Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Betala av eller inte?

Hej!

Ny i forumet. Jag ska hålla mig kort. Det är så att jag valt att köpa ännu en pryl på delbetalning via Klarna. Mitt beteende att köpa på avbetalning har pågått under många år. Började redan när jag flyttade hemifrån. Idag är jag 46 och bor varannan vecka med mina barn. Har aldrig varit sen med betalningar och har aldrig fått anmärkningar. Min kreditscore ligger på 0,9. Har haft kreditkort som jag klippt sönder då de är för frestande för mig. Hur som helst. Skulle ni betala av en skuld på 10 000kr om ni hade möjlighet och då ha i princip noll kr i buffert. Eller betala av så mycket som möjligt på Klarna och behålla buffert?

Andra tips på hur man kan ändra sitt beteende? Spara först och köpa sen istället för att köpa på avbetalning.

jag köper också på avbetalning men nuförtiden tänker jag mig för mkt mer om köpet verkligen är nödvändigt. Allt man köper på avbetalning blir dyrare (om man inte får räntefritt).
Jag skulle ändå behålla bufferten på 10 000 kr men det är för att jag har så svårt att få ett lån om ngt skulle hända och en stor extra utgift skulle dyka upp.
Men du har ett fint betyg!
Det bästa är ju att köpa för sparade pengar, så ja, spara först och köpa sen. Hur ser din ekonomi ut, har du möjlighet att börja lägga undan dels till en buffert och dels till ett sparande som är bra att ha?

Här ett bra tips som jag har tagit till mig:

Spara inte det du har kvar efter att du har spenderat din lön utan spendera det du har kvar efter att du har sparat.
Och så lägger jag till en egen notering: spendera inte alls om du kan :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp