• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Begära omprövning av skuldsanering, kommer få 105.000 kronor av kpa pension pågrund av bortgång?

PhyreonBlaze

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
19 Mars 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Sorry för Wall of text!
Hej!
Har haft skuldsanering sen 2020 så snart bara halva tiden kvar, ursprunglig skuld 990.000 och kommer betala runt 374.000 totalt, 6978 per månad.

har gjort en omprövning förra året pågrund av flytt ihop med sambo som hade barn och då blev det varken upp eller ner.

min älskade mamma gick bort nu i januari 2023 och till en början fick jag ut hennes återbetalnings skydd på cirkus 5200kr i månaden i 5 år vilket jag såklart precis har gjort en omprövning på då jag får ökad ”inkomst under 5 års period”

nu till saken att jag tydligen ska fånytterligare 105.000 kronor skattefritt via en livsförsäkring hon hade hos kpa som betala ut på ett bräde, och jag har kontaktat min budgetrådgivare på kommunen som intr har några raka svar och ska återkomma när hen pratat med kollegor på konferens i april.

jag vill naturligtvis göra rätt för mig men jag har precis gjort en omprövning och jag vet jag kan komplettera nuvarande omprövning me dessa uppgifter men läste också att en tillfällig ökning eller mindre ökad inkomst intr kommer göra någon skillnad, och detta är ju en tillfällig ökning som just nu kommer öka men intr under de 2.5 åren som är kvar sen, hur ska de ens räkna ut den summan på en sanering? För antar att de inte kan ta de 105.000 kronorna bara sådär då jag redan har en godkänd betala plan?

kan jag bestämma mig för att behålla dem då tillpchmed budget rådgivaren sa att KFM inte får reda på att man får in sådana pensions försäkringar , och hur troligt är det att de jag ör skyldig pengar?

bör jag ändp meddela detta belopp som ett tilläg på skuldsanerinngs omprövningen eller ska jag låta den vara tills jag får besked där och liksom spara dessa pengar eller används lite?

det som kan hända är att jag får förlängd sanering i värsta fall? Eller kan den upphävas? Jag har ju trots allt gjort rätt för mig två gånger redan

hur troligt är det att som sagt de som får pengar från min sanering får nys om dessa pengar? Kan jag behålla dem utan att nämna dem och åka på värsta grejen?

har precis läst om en kvinna som fick sanering upphävd pågrund av hon inte accepterade en laglott eller så värde runt 450.000 kr så därför jag är orolig om jag inte skulle meddela och göra omprövning.

tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Jag har själv sanering ! Och skulle absolut begära omprövning eller i ditt fall lägga till dom 100k i ansökan . Eftersom du kommer över 4-5k mer i månaden med råge ! Som jag förstått det kan dom kräva du betala in pengarna. Eller så ökas ditt månadsbelopp istället .
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag skulle säga att chansen är ganska stor att det upptäcks.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Ompröva. Det är stor risk att du får betala in dom som en engångssumma. Inte värt att riskera att det upptäcks av en borgenär
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Jag har utbetalning från avliden förälder och det står med på deklarationen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Bara av ren nyfikenhet…på vilket sätt är risken stor att det kan upptäckas…hur då?
På vilket sätt? Jag har sett det ganska många gånger, både i skuldsaneringsärenden man haft anledning att titta i, och i verkställigheten, att borgenärer har en förmåga att hitta saker.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
På vilket sätt? Jag har sett det ganska många gånger, både i skuldsaneringsärenden man haft anledning att titta i, och i verkställigheten, att borgenärer har en förmåga att hitta saker.
Jag menar hur kan denna information nå borgenärerna?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp