Behöver lite erfarenheter

Jag och min sambo ska köpa en lägenhet i vinter, den är nyproducerad och redan vår men vi ska ansöka om bolån.
Kommer ansöka på cirka 3.000.000 då vi har kontantinsats på 1.200.000.
Vilket gör att vi kommer hamna på under 70% belåning.

Men i dagsläget har jag SEB som långivare på min nuvarande bostadsrätt, helt okej nöjd. Men min personliga bankman som jag haft superbra kontakt med i många år har slutat så är inte lika trygg i att fortsätta där.

Nu till min fråga, egna erfarenheter och dylikt av era bolångivare, vad skulle ni rekommendera?
Är lite sugen på att hoppa in på SBAB då jag tycker de verkar stabila och inte heller är en av storbankerna. Snitträntorna har även vart bra jämfört med många andra banker under en 6månaders period.

Men som sagt, behöver lite feedback från er. Tack :)

Jag har Sbab via Ikano för min fastighet och jag är bara nöjd med dem. Det är enkelt då allt sköts via autogiro och det är bara om lånen ska ränteändras (har olika löptid på mina lån till bunden ränta) som det kommer något i brevlådan. Har aldrig heller haft problem att förhandla ränta med dem när lånen skrevs om.

Jag har Sbab via Ikano för min fastighet och jag är bara nöjd med dem. Det är enkelt då allt sköts via autogiro och det är bara om lånen ska ränteändras (har olika löptid på mina lån till bunden ränta) som det kommer något i brevlådan. Har aldrig heller haft problem att förhandla ränta med dem när lånen skrevs om.
Är SBAB å Ikano samma på nåt sätt? Har 140000 i blanco hos Ikano som ja vill baka in i ett höjt bolån. Kanske SBAB ser d som ett plus att man e halvkund redan om man låter SBAB ta över bolånen helt..?

Tack för svar! :) Hur gick det vid första mötet, vad blev du erbjuden för ränta och vad lyckades du förhandla ner räntan till?

Allt har sköts via telefon kommer inte ihåg vad räntan låg på då men jag betalade 5500 per månad då. Nu förhandlade jag ner räntan till 1,82 nu i juni har lån på 1.460.000 och betalar 2503 i månaden på det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp