• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Belånad vid arv

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
543
Mottagna reaktioner
342
Poäng
487
Hej allihopa,
Även om jag inte ens vill tänka på det, har jag en stor oro gällande vad som kommer ske ifall min pappa går bort och om jag kommer att kunna få behålla huset.
Situationen är:

-Jag har ca 1.7 miljoner i blancolån
-Jag har en årsinkomst på 800k
-Huset är belånat till ca 1,9 miljoner
-Huset är värt ca 7 miljoner

Tror ni att en bank skulle låta mig ta över ett bolån utifrån dessa förutsättningar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Hej allihopa,
Även om jag inte ens vill tänka på det, har jag en stor oro gällande vad som kommer ske ifall min pappa går bort och om jag kommer att kunna få behålla huset.
Situationen är:

-Jag har ca 1.7 miljoner i blancolån
-Jag har en årsinkomst på 800k
-Huset är belånat till ca 1,9 miljoner
-Huset är värt ca 7 miljoner

Tror ni att en bank skulle låta mig ta över ett bolån utifrån dessa förutsättningar?
Hög summa av blancolån men det går kanske att baka in i ett huslån då husets värde är högt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Hej allihopa,
Även om jag inte ens vill tänka på det, har jag en stor oro gällande vad som kommer ske ifall min pappa går bort och om jag kommer att kunna få behålla huset.
Situationen är:

-Jag har ca 1.7 miljoner i blancolån
-Jag har en årsinkomst på 800k
-Huset är belånat till ca 1,9 miljoner
-Huset är värt ca 7 miljoner

Tror ni att en bank skulle låta mig ta över ett bolån utifrån dessa förutsättningar?

Det är väl inte osannolikt, annars är det bara att sälja. Eller inte skifta boet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det är just sälja jag till varje pris vill undvika.

Om dom inte vill låna ut till dig skulle vägra skifta bo vara en möjlighet..

Men det där är en sån sak du kommer behöva boka möten och så med någon bank för att reda ut.
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Om inte din pappas bank låter dig ta över lånet löser BlueStep eller Nordax garanterat det där. Sök via tex Compricer bolån så får du svar från flera banker på samma uc. När du sedan bakat in allt kommer din ekonomi vara grymt bra så du kan ta någon milj ytterligare i bolån när det behövs. Men hamna inte i fällan igen som jag gjort efter att jag samlade första gången...

Vi fick 1,6milj i bolån på hus värt 2milj med 600k inkomst samt 2milj i blanco och krediter. Bakade in allt som gick. Nu ska vi snart försöka baka in igen då huset stigit rejält i värde men tyvärr även skulderna...
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
543
Mottagna reaktioner
342
Poäng
487
Om inte din pappas bank låter dig ta över lånet löser BlueStep eller Nordax garanterat det där. Sök via tex Compricer bolån så får du svar från flera banker på samma uc. När du sedan bakat in allt kommer din ekonomi vara grymt bra så du kan ta någon milj ytterligare i bolån när det behövs. Men hamna inte i fällan igen som jag gjort efter att jag samlade första gången...

Vi fick 1,6milj i bolån på hus värt 2milj med 600k inkomst samt 2milj i blanco och krediter. Bakade in allt som gick. Nu ska vi snart försöka baka in igen då huset stigit rejält i värde men tyvärr även skulderna...
Tack för svaret! Det är förhoppningsvis inte aktuellt förrän om måånga år men tanken har hängt över mig vad som skulle hända om pappa går bort. Men då kan jag känna mig lite lugnare i att det skulle ordna sig med huset.
 

nolimit

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
2 April 2019
Meddelanden
262
Mottagna reaktioner
133
Poäng
327
Med din inkomst och övervärdet i huset är det nog ganska lugnt.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Se över din ekonomi så kanske det blir en icke fråga! Med 800t om året kan du rejält minska skulden inom 5 år. Gör en plan och håll dig på den.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Hej allihopa,
Även om jag inte ens vill tänka på det, har jag en stor oro gällande vad som kommer ske ifall min pappa går bort och om jag kommer att kunna få behålla huset.
Situationen är:

-Jag har ca 1.7 miljoner i blancolån
-Jag har en årsinkomst på 800k
-Huset är belånat till ca 1,9 miljoner
-Huset är värt ca 7 miljoner

Tror ni att en bank skulle låta mig ta över ett bolån utifrån dessa förutsättningar?
Med max 4,5ggr inkomst så kan du belåna upp till 3,6 milj, vilket är precis vid 50% vilket borde innebära att man slipper amortera. Det verkar vara precis den summan lån du har också.
Banken lär titta på saker som antal barn och om man är gift/sambo och har andra betalningsåtaganden.
Det låter som om det skall gå vägen, eller i alla fall kunna baka in största delen blanco.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp