Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Banken drog trots 0kr på kontot

Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
51
Poäng
157
Hej,

Min bank drog idag alla autogiron trots att jag inte hade några pengar. Nu har det dragits 18.000kr trots att jag inte har några pengar och tänkte inte heller betala dessa då jag tänkte släppa allt till kronofogden/skuldsanering. Kan banken köra igenom autogiron för så mycket trots 0kr på kontot?

Har varit med om att man legat back några kronor på kontot historiskt, men inte minus 18k på ett vanligt bankkonto. Nu kommer ju min lön gå mot dessa istället för att jag ska kunna betala hyra, mat m.m. Suck….

Var det lån från den aktuella banken med autogiro?

Det du kan göra är att öppna nytt konto i en annan bank och ändra lönekonto för rädda situationen.. Sen meddelar du ditt lönekontor nya kontot.

Låter som banken inte stoppade se transaktionerna i manuella täckningskontrollen.

Får dom göra så? Låter helt galet. Har man inte pengar så har man ju inte...

Skandia här med. Allt drogs, trots noll täckning. Någon chans att banken får stå för detta? Autogiron som drogs var från långivare, så inte skandialån
Ja samma här. Fick en chock! Tror tyvärr att vi som kunder får stå för det. Men kan inte förstå hur det kan gå till såhär.

Gör Nordea likadant tros?
Inte för min del. Jag har oftast bara "kaffepengar" på mitt lönekonto hos Nordea, samt en större summa när månadens räkningar ska betalas, i övrigt så har jag pengar på sparkonton som inte är kopplade till något kort och för över lite allteftersom jag behöver handla, men det har hänt att jag glömt att jag har olika autogirodragningar och inte haft täckning och då har jag fått påminnelse från respektive aktör som vill ha betalt.

Har många gånger läst tips här inne om att inte ha pengar på kontot så att inte autogiro ska dras om man inte har råd. Men det här klargör nog att man ska se till att säga upp autogiro om man hamnar i ett läge där man inte kan betala.

Har många gånger läst tips här inne om att inte ha pengar på kontot så att inte autogiro ska dras om man inte har råd. Men det här klargör nog att man ska se till att säga upp autogiro om man hamnar i ett läge där man inte kan betala.
Det är ett dåligt tips då det inte är säkert att betalningen studsar det går igenom ibland och då blir det ett övertrasserat konto. Kontrollen mot saldo har inte funkat korrekt kan vara en anledning och då händer det men vissa betalningar kan gå igenom i alla fall. Det är inte banken eller långivarens fel att det blivit övertrasserat utan kunden som har bankkontot bara för att klargöra. Man lär makulera sitt autogiro medgivande för att vara på den säkra sidan att inget dras.

Det är ett dåligt tips då det inte är säkert att betalningen studsar det går igenom ibland och då blir det ett övertrasserat konto. Kontrollen mot saldo har inte funkat korrekt kan vara en anledning och då händer det men vissa betalningar kan gå igenom i alla fall. Det är inte banken eller långivarens fel att det blivit övertrasserat utan kunden som har bankkontot bara för att klargöra. Man lär makulera sitt autogiro medgivande för att vara på den säkra sidan att inget dras.
Ja precis. Läste lite om det och fick den uppfattningen med att ansvaret hamnar på kunden. Lider ändå med de drabbade här alltså, kan ju ställa till det rejält.

Ja precis. Läste lite om det och fick den uppfattningen med att ansvaret hamnar på kunden. Lider ändå med de drabbade här alltså, kan ju ställa till det rejält.
Ja detta var inte kul alls

Det så klart men ansvaret ligger på kunden. Vill det sig riktigt illa upprepas flera ggr så kan banken välja att avsluta eller spärra kontot.

Det så klart men ansvaret ligger på kunden. Vill det sig riktigt illa upprepas flera ggr så kan banken välja att avsluta eller spärra kontot.
Ja tyvärr är det ju så. Riktigt tråkigt. Jag kommer inte kunna lösa detta på några veckor så får väl bli som det blir tyvärr.

Riktigt märkligt att det kan bli såhär ….

Riktigt märkligt att det kan bli såhär ….
Hur menar du? övertrasserar man kontot så har man typ olovligen lånat pengar av banken och har en skuld till banken istället som man lär betala direkt.En till anledning att man inte ska övertrassera sitt konto upprepade gånger är att det kan även påverka ens kreditvärdighet och möjligheten att få lån.Banken är ju intresserad av hur du sköter din ekonomi och att du kan betala tillbaks ränta och amorteringar och är nog inte så sugen på att låna ut till någon som har så dålig koll på sin egen ekonomi.

Jag har aldrig varit med om att Handelsbanken dragit autogiron när pengar saknas. Finns det inga pengar så finns det inga pengar. Känns inte som ett korrekt agerande av banken!

Jag har aldrig varit med om att Handelsbanken dragit autogiron när pengar saknas. Finns det inga pengar så finns det inga pengar. Känns inte som ett korrekt agerande av banken!
Det är inte bankens ansvar att det ska finnas pengar på kontot det är kundens. Banken har inte gjort något fel när det blir så här utan det är enbart kunden.

Det är inte bankens ansvar att det ska finnas pengar på kontot det är kundens. Banken har inte gjort något fel när det blir så här utan det är enbart kunden.
Jo men om kontot är noll ska det ju såklart inte gå att övertrassera med 10.000 kr. Nu är det såklart kundens ansvar men i detta fall har det ju blivit fel hos banken som inte gjort en korrekt kontroll av saldot innan dragning.

Jo men om kontot är noll ska det ju såklart inte gå att övertrassera med 10.000 kr. Nu är det såklart kundens ansvar men i detta fall har det ju blivit fel hos banken som inte gjort en korrekt kontroll av saldot innan dragning.
Behöver inte vara så heller utan betalningen kan gå igenom i alla fall så det är fortfarande inte bankens fel hur som. Det är kunden som använt mer pengar än vad som fanns på kontot vid det tillfället. Man kan undra varför man tycker det är bättre att göra sig skyldig till en eventuell icke tillåten övertrassering och riskera att banken avslutar alla konton man har i banken om det vill sig illa istället för att man bara makulerar sina autogiro medgivanden i banken. Du lär väl logga in på banken ialla fall och flytta över dina pengar nånstans eller gör andra ärenden där.

Behöver inte vara så heller utan betalningen kan gå igenom i alla fall så det är fortfarande inte bankens fel hur som. Det är kunden som använt mer pengar än vad som fanns på kontot vid det tillfället. Man kan undra varför man tycker det är bättre att göra sig skyldig till en eventuell icke tillåten övertrassering och riskera att banken avslutar alla konton man har i banken om det vill sig illa istället för att man bara makulerar sina autogiro medgivanden i banken. Du lär väl logga in på banken ialla fall och flytta över dina pengar nånstans eller gör andra ärenden där.
Jag hade noll kronor på kontot och även de andra då jag ska byta bank. Dessa som drogs betalade jag in manuellt i går. Så nu måste jag reda i detta och hoppas få tillbaka det som är dubbelt betalt. Skulle makulerat dessa såklart men under alla år jag haft autogiron har detta aldrig skett så var ju extrem otur att det skedde just nu. Att det ens går.

Det är ett hundra procent bankens fel. Finns det inga pengar så finns det inga pengar. Thats it!

Det är ett hundra procent bankens fel. Finns det inga pengar så finns det inga pengar. Thats it!
Men man har ju själv godkänt transaktionen så banken har inte gjort något fel? Det är ju inte helt säkert att betalningen studsar bara för att det inte finns täckning på kontot tyvärr.

Du har godkänt att banken får dra pengar till företaget, inte exakt summa och inte exakt datum. Du har inte godkänt att banken drar pengar som inte finns och sätter dig i skuld till banken, tyvärr. Undantaget är kortavgifter.

Du har godkänt att banken får dra pengar till företaget, inte exakt summa och inte exakt datum. Du har inte godkänt att banken drar pengar som inte finns och sätter dig i skuld till banken, tyvärr. Undantaget är kortavgifter.
Det är kundens ansvar att det finns pengar på kontot det är inte bankens fel. Hur mycket du än vill att det ska vara så. Alla bankgiron studsar inte för att man inte har någon täckning på kontot som du kanske märker.:folded:

Banken som gör fel här, 100%. Man har inte något lån hos banken och ska således inte kunna få ett lån utan kreditprövning. Som nu har jag ett lån hos skandia på 18 tkr, utan någonsom helst kreditprövning. Dessutom autogiron som jag inte ville skulle dras….

Jag har ICA Banken, där avvisas en dragning om det saknas täckning på kontot, med undantag för avgift för betalkort, då kan man hamna på minus.

Banken som gör fel här, 100%. Man har inte något lån hos banken och ska således inte kunna få ett lån utan kreditprövning. Som nu har jag ett lån hos skandia på 18 tkr, utan någonsom helst kreditprövning. Dessutom autogiron som jag inte ville skulle dras….
Banken kan i vissa fall godkänna en betalning även om det saknas full täckning på kontot.Man får Kontrollera vilka villkor och avtal man har med banken. Alla banker har inte samma tillvägagångssätt vill man vara säker så tar man bort autogiro medgivandet.

Därav kan man konstatera att bara för att man flyttar pengarna bort från kontot, inte har täckning så är det inte säkert att det inte dras pengar endå. Tyvärr är detta tipset som folk skrivit ut förut väldigt dåligt och ogenomtänkt.

Bra, då har vi kommit fram till att allt är bankens fel och allt är kundens fel och ingen kommer ge upp, då släpper vi den delen.

Men vad fan? Jag avslutade min Skandia konto och ser att jag ligger minus på kontot wtf??? Jag har avslutad denna bank förlängesedan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp