• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Berätta för anhöriga

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Då har jag bestämt mig helt för att berätta framförallt för mina föräldrar att jag ljugit om alla lånen under så många år , ska berätta jag är hos kronofogden . Dom har frågat mig så många gånger om jag har fler lån än det hos Handelsbanken på 300k , har alltid nekat och sagt det är lugnt ! Men just ju så orkar jag inte dölja mer ! Kommer berätta det är 1 miljon som ligger hos kronofogden idag och allt ligger där nu . Hur lägger man fram ett sånt besked ? Jag vet dom kan låna upp det på huset eftersom det är obelånat och värt 4 miljoner ! Dock så kommer jag inte fråga om det , eftersom dom hjälpt mig så mycket innan ! Orkar inte bära detta inom mig längre känner jag ! Allt måste ut och jag får bita i det sura äpplet ! Nån som berättat för anhöriga om en sån sak ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Situationen för mig såg annorlunda ut men när jag berättade släppte väldigt mycket. Att inte behöva visa upp en fasad var befriande. Min erfarenhet från ett antal år här på forumet är att, om inte alla, så håller de flesta med mig om lättnaden det innebar.
Hur lägger man upp det...ja du, man river av det som ett plåster tror jag.
Lycka till!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Situationen för mig såg annorlunda ut men när jag berättade släppte väldigt mycket. Att inte behöva visa upp en fasad var befriande. Min erfarenhet från ett antal år här på forumet är att, om inte alla, så håller de flesta med mig om lättnaden det innebar.
Hur lägger man upp det...ja du, man river av det som ett plåster tror jag.
Lycka till!
Stort tack för orden ! Kommer vara så otroligt jobbigt att berätta det , men kommer berätta det på måndag vid lunch ! Har inget mer att förlorar på det känner jag
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Tack :) det får bära eller brista , vi är ganska så tajta inom familjen så jag och dottern besöker dom säkert 3 gånger i veckan ! Skulle vara hemskt om dom tog helt avstånd ifrån mig , lite rädd för det ! Men jag kommer berätta så man slipper ha detta mer i magen nu ! Hatt utmätning i 2 år snart och funderat länge om man skulle säga det . Skämdes väldigt mycket i början för alla i min familj har extremt välskött ekonomi skulle jag säga , sen är det jag med bra lön på 44 000 i månaden med 1 miljon i skuld hos kronofogden liksom ! Tack för stödet :)
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 113
Poäng
1 367
Tack :) det får bära eller brista , vi är ganska så tajta inom familjen så jag och dottern besöker dom säkert 3 gånger i veckan ! Skulle vara hemskt om dom tog helt avstånd ifrån mig , lite rädd för det ! Men jag kommer berätta så man slipper ha detta mer i magen nu ! Hatt utmätning i 2 år snart och funderat länge om man skulle säga det . Skämdes väldigt mycket i början för alla i min familj har extremt välskött ekonomi skulle jag säga , sen är det jag med bra lön på 44 000 i månaden med 1 miljon i skuld hos kronofogden liksom ! Tack för stödet :)
Det vanligaste är att alla farhågor kommer på skam. Ingen kommer ta avstånd från dig tror jag utan det är dina egna hjärnspöken som visar sig. Det kommer gå fint. Efteråt kommer du sannolikt tänka att du skulle gjort detta tidigare.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Det vanligaste är att alla farhågor kommer på skam. Ingen kommer ta avstånd från dig tror jag utan det är dina egna hjärnspöken som visar sig. Det kommer gå fint. Efteråt kommer du sannolikt tänka att du skulle gjort detta tidigare.
Jag hoppas verkligen det är så :) jag kommer även erbjuda dom att få tillgång till mitt bank id om dom skulle välja att hjälpa mig ! Jag har vuxit enormt mycket sista två åren gällande hantering av pengar ! Innan såg Kaj inte värdet av en 100 lapp ! Idag är det 3 middag för mig och dottern ! Skulle verkligen betyda så otroligt mycket ! Även bara få bort Handelsbanken och kostnad på 6600 kr varje månad skulle hjälpa ! Och utan utmätningen skulle jag ha 22 000 kr kvar efter jag betalt allt varje månad ! Hoppas du har rätt <3
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Lycka till. Ingen kommer hålla avstånd från dig däremot kan det ta tid för dom smälta allt ❤️ Det kommer gå bra :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Lycka till. Ingen kommer hålla avstånd från dig däremot kan det ta tid för dom smälta allt ❤️ Det kommer gå bra :)
Förstår absolut det kommer ta tid att smälta allt , att som förälder få veta att ens barn ha 1 miljon hos kronofogden låter som en mardröm , men men det är dags att berätta sanningen , försökt i över 2 år nu !
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Tack :) det får bära eller brista , vi är ganska så tajta inom familjen så jag och dottern besöker dom säkert 3 gånger i veckan ! Skulle vara hemskt om dom tog helt avstånd ifrån mig , lite rädd för det ! Men jag kommer berätta så man slipper ha detta mer i magen nu ! Hatt utmätning i 2 år snart och funderat länge om man skulle säga det . Skämdes väldigt mycket i början för alla i min familj har extremt välskött ekonomi skulle jag säga , sen är det jag med bra lön på 44 000 i månaden med 1 miljon i skuld hos kronofogden liksom ! Tack för stödet :)
Din familj kommer inte ta avstånd från dig.. räkna dock med en chock och lämna själv lite avstånd tills det lagt sig.

Mina skulder uppkom när situationen redan gått åt helvete så min familj ”kom på mig” och tvingade att berätta för min sambo, annars skulle dom själva ringa. Så hemskt att det hann gå så långt, hade önskat att jag hade en stabilare situation och kunde berätta själv på eget initiativ. Idag så är det de bästa som kunde ha hänt. Chockade och besvikna var alla SÅKLART (besvikna för att jag lånat av familjen också och ljugit). Tilliten var borta ett tag men nu är den uppbyggd igen och vi pratar om allt.

Du sitter på så sätt i en bättre sits eller vad man ska kalla det då du inte lånat massa pengar av familjen och ljugit om vart pengarna går och varför du inte kan betala tillbaka. En sten kommer släppa när du får det här ur dig!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp