Belåna lägenhet eller hur

hallå!

Jag har hamnat i en situation som e total hopplös.

Jag behöver 200.000 och de e snabbt. Får inga lån ngnstans men ett alternativ är:

Jag och min tjej bor i en lägenhet köpt okt 2014 för 3.200.000kr idag värderad till 3,775,000 via SBABs app. Går de att belåna huset bara sådär?

2. Min mamma äger ett landställe som hon helt betalat av. Om jag skulle fråga henne att belåna huset på 200.000 skulle de gå?

Ngn so. Har erfarenhet?

Hej, jag tror att det är lättare för din mamma att belåna landstället (beroende på vad det är värt så klart) än för er att ta ut 200 000 på lägenheten då ni redan har en hög belåningsgrad (eller hur mycket lån har ni på lägenheten?) Om ni har belåningsgrad under 50% så kan ni ev låna på lägenheten om ni har stabila inkomster och inget skuldsaldo.

Det bästa är att du ringer till din bank och frågar om det finns utrymme för er att belåna lägenheten och säger de nej så har du bara din mor som alternativ... man ska utforska alla vägar.

Hej, jag tror att det är lättare för din mamma att belåna landstället (beroende på vad det är värt så klart) än för er att ta ut 200 000 på lägenheten då ni redan har en hög belåningsgrad (eller hur mycket lån har ni på lägenheten?) Om ni har belåningsgrad under 50% så kan ni ev låna på lägenheten om ni har stabila inkomster och inget skuldsaldo.

Det bästa är att du ringer till din bank och frågar om det finns utrymme för er att belåna lägenheten och säger de nej så har du bara din mor som alternativ... man ska utforska alla vägar.

Vi har gått in med 15% resten e lånat.
Har en helt ok inkomst inga skulder.

SBAB:s Värdeguiden är baserad på historisk försäljningsdata i ditt bostadsområde och ersätter inte en professionell värdering. Om just er lägenhet har det värdet kan ju bara en värderingsman bedöma så värdet i Värdeguiden är ju bara ett riktmärke baserat på vad lägenheter i ditt bostadsområde sålts för. Så jag håller med Myra om din mamma går med på att belåna fritidshuset är det bästa utvägen.

Vi har gått in med 15% resten e lånat.
Har en helt ok inkomst inga skulder.
I mina öron låter det som att ni har en hög belåningsgrad, det blir svårt att få låna den summan på lägenheten men som sagt banken kan ge er svar.
Du skriver att du inte har skulder och en ok inkomst men inte får lån någonstans... du kanske inte får låna 200 000 på ett och samma ställe men kanske 100 000 kr hos två olika långivare? Har du testat Lendo eller Axo finans?
Många här på forumet verkar få lån av Bank Norwegian på höga belopp, testat där? Men det är nog smartast att låna via låneförmedlare för de får du bara en uc.

I mina öron låter det som att ni har en hög belåningsgrad, det blir svårt att få låna den summan på lägenheten men som sagt banken kan ge er svar.
Du skriver att du inte har skulder och en ok inkomst men inte får lån någonstans...
Det var det jag reagerade på också du skrev att du inte får lån någon annanstans och du behöver 200.000 snabbt kan ni låna tillsammans eller är det bara du ska låna?

SBAB gör värderingar på telefon, det blir inte exakt samma som i appen, men något åt det hållet. Har ni lånen där sedan innan kan ni själv göra värderingen på deras "mina sidor" och gå vidare till ansökan osv. Det tar gissningsvis kring 10 dagar från att ni ringer till ni kan ha pengar på kontot skulle jag gissa.

Har ni amorterat något sedan köpet? Ring banken ni har bolånet hos och kolla med dem först. Bättre än att lägga ett lån på mor din om det finns andra outforskade möjligheter.

Det borde ju gå att belåna något värt 3.7 med 3.145, om ni köpte för 3.2, och la in 15% på kontant har ni lån på ungefär 2.7, då borde det finnas ungefär en halv miljon i utrymme.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp