• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Berätta för anhöriga

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Vi måste vara ödmjuka inför att oavsett problematik med skulder så ligger det ett destruktivt liv, val och ibland även missbruk såsom droger, spel, eller shopping, än vad det nu kan vara bakom det hela. Om vi tittar på hur skuldsatta vi är i Sverige idag och ja, hela världen så är det väldigt lätt att låna pengar. Tyvärr!

Ja, visst man som människa gör sjukt osunda val och sätter sig i skiten. MEN! Jag blir så jävla arg på flera av er i tråden som bara hoppar på den som startat tråden.
Vi som medmänniskor har jävla INGEN aning vad människan framför har varit med om , är i , eller hur hen livet sitt liv , med sina utmaningar och förutsättningar.

Jag hejjar på dig @johanc84 . Du är modig som väljer att berätta för dina föräldrar och det är precis rätt väg att gå. Korten på bordet. Och fortsätt rakt framåt ,du är på god väg! <3
Allt mänskligt tåls att berättas och jag gjorde precis som du. Tog med pärmen med alla banklånsavtal och bara varsegod, så här ser det ut! Och mina föräldrar är oerhört stolta över mig som tagit tag i mina skulder och jag kämpar vidare ett steg i taget på min väg för en stabil ekonomi.

<3
Stort tack verkligen för dom fina orden <3 ja det tar emot att berätta , men jag känner att jag kommit till den punkten nu att det är dags verkligen , har levt med utmätning nu i snart 2 år och verkligen känt att nu vet jag hur pengar ska hanteras ! För man lär sig väldigt mycket med utmätningen också ! Och verkligen pengarnas värde <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Min erfarenhet som lite utomstående men kan hamna i situationer där jag märker och kanske har anat att sambon inget vet är att det som regel blir bättre av att fler får veta..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Min erfarenhet som lite utomstående men kan hamna i situationer där jag märker och kanske har anat att sambon inget vet är att det som regel blir bättre av att fler får veta..
Sambon har alltid vetat om skulderna , det skulle jag aldrig kunna hålla inom mig :) däremot föräldrarna har det varit väldigt jobbigt att inte berätta för
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Min erfarenhet som lite utomstående men kan hamna i situationer där jag märker och kanske har anat att sambon inget vet är att det som regel blir bättre av att fler får veta..
Tror mina föräldrar anar att jag har mer skulder än dom 300k hos Handelsbanken eftersom dom vet jag levt väldigt tajt med en inkomst på 32-33k netto varje månad ! Så vi får se på måndag hur chockade dom blir , tror dom blir mest chockad över beloppet och kronofogden !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Det brukar i alla fall inte bli så bra när sambo kommer hem och det står bärgningsbilar och lastar på bilen, fyrhjulingar båtar och åkgräsklippare, och sambon inget vet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Oavsett hur föräldrarna reagerar så kommer du att känna dig lättad, kan inte tro ngt annat. Sen tror jag inte att de kommer att ta avstånd fr dig, jag tror snarare att de kommer att önska att de fått reda på det tidigare. Man kan ge hjälp och stöd på många olika sätt och inte bara ekonomiskt.
Håller alla tummar och tår för dig <3
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Vi måste vara ödmjuka inför att oavsett problematik med skulder så ligger det ett destruktivt liv, val och ibland även missbruk såsom droger, spel, eller shopping, än vad det nu kan vara bakom det hela. Om vi tittar på hur skuldsatta vi är i Sverige idag och ja, hela världen så är det väldigt lätt att låna pengar. Tyvärr!

Ja, visst man som människa gör sjukt osunda val och sätter sig i skiten. MEN! Jag blir så jävla arg på flera av er i tråden som bara hoppar på den som startat tråden.
Vi som medmänniskor har jävla INGEN aning vad människan framför har varit med om , är i , eller hur hen livet sitt liv , med sina utmaningar och förutsättningar.

Jag hejjar på dig @johanc84 . Du är modig som väljer att berätta för dina föräldrar och det är precis rätt väg att gå. Korten på bordet. Och fortsätt rakt framåt ,du är på god väg! <3
Allt mänskligt tåls att berättas och jag gjorde precis som du. Tog med pärmen med alla banklånsavtal och bara varsegod, så här ser det ut! Och mina föräldrar är oerhört stolta över mig som tagit tag i mina skulder och jag kämpar vidare ett steg i taget på min väg för en stabil ekonomi.

<3
The Queen has speak:fire:
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Det kommer gå bra Johan! Jag var också rädd varje gång jag berättat (3 gånger). Naturligtvis kan de bli besvikna tillfälligt men de kommer inte lämna dig.

Jag tror du kommer må mycket bättre av att vara ärlig med dom också.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Det brukar i alla fall inte bli så bra när sambo kommer hem och det står bärgningsbilar och lastar på bilen, fyrhjulingar båtar och åkgräsklippare, och sambon inget vet.
haha det kan jag tänka mig :) vet inte om man skulle skratta eller gråta vid ett sånt tillfälle :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Oavsett hur föräldrarna reagerar så kommer du att känna dig lättad, kan inte tro ngt annat. Sen tror jag inte att de kommer att ta avstånd fr dig, jag tror snarare att de kommer att önska att de fått reda på det tidigare. Man kan ge hjälp och stöd på många olika sätt och inte bara ekonomiskt.
Håller alla tummar och tår för dig <3
Väldigt kloka ord ! Jag håller tummarna :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp