mitt gick till Intrum Justitia....fick betalplan
Var det högt belopp du hade lån på? Fick du lång tids avbetalningsplan?
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Var det högt belopp du hade lån på? Fick du lång tids avbetalningsplan?
Hade skuld på 15000 tror jag det var...skulle betala 500 kr första 3 månaderna sen 1500 eller kontakt igen om jag inte kände att jag kunde betala det beloppet men då hade jag redan släppt mina skulder till kfm.
- Meddelanden
- 374
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
Fick du missbrukad kreditkorts anmärkning reg när den gick till inkasso?mitt gick till Intrum Justitia....fick betalplan
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Fick du missbrukad kreditkorts anmärkning reg när den gick till inkasso?
Hmm det kommer jag inte ihåg faktiskt men tror inte det....
- Meddelanden
- 374
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
Det kan du se på Min UC va? jag har läst att de reg som missbrukad kredit:/ fast kanske inte om man sköter avbetalning via inkasso?
- Meddelanden
- 374
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
Undrar för jag fick en uppsägningsfaktura och där står det: om ni inte betalar er skuld till oss överlämnas den till vårt inkassoombud för rättsliga åtgärder samt registrering i missbruksregistret.
- Meddelanden
- 374
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 112
3 betalningar, så skulle jag betala in men hann inte utan de skickade till intrum:/ hela summan då.Hur långt efter låg du? Fick du uppsägning på hela ditt belopp?
- Meddelanden
- 395
- Mottagna reaktioner
- 59
- Poäng
- 187
Du kan säkert dela upp den hos intrum men du kommer få en anmärkning på missbrukad kreditHar nämligen en stor skuld, vill veta om de är farligt för mig å släppa de då ja inte kan betala denna summa om ja bara får på ngt år då, har inte så mkt pengar :/
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Är de 12 månader man måste betala av skulden på? Jag har ett ganska stort lån, vart ngt fel förra månaden så nu har ja dubbelt belopp å betala denna månaden å de går verkligen inte :/
Prova att bara betala det vanliga beloppet? Eller har de skickat information om att de säger upp krediten?
Edit: Alltså att du skjuter upp problemet till nästa månad, men då är du ju medveten om det på ett annat sätt och kan kanske parera det bättre.
Du kan säkert dela upp den hos intrum men du kommer få en anmärkning på missbrukad kredit
Kommer de va svårt å få lån då i fortsättningen? Hur länge ligger en missbrukad kredit inne?
Asså mitt lån är på ca 180 000 tror ni man kan lägga de på flera år?
- Meddelanden
- 395
- Mottagna reaktioner
- 59
- Poäng
- 187
Det är som en betalningsanmärkning (eller värre?). Du får inga lån med en sån anmärkning tyvärrKommer de va svårt å få lån då i fortsättningen? Hur länge ligger en missbrukad kredit inne?

Det är som en betalningsanmärkning (eller värre?). Du får inga lån med en sån anmärkning tyvärr![]()
Påverkar de även att hyra lgh å vidare? Hur länge sitter en sån kvar? Förfalltid?
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Det kan du se på Min UC va? jag har läst att de reg som missbrukad kredit:/ fast kanske inte om man sköter avbetalning via inkasso?
Undrar för jag fick en uppsägningsfaktura och där står det: om ni inte betalar er skuld till oss överlämnas den till vårt inkassoombud för rättsliga åtgärder samt registrering i missbruksregistret.
Då får man säkert det har inte kollat min UC på säkert ett år eftersom jag släppte precis allt till kfm. Men har den inte gått till inkasso än kan du betala lägsta beloppet om du kan så är det som vanligt sen igen...
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Är de 12 månader man måste betala av skulden på? Jag har ett ganska stort lån, vart ngt fel förra månaden så nu har ja dubbelt belopp å betala denna månaden å de går verkligen inte :/
Många banker brukar kunna gå med på ett månadsbelopp så kolla det. Sen tror jag inte det går till inkasso förrän 3 månadsbelopp förfallit...å då kan man ju betala in så mycket som möjligt varje månad men minst ett belopp...
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Ja provade å skjuts upp de genom å betala bara förra fakturan. Hoppas hoppas... I januari å februari kan ja betala mer![]()
Tror det ska gå bra
- Meddelanden
- 395
- Mottagna reaktioner
- 59
- Poäng
- 187
Ja..Påverkar de även att hyra lgh å vidare? Hur länge sitter en sån kvar? Förfalltid?

Du menar alltså att ja borde klara mig då jag betalade förra månadens faktura nu ?Många banker brukar kunna gå med på ett månadsbelopp så kolla det. Sen tror jag inte det går till inkasso förrän 3 månadsbelopp förfallit...å då kan man ju betala in så mycket som möjligt varje månad men minst ett belopp...
vilken svarar du ja på, alla ?
- Meddelanden
- 1 176
- Mottagna reaktioner
- 300
- Poäng
- 467
Med vissas uppenbara sämre lånebeteende så är det minsta problemet att man kan få en anmärkning eller flera. För den kommer förr eller senare som ett brev på posten om man lånar mycket, har ett flertal krediter och ingen bra eller vettig inkomst. Det är inte för att håna någon utan tvärtom, för att se realistiskt på saken. För många som inte förstår konsekvenserna ännu så är det på sätt och vis bara bra om en anmärkning förhindrar fler lån. Fler lån är enbart en väg djupare ner i skiten.
Jag har delvis gjort det själv, så jag vet vad jag talar om.
Jag har delvis gjort det själv, så jag vet vad jag talar om.
- Meddelanden
- 1 176
- Mottagna reaktioner
- 300
- Poäng
- 467
Påverkar de även att hyra lgh å vidare? Hur länge sitter en sån kvar? Förfalltid?
En anmärkning påverkar alltid ens möjligheter till krediter, fakturaköp, hyresmöjligheter, abonnemangs-möjligheter och så vidare.
Givetvis sitter den inte kvar för alltid, det är ju helt orealistiskt att det skulle vara så. Du kan se det som att alla typer av anmärkningar och noteringar sitter kvar i dom flesta fall 3 år, i vissa fall 2 år beroende på kredit.
- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Kommer de va svårt å få lån då i fortsättningen? Hur länge ligger en missbrukad kredit inne?
Den ligger i 3 år.
en sån stor skuld vore ju ganska orimligt att ha så pass kort som ett år på, framförallt när det blir med dröjsmålsränta, jag vet inte exakt vad BN har för sådan, men jag gissar kring 30%, i så fall är det 3000 i månaden bara i ränta.. Det kan ju vara så att dom tycker att en sån pass stor skuld är enklare att ha hos kf också, att den betalningsplan dom vill att du ska ha som lär bli rätt hög förmodligen ändå inte kommer kunna hållas, och att det då är enklare att låta den gå till kf därför.
Den ligger i 3 år.
en sån stor skuld vore ju ganska orimligt att ha så pass kort som ett år på, framförallt när det blir med dröjsmålsränta, jag vet inte exakt vad BN har för sådan, men jag gissar kring 30%, i så fall är det 3000 i månaden bara i ränta.. Det kan ju vara så att dom tycker att en sån pass stor skuld är enklare att ha hos kf också, att den betalningsplan dom vill att du ska ha som lär bli rätt hög förmodligen ändå inte kommer kunna hållas, och att det då är enklare att låta den gå till kf därför.
Tror du den kommer gå vidare till inkasso nunom ja inte betalar både förra månaden å denna månads kostnad?
- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Tror du den kommer gå vidare till inkasso nunom ja inte betalar både förra månaden å denna månads kostnad?
Tror : Ja
Vet : Nej
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Du menar alltså att ja borde klara mig då jag betalade förra månadens faktura nu ?
Ja...innan jag släppte mitt så hade jag ganska mycket kontakt med vissa långivare och dom flesta hade att låg man 3 månadsbetalningar efter så gick det till inkasso. Men du får alltid en förvarning om det och har då chans att betala in ett belopp för att säkra dig en månad till...å kan man betala lite mer än vad som är ett belopp så kommer man ju sakta men säkert i kapp
- Meddelanden
- 269
- Mottagna reaktioner
- 80
- Poäng
- 227
Någon som fått ett stort lån (150.000) som gått till inkasso? Hur var möjligheterna att få till avbetalningsplan?
Jag ligger efter med två betalningar, så dem plus denna månads betalningar skall vara den tillhanda imorgon. Vilket kan bli svårt. När sägs krediten upp? Den 29:e eller när den skickar dem 4:e fakturan, runt mitten av augusti?
Mitt månads belopp är idag 2600, så det plus det förfallna uppgår betalningen till 7600. Jag har betalat in 1500. Räcker det tro för att undvika uppsägning?
Jag ligger efter med två betalningar, så dem plus denna månads betalningar skall vara den tillhanda imorgon. Vilket kan bli svårt. När sägs krediten upp? Den 29:e eller när den skickar dem 4:e fakturan, runt mitten av augusti?
Mitt månads belopp är idag 2600, så det plus det förfallna uppgår betalningen till 7600. Jag har betalat in 1500. Räcker det tro för att undvika uppsägning?
- Meddelanden
- 235
- Mottagna reaktioner
- 37
- Poäng
- 137
Har man 150.000 som evt är på väg till inkasso så borde dom ju bevilja en avbetalningsplan kan man tycka.Om man betala dom 2 förfallna beloppen så sägs inte lånet upp vill jag minnas.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.