Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Beviljad skuldsanering!

Jo jag förstår det men vad har det för betydelse om jag väljer och inte betala i Augusti men betalar i December istället pga. extra utgifter
Det kommer säkert fungera om du klarar av att betala i kapp, men om något skiter sig på vägen dit kan det ju gå illa. Om man har missat fler inbetalningar kan borgenärerna begära att skuldsanering upphör. Inget att rekommendera.

Jo jag förstår det men vad har det för betydelse om jag väljer och inte betala i Augusti men betalar i December istället pga. extra utgifter
En skuldsanering handlar också om rehabilitering och en del av det är att betala i tid och hålla koll på sin ekonomi så att det inte blir dessa extra utgifter som man inte kan betala. Hur skulle det se ut om alla bestämde lite själv när man vill betala sina 10 månader på ett år?
Att ens ställa frågan till kfm är bortkastad tid, tyvärr.

En skuldsanering handlar också om rehabilitering och en del av det är att betala i tid och hålla koll på sin ekonomi så att det inte blir dessa extra utgifter som man inte kan betala. Hur skulle det se ut om alla bestämde lite själv när man vill betala sina 10 månader på ett år?
Att ens ställa frågan till kfm är bortkastad tid, tyvärr.
Håller med till fullo.
Det kan ju ske oförutsedda saker som är omöjligt att göra något åt tex sjukdom, tandläkare och de med 0 plan blir såklart sårbara då.

Hej! Jag har nyligen fått beviljat skuldsanering och igår 5/3-24 försvann saldot hos kronofogden! Äntligen kan man se en framtid igen efter mina 8 år med ett beroende och stora skulder

jag tänkte att jag startar denna tråd, för jag vet hur det var under tiden jag väntade på alla beslut. Har nog läst genom hela forumet angående väntetider osv :)

ställ gärna en fråga så ska jag försöka svara så gott det går!
Hej! Hoppas allt har gått bra med din ansökan!
kom kfm och knackade på? Letade dom efter värdesaker hos dig för att betala av en del av skulderna?

Hej alla!

Jag har haft skuldsanering i ca tre år och det har ändå gått ganska bra och tiden går fortare än man tror.
Kämpa på alla ni som nyss har fått era beslut =)

Min fråga är om det finns någon som har bett om omprövning att få kortare betalningsplan eller lägre belopp att betala?
Levnadskostnaderna har ökat markant och mina barn blir äldre, kostar mer och tycker vår situation är väldigt jobbig.
Jag är nervös att begära omprövning ifall dom skulle ta ett beslut att jag ska betala mer istället.
Någon som har gjort en omprövning? Hur går det till?

Hej alla!

Jag har haft skuldsanering i ca tre år och det har ändå gått ganska bra och tiden går fortare än man tror.

Min fråga är om det finns någon som har bett om omprövning att få kortare betalningsplan eller lägre belopp att betala?
Levnadskostnaderna har ökat markant och mina barn blir äldre, kostar mer och tycker vår situation är väldigt jobbig.
Jag är nervös att begära omprövning ifall dom skulle ta ett beslut att jag ska betala mer istället.
1732009113654.png
https://kronofogden.se/om-kronofogd...yheter/2023-12-01-normalbelopp-for-2024-klara

Nu har inte jag gjort omprövning. Men här är normalbeloppen.
Så har barnen exempelvis under dessa 3 år gått från 0-6 år till 7-10 år så ska man behålla 651 kr mer per barn.

Även om du är ensamstående så har normalbeloppet gått upp från vad du har till 6090kr. Eller jämställd från vad du har till 10.061 kr
Sen får man även räkna med högre hyra och transportkostnader om dessa priser har gått upp.

Fast det beror också en del på hur din lön utvecklas.
Det är motiverat att ompröva enligt högsta domstol om du har mer än 500kr mindre kvar idag än när betalplanen startades.
Man förlorar inget på att ompröva heller. Blir du nekad så fortsätter du på den betalplan som du har. Du kan aldrig tappa skuldsaneringen för att du själv omprövar.

Normalbeloppen kommer att höjas igen 1 Januari 2025. De nya siffrorna kommer ut mellan 27 November - 2a December. Lite osäker på exakt vilket datum det blir.

Det är några månaders väntetid på omprövning så när den väl hanteras har nya normalbeloppet börjat gälla. Samma om du får ex en hyreshöjning i januari/februari, något av barnen fyllt år till nytt spann eller transportkostnader ökar kring årsskiftet så hinner du få med det när ansökan om omprövning hanteras.

Visa bilaga 4411
https://kronofogden.se/om-kronofogd...yheter/2023-12-01-normalbelopp-for-2024-klara

Nu har inte jag gjort omprövning. Men här är normalbeloppen.
Så har barnen exempelvis under dessa 3 år gått från 0-6 år till 7-10 år så ska man behålla 651 kr mer per barn.

Även om du är ensamstående så har normalbeloppet gått upp från vad du har till 6090kr. Eller jämställd från vad du har till 10.061 kr
Sen får man även räkna med högre hyra och transportkostnader om dessa priser har gått upp.

Fast det beror också en del på hur din lön utvecklas.
Det är motiverat att ompröva enligt högsta domstol om du har mer än 500kr mindre kvar idag än när betalplanen startades.
Man förlorar inget på att ompröva heller. Blir du nekad så fortsätter du på den betalplan som du har. Du kan aldrig tappa skuldsaneringen för att du själv omprövar.

Normalbeloppen kommer att höjas igen 1 Januari 2025. De nya siffrorna kommer ut mellan 27 November - 2a December. Lite osäker på exakt vilket datum det blir.

Det är några månaders väntetid på omprövning så när den väl hanteras har nya normalbeloppet börjat gälla. Samma om du får ex en hyreshöjning i januari/februari, något av barnen fyllt år till nytt spann eller transportkostnader ökar kring årsskiftet så hinner du få med det när ansökan om omprövning hanteras.
Tack för ditt snabba svar :)
Vet du hur omprövningen går till?
Tar KF beslutet ensamma eller skickas det ut till alla långivare som ska godkänna?

Tack för ditt snabba svar :)
Vet du hur omprövningen går till?
Tar KF beslutet ensamma eller skickas det ut till alla långivare som ska godkänna?
Omprövningen göra man via mina sidor på KFM när man är inloggad.

Hur exakt processen går till vet jag inte. Borgenärerna meddelas att man gjort en omprövning.

Men så länge den är gjord på korrekta grunder så har jag svårt att se att långivarna har något att klaga på. Vill dom se underlag för högre hyra eller att barnet fyllt 7 eller att lönen/transport/medicin ändrats så är det väll bara skicka in det tänker jag.

Jag hade inte brytt mig så mycket om vad borgenärerna tänker eller om dom har något att säga så länge man gör en ärlig omprövning

Omprövningen göra man via mina sidor på KFM när man är inloggad.

Hur exakt processen går till vet jag inte. Borgenärerna meddelas att man gjort en omprövning.

Men så länge den är gjord på korrekta grunder så har jag svårt att se att långivarna har något att klaga på. Vill dom se underlag för högre hyra eller att barnet fyllt 7 eller att lönen/transport/medicin ändrats så är det väll bara skicka in det tänker jag.

Jag hade inte brytt mig så mycket om vad borgenärerna tänker eller om dom har något att säga så länge man gör en ärlig omprövning
Problemet är att min exman står som gäldenär i mitt beslut, trots att jag inte har någon skuld till honom. Det står till och med noll kronor i beslutet så jag vet inte hur han har hamnat där. Jag vill inte att han ska veta något om min ekonomi (det är i grund och botten han som orsakat att jag har hamnat i denna sitsen).
Det kanske är något jag borde ta upp med kronofogden, ifrågasätta varför han finns med där.

Problemet är att min exman står som gäldenär i mitt beslut, trots att jag inte har någon skuld till honom. Det står till och med noll kronor i beslutet så jag vet inte hur han har hamnat där. Jag vill inte att han ska veta något om min ekonomi (det är i grund och botten han som orsakat att jag har hamnat i denna sitsen).
Det kanske är något jag borde ta upp med kronofogden, ifrågasätta varför han finns med där.
Han står som borgenär menade jag.

Har faktiskt ingen koll vad som gäller med det. Det jag vet är att vid omprövning så meddelas borgenärerna.

Men hur det blir med 0 i skuld har jag ingen aning om. Är ditt ex med i betalplanen så har han blivit delgiven betalplanen när du fick skuldsanering. Då vet han redan om att du har skuldsanering. Det tror jag i varje fall, men när det står 0 blir jag lite osäker.

Hej alla!

Kortare betalplan kommer du inte få men mindre att betala i månaden om du har rätt till det.
Gjorde en omprövning nyss. Skickade in på hemsidan skrev med en förklaring till varför sen nu 5-6 månader efter ringde dem upp gick igenom allt och sen svar dagen efter inte svårare än så :)
Är ju inte jätte svårt att räkna ut själv innan om det finns mer eller mindre utrymme för dig att betala så gör det först sen finns det mindre så skicka in.

Har Ni något gemensamt lån?

Har faktiskt ingen koll vad som gäller med det. Det jag vet är att vid omprövning så meddelas borgenärerna.

Men hur det blir med 0 i skuld har jag ingen aning om. Är ditt ex med i betalplanen så har han blivit delgiven betalplanen när du fick skuldsanering. Då vet han redan om att du har skuldsanering. Det tror jag i varje fall, men när det står 0 blir jag lite osäker.
Han blev delgiven det när jag fick betalplanen så han vet redan, vilket jag inte alls var beredd på.

Hade ett lån som Du tog på dig? Löste Du ut honom?
Han påstod att jag hade tagit lånet i hans namn (vilket intr var fallet) men jag sa att jag hade gjort det ändå för att bli fri från honom. Både kronofogden och borgenären gick med på att lånet skulle ingå i min sanering.

Han påstod att jag hade tagit lånet i hans namn (vilket intr var fallet) men jag sa att jag hade gjort det ändå för att bli fri från honom. Både kronofogden och borgenären gick med på att lånet skulle ingå i min sanering.
Oj, om detta kommer fram till övriga borgenärer kan det nog bli jobbigt! Grund för avbruten sanering.

Ok, det lät rörigt.

Om både ditt och hans namn står med på lånet så blir det som Du skriver, han blir delgiven och finns med i din betalplan. Blir ett gemensamt lån då.

Dock så måste Du stå med på lånet för att det skall ingå i din sanering.

Ok, det lät rörigt.

Om både ditt och hans namn står med på lånet så blir det som Du skriver, han blir delgiven och finns med i din betalplan. Blir ett gemensamt lån då.

Dock så måste Du stå med på lånet för att det skall ingå i din sanering.
Det är bara jag som står på lånet nu, det gjordes innan saneringen påbörjades och det ingår som sagt i min sanering nu.

Jag förstår ingenting. Hur kan han (exmannen) vara en borgenär?

Alla inblandade vet om detta och bakgrunden och ingen motsätter sig. Det jag är orolig över är om han ska vara med och godkänna om jag gör en omprövning.
Är kronofogden som beslutar om det blir godkänt. Har du rätt till att betala mindre så kommer du får betala mindre vad han än säger

Det är bara jag som står på lånet nu, det gjordes innan saneringen påbörjades och det ingår som sagt i min sanering nu.
Det bör framgå under ”Borgenärs - och skuldförteckning” varför han är med?
Vad står det för ”Skuld-ID”?

Du behöver ju självfallet inte delge den information här om det känns olustigt.

Hej!

Grattis

Jag har lämnat in ansökan nr 2, de ska ringa mig vilken dag som helst fick jag sms om.

Jobbar 75%, lön på 26500 och över 700 000kr i skulder. Kämpat sedan innan 2008 med ekonomin, vill så gärna få skuldsanering så man ser ett slut på de.

Va tror ni om mina chanser?

Fick avslag för 9 månader sen men då jobbade jag deltid och hade 400 000 i skulder.

Tjena! Jag fick inledande den 29e september förra året, accepterade betalplan i januari men inte hört ett knyst efter detta! När fick du inledande? Tänker att jag borde få svar snart! Nervös väntan…
Beroende på deras handläggningstid så kan det ta ett bra tag. Brukar stå på deras sida hur lång tid allt tar men annars kan du alltid maila och fråga

Hej!

Grattis

Jag har lämnat in ansökan nr 2, de ska ringa mig vilken dag som helst fick jag sms om.

Jobbar 75%, lön på 26500 och över 700 000kr i skulder. Kämpat sedan innan 2008 med ekonomin, vill så gärna få skuldsanering så man ser ett slut på de.

Va tror ni om mina chanser?

Fick avslag för 9 månader sen men då jobbade jag deltid och hade 400 000 i skulder.
Du jobbar ju fortfarande bara 75%. Har du inte möjlighet att jobba 100% pga sjukdom så kanske det kan gå?
Men har du valt 75% av egen vilja, så kommer det nog bli svårt.

Du jobbar ju fortfarande bara 75%. Har du inte möjlighet att jobba 100% pga sjukdom så kanske det kan gå?
Men har du valt 75% av egen vilja, så kommer det nog bli svårt.
Har varit sjukskriven pga utmattning o kommet nog inte kunna öka mer..orkar är slut pga allt kämpande

Har varit sjukskriven pga utmattning o kommet nog inte kunna öka mer..orkar är slut pga allt kämpande
Finns det läkarintyg på detta? har du själv kommit överens med din arbetsgivare om 75% utan läkare så tror jag det blir samma problem som förra gången.

Okej. Förstår inte varför de skulle bli problem? Har gått ner i tjänst för jag inte klarar 100 procent.

Okej. Förstår inte varför de skulle bli problem? Har gått ner i tjänst för jag inte klarar 100 procent.
Att bara göra det utan intyg = kommer inte vara så himla lönt.

Jobbar du självvalt 75% (dvs du är inte sjukskriven 25%) så ser jag det som en hög sannolikhet att det inte kommer godkännas.
Men, man ska aldrig säga aldrig.

Okej. Har varit sjukskriven och kommit fram till att jag inte kan jobba 100 %. Vi får hoppas att det inte ställer till de. Skulderna ökar och mitt mående försämras.

Ser att de står fel i texten, jag va sjukskriven nät jag sökte första gången och trodde jag skulle kunna komma tillbaka till 100 % efter sjukskrivningen. De kommer jag inte kunna utan kommer stanna på 75% efter upptrappning.

Hej! Jag har nyligen fått beviljat skuldsanering och igår 5/3-24 försvann saldot hos kronofogden! Äntligen kan man se en framtid igen efter mina 8 år med ett beroende och stora skulder

jag tänkte att jag startar denna tråd, för jag vet hur det var under tiden jag väntade på alla beslut. Har nog läst genom hela forumet angående väntetider osv :)

Har en vän som ska ansöka men hon är nervös inför samtalet man har då hon hört det tar lång tid. Vad pratar dem om/ frågar dem om?

Har en vän som ska ansöka men hon är nervös inför samtalet man har då hon hört det tar lång tid. Vad pratar dem om/ frågar dem om?
Dom frågar mest bara om siffror och uppkomst till skulder. Kontrollera det som du skickat in.

Hade ett väldigt bra samtal med min handläggare och hon ville bara att jag skulle bekräfta allt jag skrev i ansökan samt personliga brevet i stort sett.

Hur länge väntade du på godkännande?
Grattis!! Hur länge väntade du på godkännande?

hej har har blivit preliminät godkännd för skulsanering första besluetet är fattat. tar det 5 år innan mina 300kförsvinner eller hur funkar det.

Jamen grattis !!! Jag ska ställa frågor minsann !!

Jag har 4-6 veckor kvar till mitt samtal .
vilka frågor fick du ?
Behöver du betala in ev

Igår kom mitt första inkasso . Usch !! Kommer du ihåg hur långt tid det tog innan du blev delgiven ? Om dina skulder nu gick till kfm först .

//
Månny

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp