Lånforum.se rekommenderar
1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämför 30 kreditgivare
4. Klara lån - Jämför 20 lån utan UC
5. Loanstep - Lån utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Bästa banken

Diskussion i 'Fritt' startad av pala87, 22 januari 2021.

1. pala87

pala87 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 747

Mottagna gillanden:
    865
    Trofépoäng:
    747
    Förstår dig! Men handelsbanken är väl bra om du vill söka bolån med damen? Men tror dom helst vill ha personligt möte när man blir kund?

SEB var lätta när jag fick bolån

2. Dukemo

Dukemo V.I.P - Trofépoäng: 527

Mottagna gillanden:
    409
    Trofépoäng:
    527
    Jo det var den delen jag tänkte på. Utefrån det personliga mötet skulle jag vara lite nojjig inför pressande frågor, man vill ju inte ljuga för en bank men samtidigt låter det inte smart att yttra sig om spelmissbruk och impulsivitet, förutsatt att de inte vill ha kontoutdrag från tidigare bank.

3. Jappp

Jappp V.I.P - Trofépoäng: 327

Mottagna gillanden:
    143
    Trofépoäng:
    327
    Om du är nöjd med banken du behöver bara stänga ditt nuvarande konto och öppna ett nytt. Det tog en kvart på banken att göra det. Jag sa rakt ut att jag vill stänga mitt konto pga att det påminner mig om mitt spellmissbruk och vill samtidigt öppna ett nytt löne konto.
    Skrev på ett par papper och när jag kom hem loggade jag mig in via internetbanken och såg att allt var borta och ett nytt konto har öppnats.

4. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 967

Mottagna gillanden:
    1 253
    Trofépoäng:
    967
    Tar de en UC om man byter bank? Om man också vill söka ett medlemslån går det isåfall på samma UC?

5. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 677

Mottagna gillanden:
    718
    Trofépoäng:
    677
    Så kan man göra, men de sparar dina kontoutdrag i (minst) tio år, så har man ångest över att någon på banken skall se gamla synder när man exempelvis söker lån så funkar inte det där lika bra som att byta bank.

Doodles gillar detta.
  6. pala87

Mottagna gillanden:
    865
    Trofépoäng:
    747
    Nu har jag sålt mina fonder. Ska börja om med min ekonomi. På vilket sätt jag ska dela upp ekonomin vet jag inte än.

Funderar på fonder, buffert sparränta, sparkonto med ränta. Har fonder och bospar (HSB) på danske bank. Har totalt 15 000 kr där.

Nu har jag totalt 14000 kr över och får 8500 kr i skatt. Vad har ni för förslag?

Har läst om 4 hinkar på rikatillsammans

Sevir87 gillar detta.
  7. Sevir87

Sevir87 V.I.P - Trofépoäng: 366

Mottagna gillanden:
    194
    Trofépoäng:
    366
    Jag har lyssnat på Jan och Carro några veckor också..

Min plan är f.n:
    Sparar ca 5 000 i månader för kontantinsats till nästa vår-sommar. Räknar med att ha ca 80-100 000kr undanstoppat då med skatteåterbäring och bonus från jobbet.

Köpa lägenhet för 700-800 000 beroende hur marknaden ser ut då.
    Fortsätta spara, avsatta 3 000kr av 5 000 i fonderroboten Lysa på 15+ år horisont så större andel aktier och räntefonder och sätta in 2 000kr till vanligt sparkonto med ränta för buffert till jag kommer upp i runt 30 000kr

Sedan börja spara i högre risk avsett för pensionssparande också hos Lysa.

Kanske någon omfördelning men något i den stilen.

Nu väntar jag mig vara ensam i hushållet även om ett år, då dejting går bort lite så länge corona är vardag, men är man flera i hushållet behöver man eventuellt större buffert skulle jag säga, men i mitt fall skulle förmodligen 30 000kr vara mer än tillräckligt för oförutsedda kostnader även om jag mot förmodan skulle bli arbetslös så har jag inkomstförsäkringar så jag fortsett har ok inkomst i 200 dagar.

pala87 gillar detta.
  8. pala87

Mottagna gillanden:
    865
    Trofépoäng:
    747
    Det låter som en bra plan. Vet inte hur fondroboten eller lysa är riktigt. Men jag tror man kan få större och bättre utdelning om man väljer själv. Men risken kanske är utspridd på ett annan sätt med en sådan robot. Hoppas det går bra i alla fall!

Är du själv så har du alla möjligheter då du har alla aktiva val på egen hand. Kan själv sakna den tiden då man styrde allting själv. Det är många gånger man får betala olika inköp pga tjejens planer. Nu har vi barn och är föräldralediga så blir inte lika lätt att styra ekonomin längre tvyärr

Sevir87 gillar detta.
  9. Doodles

Doodles Kunnig medlem - Trofépoäng: 256

Mottagna gillanden:
    94
    Trofépoäng:
    256
    Sparat i Spira via Collector: +18% på ett år.

Sevir87 gillar detta.
  10. Sevir87

Sevir87 V.I.P - Trofépoäng: 366

Mottagna gillanden:
    194
    Trofépoäng:
    366
    Lysa är en av flera robotar som finns på marknaden. En annan bra (men tar högre avgift) är Opti sen finns några andra som BetterWealth (Rikatillsamans har några podavsnitt där dom går genom dom olika)

Baserat på dina inputs så placerar den dina pengar i olika fonder mot en låg avgift (lysa tar runt 0,15 - 0,24 %). Så jag skulle påstå har man noll intresse av varken fonder eller placera pengarna själv bland de olika index fonderna är en "robot" ett bra alternativ. Du månadssparar ett belopp och "roboten" placerar pengarna i fonderna åt dig.

Men har man viljan och intresset kan man komma undan lite med avgifterna hos banker som Avanza men kräver men underhåll. Jag är intresserad men orkar inte så robotar faller in bra för min situation.

Det är riktigt bra !

Såg det fanns lite info om just Spira här för den som är nyfiken: https://rikatillsammans.se/forum/t/spira-se/1668

Dela sidan