• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bestrider krav från Kfm och förlorar = betalningsanmärkning?

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Förenklad delgivning innebär följande!

Meddelande om FD kommer den 4 och informerar dig om att du anses delgiven efter 14 dagar dvs den 18.

Det är från den 18:e du har 14 dagar på dig att inkomma med yttrande.

En treskodom kan INTE ges om svarande 1. Inkommit med yttrande som är godtagbart 2. Reglerat skulden inom svarstiden.

En treskodom kan däremot ges om du betalar skulden och inte meddelar tingsrätten. Detta då alla inkasso är lika ivriga på att återkalla som att inkräva fordringar.

Om någon har fått en treskodom trots ovan steg så delge oss gärna detta då det är helt felaktigt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

asdfasdf

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 Juni 2013
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Förenklad delgivning innebär följande!

Meddelande om FD kommer den 4 och informerar dig om att du anses delgiven efter 14 dagar dvs den 18.

Det är från den 18:e du har 14 dagar på dig att inkomma med yttrande.

En treskodom kan INTE ges om svarande 1. Inkommit med yttrande som är godtagbart 2. Reglerat skulden inom svarstiden.

En treskodom kan däremot ges om du betalar skulden och inte meddelar tingsrätten. Detta då alla inkasso är lika ivriga på att återkalla som att inkräva fordringar.

Om någon har fått en treskodom trots ovan steg så delge oss gärna detta då det är helt felaktigt.

Så man behöver inte ändra datum på betalningen i paint eller dylikt, utan bara betala till inkassobolaget och meddela tingsrätten inom 14 dagar?
 

asdfasdf

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 Juni 2013
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Så fort att ni har betald skulden till inkassobolaget är det bara att skicka in en printscreen på betalningen till tingsrätten så har ni svart på vitt att skulden är reglerad och då stannar processen hos tingsrätten och de skickar bevismaterialet till inkassobolaget som då i sin tur kommer att återkalla alltihopa då de fått in sina pengar.

Det som jag har gjort är att redigera printscreenen i paint och ändra datumet med några dagar så man inte faller på att inbetalningen är gjord "för sent" det har alltid fungerat.

Om det är okej eller inte får ni klura ut själva men det fungerar iaf och processen hos Tingsrätten stannar av tills inkasso hör av sig om antingen återkallelse eller rättegång. 10 av 10 blir det återkallelse då de har fått in sina pengar.

Om man inte skriver anledning till varför man bestrider hos kronofgoden. Måste man verkligen göra om printscreen så datumet stämmer med delgivningskvittot + 10 dagar?
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Nej, det gjorde inte jag.


Samma dag som jag bestrider så betalar jag utan att göra något mer.... och så senare har jag fått brev hem från KFM att dom har återkallat ärendet.
 

asdfasdf

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 Juni 2013
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej, det gjorde inte jag.


Samma dag som jag bestrider så betalar jag utan att göra något mer.... och så senare har jag fått brev hem från KFM att dom har återkallat ärendet.

Jag menar när det har gått till tingsrätten.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Nej.

Från det att du fått ut papperen om FT-mål från tinget samt att man använt sig av FD så har du 14 + 14 dagar från det datum de skickat sig delgivningen.

Ärendet behöver inte vara återkallat från tingsrätten på den 28 dagen heller för den delen men du skall inkommit med yttrande som styrker din talan. Tex med ett kvitto på att räkningen är betald.

Tingsrätten skall enligt lag skicka ditt yttrande till de som framställt krav på dig så att de skall kunna yttra sig.

Råder dig dock att se till att detta yttrande i sent skede består av bevis på att räkningen är betald. Annars kan det bli så att tingsnotarien anser att du inte reglerad käranden framställan och därmed ger dem rätt i sak.

Det som händer då är att du får betala rättegångskostnader för dig och käranden. Då du yttrat dig inom utsatt tid slipper du dock en treskodom = betalningsanmärkning.

Så se till att ta reda på vad exakt skulden är innan du betalar in och yttrat dig till tinget. Behövs inga datum NÄR du betalade utan en printscreen från ditt konto till kärande räcker.

Vid återkallandet så får du En kopia av tinget där man meddelar att xxxx har reglerat skulden till fullo och vi återkallar ärendet till fullo såvida inte du emotsätter dig detta.
 

asdfasdf

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
26 Juni 2013
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej.

Från det att du fått ut papperen om FT-mål från tinget samt att man använt sig av FD så har du 14 + 14 dagar från det datum de skickat sig delgivningen.

Ärendet behöver inte vara återkallat från tingsrätten på den 28 dagen heller för den delen men du skall inkommit med yttrande som styrker din talan. Tex med ett kvitto på att räkningen är betald.

Tingsrätten skall enligt lag skicka ditt yttrande till de som framställt krav på dig så att de skall kunna yttra sig.

Råder dig dock att se till att detta yttrande i sent skede består av bevis på att räkningen är betald. Annars kan det bli så att tingsnotarien anser att du inte reglerad käranden framställan och därmed ger dem rätt i sak.

Det som händer då är att du får betala rättegångskostnader för dig och käranden. Då du yttrat dig inom utsatt tid slipper du dock en treskodom = betalningsanmärkning.

Så se till att ta reda på vad exakt skulden är innan du betalar in och yttrat dig till tinget. Behövs inga datum NÄR du betalade utan en printscreen från ditt konto till kärande räcker.

Vid återkallandet så får du En kopia av tinget där man meddelar att xxxx har reglerat skulden till fullo och vi återkallar ärendet till fullo såvida inte du emotsätter dig detta.

Det står datum när jag betalade i min internetbank, men de ska inte spela någon roll om betalningen står som betald 1 dag innan sista dagen som jag måste skicka in printscreen till tingsrätten?

Tack för svaren
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Du behöver ju inte visa datumet...
 

Mini

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Om jag gör som någon skrivit ovan.. Skickar in kvitto till Tingsrätten på betalning så kommer ju Tingsrätten se att betalning skett typ nu.. Alltså för sent.. Blir det en anmärkning då? Jag menar.. Jag har ju bestridit ärendet fast det inte var betalt då jag bestred.. Hoppas någon kan svara!
 

Mini

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
69
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Om jag gör som någon skrivit ovan.. Skickar in kvitto till Tingsrätten på betalning så kommer ju Tingsrätten se att betalning skett typ nu.. Alltså för sent.. Blir det en anmärkning då? Jag menar.. Jag har ju bestridit ärendet fast det inte var betalt då jag bestred.. Hoppas någon kan svara!

Nån som vet????
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp