- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ändå ingen besittning, då anses man helt enkelt äga del av tillgodohavandet.Om man inte varit dum nog och satt det på ett gemensamt konto.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Ändå ingen besittning, då anses man helt enkelt äga del av tillgodohavandet.Om man inte varit dum nog och satt det på ett gemensamt konto.
Ett par dagar.Snor min egen tråd…har nu skickat in redogörelse av inkomst till KFM. Får jag sedan ett beslut på påbörjad löneutmätning? Hur lång tid brukar det ta innan ett sådant beslut?
Beslutet kom idag. Mindre än 5 timmar sedan jag lämnade in mina uppgifter...Ett par dagar.
Du får inte tillbaka någon skatteåterbäring om du har skulder för indrivning, eventuellt överskott blir utmätt.När jag lämnade in mina uppgifter till KFM så lämnade jag uppgifter om den ordinarie skatt jag betalar eftersom jag idag uppgett till mitt lönekontor att jag avser att avsluta jämkningen. I beslutet från KFM har de räknat på inkomst utifrån ordinarie skatt och det står så här: "Skattetabell 33:1, jämkning 9". Skattetabellen är den information jag lämnat men vad menar de med jämkning 9? Antar att det är jämkning 9 % vilket är den jag uppgett till lönekontoret ska avslutas?
Mitt beslutade förhållsbelopp och det belopp som kan utmätas stämmer överens med den testräkning jag gjort utifrån ordinarie skattesats.
Vad känner mig helt förvirrad. KFM har alltså räknat med min ordinarie skattesats men nämnt jämkning 9? Vad ska jag göra i detta läge? Finns det något jag kan göra för att få ut de där extra pengarna som jämkning skulle innebära? Meddelar mitt lönekontor KFM att jämkning är avslutad eller måste jag göra det?
Du borde ha avslutat jämkningen hos Skatteverket innan du skickade in uppgifterna till KFM. Det går att ändra, men först måste du ha ett annat beslut från Skatteverket.När jag lämnade in mina uppgifter till KFM så lämnade jag uppgifter om den ordinarie skatt jag betalar eftersom jag idag uppgett till mitt lönekontor att jag avser att avsluta jämkningen. I beslutet från KFM har de räknat på inkomst utifrån ordinarie skatt och det står så här: "Skattetabell 33:1, jämkning 9". Skattetabellen är den information jag lämnat men vad menar de med jämkning 9? Antar att det är jämkning 9 % vilket är den jag uppgett till lönekontoret ska avslutas?
Mitt beslutade förhållsbelopp och det belopp som kan utmätas stämmer överens med den testräkning jag gjort utifrån ordinarie skattesats.
Vad känner mig helt förvirrad. KFM har alltså räknat med min ordinarie skattesats men nämnt jämkning 9? Vad ska jag göra i detta läge? Finns det något jag kan göra för att få ut de där extra pengarna som jämkning skulle innebära? Meddelar mitt lönekontor KFM att jämkning är avslutad eller måste jag göra det?
Jag måste alltså gå in hos Skatteverket och avsluta pågående jämkning, för att därefter ansöka om jämkning på nytt? Får jag då ett beslut om avslut av jämkning som jag lämnar till min arbetsgivare?Du borde ha avslutat jämkningen hos Skatteverket innan du skickade in uppgifterna till KFM. Det går att ändra, men först måste du ha ett annat beslut från Skatteverket.
Japp och du kan också lämna nya uppgifter till KFM och få beslutet ändrat, de verkar kolla med Skatteverket vad som är beslutat.Jag måste alltså gå in hos Skatteverket och avsluta pågående jämkning, för att därefter ansöka om jämkning på nytt? Får jag då ett beslut om avslut av jämkning som jag lämnar till min arbetsgivare?
Har nu avslutat jämkningen hos Skatteverket och fått ett beslut på detta. Vad gör jag nu? Kontaktar jag KFM och informerar om att jämkningen är avslutad eller kollar de sånt själva? Ska jag nu på nytt ansökan om jämkning eller vänta ett tag innan jag gör detta? Vore toppen om om jag kunde få ut de där extra kronorna som jämkningen innebär till nästa månads lön.Japp och du kan också lämna nya uppgifter till KFM och få beslutet ändrat, de verkar kolla med Skatteverket vad som är beslutat.
Du lämnar in en ny inkomstredogörelse, finns på "Mina sidor" på KFM's hemsida.Har nu avslutat jämkningen hos Skatteverket och fått ett beslut på detta. Vad gör jag nu? Kontaktar jag KFM och informerar om att jämkningen är avslutad eller kollar de sånt själva? Ska jag nu på nytt ansökan om jämkning eller vänta ett tag innan jag gör detta? Vore toppen om om jag kunde få ut de där extra kronorna som jämkningen innebär till nästa månads lön.
Och när jag gjort detta så ansöker jag om ny jämkning hos Skatteverket och lämnar in dessa uppgifter till KFM när nytt beslut om jämkning kommer?Du lämnar in en ny inkomstredogörelse, finns på "Mina sidor" på KFM's hemsida.
@Lize ?Och när jag gjort detta så ansöker jag om ny jämkning hos Skatteverket och lämnar in dessa uppgifter till KFM när nytt beslut om jämkning kommer?
När du fått det nya beslutet på löneutmätning så avvakta ett litet tag och sök ny jämkning, sedan gör du inget mer.Och när jag gjort detta så ansöker jag om ny jämkning hos Skatteverket och lämnar in dessa uppgifter till KFM när nytt beslut om jämkning kommer?
Jag kontaktar alltså INTE KFM och redogör för den nya jämkningen? Kommer jag sedan alltså få behålla det överskjutande beloppet som jämkningen innebär, utöver förhållsbeloppet? @LizeNär du fått det nya beslutet på löneutmätning så avvakta ett litet tag och sök ny jämkning, sedan gör du inget mer.
Japp, men sedan kan det hända att KFM begär in en redogörelse för inkomster och då ryker extrapengarna igen. Hände inte någon gång som jag hade löneutmätning.Jag kontaktar alltså INTE KFM och redogör för den nya jämkningen? Kommer jag sedan alltså få behålla det överskjutande beloppet som jämkningen innebär, utöver förhållsbeloppet? @Lize
Oavsett så är väl beloppet du får behålla/förbehållsbeloppet detsamma.Avslutade min skattejämkning i mitten av förra veckan och lämnade in en ny inkomstredogörelse till KFM i torsdags förra veckan. Nu räknar jag med att KFM kommer fatta nytt beslut om löneutmätning rätt omgående eftersom det tog ett par timmar senast men vad händer om nytt beslut om löneutmätning dröjer och inte hinner bli klar innan utbetalning av lön denna månad? Beräknas det då utifrån det gamla beslutet om löneutmätning?
Min egentliga frågeställning var, utmäts det av lönen ändå eller pausas utmätningen tills dess att ett nytt beslut har fattats ifrån KFM. Det kanske @Lasseman kan svara på?Oavsett så är väl beloppet du får behålla/förbehållsbeloppet detsamma.
Ingenting pausas och ditt förbehållsbelopp blir samma.Min egentliga frågeställning var, utmäts det av lönen ändå eller pausas utmätningen tills dess att ett nytt beslut har fattats ifrån KFM. Det kanske @Lasseman kan svara på?
Tack för svar! Skickar KFM ut ett nytt beslut om löneutmätning? Det första beslutet fick jag inom loppet av några timmar. Nu har jag väntat i drygt en vecka på det här ev beslutet. @InsattIngenting pausas och ditt förbehållsbelopp blir samma.
Om någonting ändras med anledning av det som du har skickat in så kommer ett ändringsbeslut.Tack för svar! Skickar KFM ut ett nytt beslut om löneutmätning? Det första beslutet fick jag inom loppet av några timmar. Nu har jag väntat i drygt en vecka på det här ev beslutet. @Insatt
Jag gissar att företaget har leasing på bilen, då vill det nog mkt till om den skulle vara föremål för utmätning.Behöver er hjälp.
Jag har en tjänstebil/förmånsbil. Står på företaget således, dom är ägare.
Om sambon har 40.000 för utmätning hos KFM. Kan bilen ryka om hon kör den själv?
Jag gissar att företaget har leasing på bilen, då vill det nog mkt till om den skulle vara föremål för utmätning.
Tror att företaget i o f s kan ha "cashat" bilen.
Men dom står som ägare på den.
Om kreditköp betyder Leasing i detta fallet så är nog utmätning inte så trolig.
Kreditköp? Det var lite oväntat ändå.
Kreditköp betyder kreditköp. Leasing betyder leasingOm kreditköp betyder Leasing i detta fallet så är nog utmätning inte så trolig.
Om skulden kan lösas endast genom löneutmätning inom 12 månader ska inte annan egendom utredas vidare eller utmätas.Bilens värde är ca 500.000
Hennes belopp för utmätning är 40.000
Dessa 40.000 ska betalas i april på ett bräde. Men om hon kör till sitt jobb kan bilen utmätas? Bilen står på aktiebolaget som jag är anställd på.
Kreditköp? Det var lite oväntat ändå.
Jag skulle inte vara orolig.
Nya regler.Verkar vara kreditköp upplagt på 3 år + en del i kontant handpenning.
Förstår inte varför dock, om 3 år så äger ju bolaget en massa bilar. Borde vara enklare att leasa dom.
Men finns väl en tanke bakom.
Från arbetsplats till arbetsplats. Du kanske får fortsätta köra den? Eller också säljs den och du får välja ny.Så när dessa 3 åren är förbi, vad gör min arbetsgivare med bilen då? Erbjuder mig att köpa loss den? Tvingar mig att plocka ut en ny medan dom säljer denna?
Vad brukar vara det vanliga?