Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betala av ett lån åt gången? Eller lite på flera?

Hallå där alla!

Jag vill ha råd. Jag har tre lån som jag tänker betala bort genom att amortera mer än det som dras varje månad.
Och min fråga är, vad är smidigast? Betala lite extra på varje lån ELLER betala bort ett av dem åt gången?

Tacksam för era goda råd!

Ett i taget ger mest effekt. Börja (såklart) med det som har högst ränta.

Jag lånar tråden lite eftersom jag tänker lite samma. Är det bäst att betala av ett lån på 10.000 med 9% ränta eller ett lån på 150.000 med 26% i ränta?
Om jag har 10.000 dvs...

Ekonomisk är det såklart alltid bäst att betala av lånet med högst ränta, det på 26%.

Sen kan det finnas andra argument, om t ex att lånet på 10 kkr är en maxad kredit, då ger en avbetalning av det ett bättre UC.

Jag lånar tråden lite eftersom jag tänker lite samma. Är det bäst att betala av ett lån på 10.000 med 9% ränta eller ett lån på 150.000 med 26% i ränta?
Om jag har 10.000 dvs...
Det beror på hur din plan ser ut? När ska du söka samlingslån? Alla lån är i princip lika utifrån UC, så ett lån mindre är bra för UC. Jag exempel tänker söka i nov/dec och amorterar extra på ett lån som inte är det minsta men inte heller det med högst ränta, men som jag enligt plan kan avsluta innan jag söker samlingslån. Dvs en kompromiss.

Om man amorterar på det dyraste lånet så får man ju mer i praktiken framöver att amortera med, då räntekostnaden totalt minskar mest.

Googla på snöbollsmetoden!
Finns inte rätt eller fel, man kan antingen betala av det minsta lånet och sen gå vidare till nästa eller betala mer på det lånet som har högsta ränta.
tror det viktigaste är att man bestämmer sig för ngt utifrån vad som är viktigt för en själv att prioritera. Mentalt kan det kännas bättre att ha 3 lån än 13 eller tvärtom ha 13 lån och känna att man har fått bort 3 lån med ocker ränta.

Senast ändrad:
Betalar du av det på 10.000 kan du ju ta den månadskostnaden från det lånet och lägga på nästa osv..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp