• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Betala skiten eller spara?

Bliskuldfri

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
18 Augusti 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
88
Poäng
227
Hejhej

vad skulle ni ha gjort?

jag har 81 tusen i skuld som jag betalar av på som jag ska, inga konstigheter.

har även börjat med ett månadssparande som gör att jag skulle kunna betala av hela skulden i april.

Jag velar lite om jag ska se till o bli helt skuldfri i april. Eller fortsätta betala lånen enligt plan o fortsätta spara som jag gör nu.

vill verkligen inte trilla ner i låneträsket igen, samtidigt känns de oerhört skönt att äntligen va fri!!


Hälften hälften känns inte så bra vet inte varför, allt eller inget känner jag, lite svårt att bestämma mig.

Väljer jag att betala skiten i april då kommer jag kunna spara 9000 i månaden from majmånad. Dröjer inte många månader innan jag har en helt okej buffert igen men ändå är man så osäker hur man ska göra
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
736
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Beror väl lite på vad du betalar i ränta/amorterar nu varje månaden på lånet.
Betala av resterande skuld i juli istället då så har du ju kunnat lägga undan lite extra som buffert...
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 431
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Ur ekonomisk synpunkt är det bättre att betala så länge inte avkastningen är högre på sparandet vilket det inte är.

Så är bättre att betala.
 

Bliskuldfri

Viktig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
18 Augusti 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
88
Poäng
227
Beror väl lite på vad du betalar i ränta/amorterar nu varje månaden på lånet.
Betala av resterande skuld i juli istället då så har du ju kunnat lägga undan lite extra som buffert...
Betalar 4600 sammanlagd o 600 är ränta
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
369
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Betala skiten. Varför ge bort 600kr/månad om du inte behöver.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Jag skulle säga att det beror på dina förutsättningar. Jag skulle spara pengarna och fortsätta betala på lånet av den enkla anledningen att det skulle kännas tryggt att ha en buffert. För om ngt händer, vad som helst, t ex nu har vår spis pajat och tonåringens dator gått sönder (kostar 8000 kr att laga den) så vore det enormt skönt att ha nånstans att ta ifrån. Men har du goda marginaler och bra förutsättningar om det skulle krisa och du behöver låna så är det ju skönt att bli av med lånet. Men skönast att ha en buffert... ändå :)
Grattis till att du lyckats lägga undan en så ansenlig summa :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp