 1-2 personer
Kan tillägga det var Kalmar

Ja att få sin ansökan till Kalmar bringar inte tur .., dem ger nog flest avslag... min hamnade också där och fick också avslag innan inledande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Hur ? När man är skuldsatt och har anmärkningar ...hur fan ska man lyckas få en lgh då ?
Finns ju dem som godkänner deposition men hur ska man kunna punga upp med flera hyror i förväg när man har utmätning ? :)

12500 är inte en hög hyra i dagsläget. Bor själv i en relativ liten stad och här kostar en 2.a allt ifrån 6-10 tusen.

Jag vet inte, men jag ser ofta att folk med pågående löneutmätning och skulder på flera hundra tusen hos kfm ändå byta adress vilket jag antar innebär att dom flyttat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Jag antar att en hyra på 8000 kan ses som mer rimlig, om det är 2 vuxna och ni har samma inkomst skulle det innebära 200000 mer till borgenärerna under en skuldsanering.
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Jag antar att en hyra på 8000 kan ses som mer rimlig, om det är 2 vuxna och ni har samma inkomst skulle det innebära 200000 mer till borgenärerna under en skuldsanering.
Nu vet jag att du inte jobbar med skuldsanering men har googlat lite men hittar inte var man kan se vad som anses vara en normal hyra för två vuxna och tre barn, vet du det eller någon annan?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
Nu vet jag att du inte jobbar med skuldsanering men har googlat lite men hittar inte var man kan se vad som anses vara en normal hyra för två vuxna och tre barn, vet du det eller någon annan?
Det är väl försäkringskassans normer man använder?
Jag har för övrigt lyckats få två lägenheter under pågående skuldsanering. I Uppsala län, men självklart inte centralt i Uppsala kommun utan i angränsande kommuner i små kommunala hyresbolag. En 2a med överkomlig hyra i Uppsala kräver många års kö. En nybyggd med hyra runt 12000 går att få snabbt, men då får man inte ha anmärkningar.
Fick min nuvarande 4a, radhus, med drygt 9000 kr i hyra efter bara några månaders kö. Men då är det 30 min buss ifrån centralorten i kommunen och ytterligare 40 min till Uppsala.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Frågan är vad som är rimligt att bo i när man har skuldsanering. 12000 låter mycket, är man två vuxna kan man bo i en etta på 20-30 kvadrat, utan problem...

antar att er lgh är betydligt större och förmodligen mer central än vad den behöver vara...

sen är det klart att det kan vara svårt att få tag i något annat som skuldsatt. Hyr själv i andrahand och det var inte lätt att hitta något.
 
T

Tulpan

Gäst
Poäng: 0
Hej vad är bäst överklaga skuldsanering avslag eller söka på nytt ?
Var inte så ingående varför hyran är hög och vill ge en mera utförlig förklaring
 

Självkontroll

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
351
Poäng
477
Jag vet inte, men jag ser ofta att folk med pågående löneutmätning och skulder på flera hundra tusen hos kfm ändå byta adress vilket jag antar innebär att dom flyttat.
Då har dem säkert borgensman men om man inte har någon som vill gå med på det tror jag det blir väldigt svårt!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp