Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Bästa bilförsäkring - Vad rekommenderar ni?

Forumsägare
Poäng: 1 497
Moderator
Meddelanden
2 123
Mottagna reaktioner
2 379
Poäng
1 497
Var tycker du det är bäst att ansöka om bilförsäkring? Vilket bolag fick du bäst pris av? Hur har servicen vid problem varit?

Om du vill rekommendera en försäkring, skriv även vilken bil du har då det skiljer mycket i pris mellan olika märken och företag.

Nedanför följer en FAQ kring försäkringar för bil.

Jämför bilförsäkring​

Om du vill jämföra bilförsäkringar direkt: Testa att jämföra via Zmarta försäkringar

Vanliga bolag för bilförsäkringar:

Vad kostar en bilförsäkring?​

Kostnaden för en bilförsäkring varierar mycket och beror på dig och din bil. Därför kan man bara tala om genomsnittspriser och faktorer som påverkar.

Genomsnittspriser​

• Trafikförsäkring: ca 3 000 kr/år
  • Halvförsäkring: ca 3 900 kr/år
  • Helförsäkring: ca 6 000–10 000 kr/år

Vad som styr priset​

• Typ av försäkring (trafik, halv, hel)
  • Bilens märke, ålder, värde och stöldrisk
  • Hur dyr eller billig bilen är att reparera
  • Förarens ålder, erfarenhet och skadehistorik
  • Bostadsort (dyrare i storstäder)
  • Årlig körsträcka
  • Vald självrisk
Att hitta den billigaste bilförsäkringen kan spara tusenlappar, men inget bolag är alltid billigast – priset beror på dig och din bil. Viktiga faktorer är ålder, bostadsort, bilmodell och körsträcka.

Så hittar du billigaste bilförsäkring​

Det finns inget bolag som alltid är billigast – priset beror på dig, din bil och hur du kör. Därför är jämförelse nyckeln.
  • Använd jämförelsetjänster som Zmarta – gratis och ger snabb överblick.
  • Jämför olika omfattningar​

• Trafikförsäkring: Lagkrav och billigast. Täcker bara skador på andra, inte din egen bil.
    • Halvförsäkring: Innehåller trafikförsäkring + skydd mot stöld, brand, glasskador, bärgning och vissa maskin-/elektronikfel.
    • Helförsäkring: Allt i halvförsäkringen + ersättning för skador på din egen bil vid olycka eller skadegörelse. Passar särskilt bilar utan vagnskadegaranti

Senast ändrad:
Här kommer min upplevelse av att byta bilförsäkring. Tid för att byta försäkring totalt: 2h (ink research)

Ansökte via Zmarta. Halvförsäkring.
- Ica 10k per år. 833 kr per månad
- Kollar med Länsförsäkringar, får 6000 kr / år. 500 kr per månad
- Kollar med Trygg Hansa där jag redan har bilförsäkring. 5800 kr med samma villkor som ovan, 483 kr / mån. Done deal och går vidare i livet.

Bil Tesla Model 3 2019. Upp till 1000 mil per år.

Senast ändrad:
Har Kia försäkring via if. Drygt 400/mån för halvförsäkring inkl allt extra. Kias vagnskadeförsäkring är ju tre år så om några år lär det bli betydligt dyrare försäkring för mig och kanske dags att börja jämföra .

Har det mesta hos länsförsäkringar nu, hade allt hos if en period men dom blev dyra och vi blev oenig angående en skada.

Det kan verkligen löna sig att se över bilförsäkringen med jämna mellanrum, villkoren och premierna justeras från år till år.
Har alltid gått vi insplanet (numera Zmarta) och det går faktiskt att pruta ner priset också.
Vill man spara en slant är det bäst att betala årsvis och slippa onödiga faktura avgifter (ca 327:-/år) samt höja självrisken för vagnskada om man är själv vållande (ca 20% lägre premie/år vid helförsäkring).

Det kan verkligen löna sig att se över bilförsäkringen med jämna mellanrum, villkoren och premierna justeras från år till år.
Har alltid gått vi insplanet (numera Zmarta) och det går faktiskt att pruta ner priset också.
Vill man spara en slant är det bäst att betala årsvis och slippa onödiga faktura avgifter (ca 327:-/år) samt höja självrisken för vagnskada om man är själv vållande (ca 20% lägre premie/år vid helförsäkring).
Det är min erfarenhet också. Höjningarna är knappast pga inflationen, utan i mitt fall 5%+ per år.

Detta blir en reset på vid ny försäkring. Fint också att det finns så många bolag att välja mellan.

Äger en gammal Volvo 945 från 97.
Helförsäkring stor plus på Folksam, betalar 220kr/mån. :)

Brukar bli bäst pris om en använder samma bolag som en har andra försäkringar via..

Jag har nog sålt bilförsäkringar till halva Sveriges vuxna befolkning :D

Numera är jag på företagssidan och lite mer komplexa fastighetslösningar så hojta till om någon behöver hjälp med någonting. Läser tråden då och då.

PS: Det där om skomakarens dotter osv...billigaste hemförsäkringen? Tips? IF vill ha 12.000....för en lägenhet. Blir inte aktuellt. Har barnen på IF och hade gamla hemförsäkringen där.

Numera är jag på företagssidan och lite mer komplexa fastighetslösningar så hojta till om någon behöver hjälp med någonting. Läser tråden då och då.

PS: Det där om skomakarens dotter osv...billigaste hemförsäkringen? Tips? IF vill ha 12.000....för en lägenhet. Blir inte aktuellt. Har barnen på IF och hade gamla hemförsäkringen där.
Jag kör Länsförsäkringar för hemförsäkring.

@Terry_ tänkte precis tagga dig!

Första frågan. Lönar det sig att lägga alla försäkringar på ett ställe? Jag tänker att de höjer likt förbaskat varje år tills det inte är ett bra pris längre. Rätt fel?

@Terry_ tänkte precis tagga dig!

Första frågan. Lönar det sig att lägga alla försäkringar på ett ställe? Jag tänker att de höjer likt förbaskat varje år tills det inte är ett bra pris längre. Rätt fel?

På Trygg-Hansa när vi jobbade där så gav barnförsäkringar 10% på hem eller bil.
På IF och Gjensidige var det snarlikt koncept när jag var där.

Min uppfattning är att det kan bli max 20% i rabatt per försäkring.

Men om du TH är 5000 dyrare på en bil så kommer du inte långt med dessa 20%.

Så min bestämda uppfattning är att det lönar sig med barn + boende på samma bolag däremot bilar där diffen är stor så brukar det faktiskt inte göra en större skillnad.

12000? Jag tror jag betalar 1500?

Testade den där sidan. Min helförsäkring skulle kosta dubbelt så mycket på dina.se som jag har nu. Från 670 i månaden till nästan 1200.

12000? Jag tror jag betalar 1500?

Det beror förmodligen på antalet personer, adressen i fråga och hur många kvadrat. Jag bor på 132kvm i vad man får benämna som den mest centrala gatan i området.

När premier sätts går man till månt och mycket på antalet skador som ägt rum i postnumret i fråga och här händer det nog mycket så till vida att det är motsvarande Avenyn i Göteborg eller Vasagatan i Stockholm. Mycket fyllerbråk, krogar som får rutor sönderslagna, bilar som krockar osv osv osv.

Dina försäkringar har erbjudit mig 3500 per år. Det känns rimligare.

Vi har nog rätt mycket stölder här, bor inte så centralt, jag har kanske 4-5 min till centrum med bil.
1700 hade jag såg jag efter rabatt

Testade också sidan. Som bäst kunde jag få typ 5 kr högre premie i månaden och samtidigt högre självrisk. Tror jag hoppar över den dealen

Vi har nog rätt mycket stölder här, bor inte så centralt, jag har kanske 4-5 min till centrum med bil.kr/
1700 hade jag såg jag efter rabatt
226 kr/mån. kostar min hemförsäkring hos IF med rabatt. Hus på landet i ett lugnt område gör säkert sitt till det låga priset. C:a 650kr/mån. för hus, olycksfall och bil kan jag inte klaga på,.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp