• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Behöver tips/hjälp angående samlingslån eller skuldsanering!

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Och jämka! Jag jämkar för mer än jag egentligen ska ha och får således ett räntefritt lån från Skatteverket att betala av lån med höga räntor. Men man måste klara av restskatten som kommer sen 1-1.5 år senare såklart
Jag vågar inte jämka då jag är livrädd att inte klara av att betala restskatten. Hur mkt restskatt brukar du få?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Typ 40k. Men jag extra amorterar 15k per månad så jag klarar den smällen. Förstår att man inte är så kaxig om man går +/- noll månaderna
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Typ 40k. Men jag extra amorterar 15k per månad så jag klarar den smällen. Förstår att man inte är så kaxig om man går +/- noll månaderna
Exakt, här är det plus minus noll, ibland minus. Sparar ca 1500/mån kr plus lite till men de är vi tvungna att ta av. Skulle inte klara ett belopp högre än några tusenlappar i kvarskatt. Men förstår att det är ett bra sätt för andra att få mer varje månad.
 

Klister

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
5 Februari 2020
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
74
Poäng
227
Exakt, här är det plus minus noll, ibland minus. Sparar ca 1500/mån kr plus lite till men de är vi tvungna att ta av. Skulle inte klara ett belopp högre än några tusenlappar i kvarskatt. Men förstår att det är ett bra sätt för andra att få mer varje månad.
Är det bättra att jämka varje månad eller få en ”stor” klumpsumma i augusti varje år?
För och nackdelar? Ursäkta om jag kapar tråden lite men är nyfiken då jag inte jämkar för tillfället.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Är det bättra att jämka varje månad eller få en ”stor” klumpsumma i augusti varje år?
För och nackdelar? Ursäkta om jag kapar tråden lite men är nyfiken då jag inte jämkar för tillfället.
Det beror helt på hur en situation ser ut och vem du frågar. För min del är det bättre att veta att jag får tillbaka ca 30 000 kr i juni än att jämka och gå och oroa mig över kvarskatt som kan välta hela vagnen för min del. För mig är det en trygghet som gör det värt att "låna ut" lite pengar till staten. Dock ser jag här att andra som också har väldigt tajt ekonomi väljer att jämka för att få mer pengar över i månaden. Jag är en fegis i sammanhanget.
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Är det bättra att jämka varje månad eller få en ”stor” klumpsumma i augusti varje år?
För och nackdelar? Ursäkta om jag kapar tråden lite men är nyfiken då jag inte jämkar för tillfället.
Alltså dels kan det ju vara så att man inte klarar månatliga kostnaderna så då är det ju grymt få mer varje månad. Men tex att jämka nu i januari 2023 betyder ju få tillbaka/kvarskatt sommaren 2024. Det blir ju en massa ränta man slipper betala i 18 månader. Och det man sparar i att betala ränta går till att sänka lån som betyder ännu mindre ränta… Mycket positiva följdeffekter.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Helt klart är det bäst att få extra pengar varje månad. Antingen använder man pengarna till att lösa/amortera lån som kostar pengar, eller så kan man investera och få avkastning varje månad. Från ett ekonomiskt perspektiv finns det inga nackdelar. Viktigt är dock att man gör en bra realistisk beräkning, så skatten blir rätt.
 

Larsson6

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
9 Juli 2019
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
11
Poäng
42
Ta bara med i beräkningen att eventuell kvarskatt ska betalas tillbaka. Jag har gjort misstaget att inte spara undan och sitter nu med ganska mycket som ska in snart till skattemyndigheten. Med en massa lån som gör att jag går back kändes det bra för stunden att få lite extra men nu är det inte lika kul. Har bara skjutit upp och förvärrat problemen.
Är det någon som vet om man kan få med att betala kvarskatt om sökt samlingslån har lösenkrav?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp