• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bil (skuldsanering)

Anonymje

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Oktober 2022
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Hej.

Har en pågående skuldsanering, har fått möjligheten till en förmånsbil via mitt arbete. Förstår att jag måste göra en omprövning

Hur fungerar det med förmånsbil och skuldsanering?

Min inkomst ökar med 5 k och jag behöver bilen i mitt jobb. Vet inte riktigt månadskostnaden för bilen ännu men tar man någon som helst hänsyn till detta i skuldsaneringen eller får jag betala förmånsvärdet av det jag får behålla? (existensminimum)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Advokaten

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hur gick det?

Jag har förmåmsbil och skuldsanering. Gick utmärkt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Hade det varit löneutmätning skulle den inte få räknas med om man redan har löneutmätning, något ganska färskt ställningstagande.
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
799
Poäng
677
Hade det varit löneutmätning skulle den inte få räknas med om man redan har löneutmätning, något ganska färskt ställningstagande.
Jag förstår inte formuleringen? Har man nyligen ändrat sig angående hantering av förmånsbil och löneutmätning?

För mig blev det bruttopåslaget räknas bort från min inkomst och även summan som blir i skatt av bruttoavdraget, men nettoavdraget får jag stå för med förbehållsbeloppet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Jag förstår inte formuleringen? Har man nyligen ändrat sig angående hantering av förmånsbil och löneutmätning?

För mig blev det bruttopåslaget räknas bort från min inkomst och även summan som blir i skatt av bruttoavdraget, men nettoavdraget får jag stå för med förbehållsbeloppet.
Ja, det kom efter årsskiftet något ställningstagande.
Förstår jag rätt så ska det tas hänsyn till det om det redan fanns, är det något som man skaffar/får under pågående löneutmätning räknas det inte med.
Tänkte inte läsa på så noga på det förrän jag har behov till det..
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
799
Poäng
677
Jag förstår inte formuleringen? Har man nyligen ändrat sig angående hantering av förmånsbil och löneutmätning?

För mig blev det bruttopåslaget räknas bort från min inkomst och även summan som blir i skatt av bruttoavdraget, men nettoavdraget får jag stå för med förbehållsbeloppet.

Ja, det kom efter årsskiftet något ställningstagande.
Förstår jag rätt så ska det tas hänsyn till det om det redan fanns, är det något som man skaffar/får under pågående löneutmätning räknas det inte med.
Tänkte inte läsa på så noga på det förrän jag har behov till det..


Ok men då behöver jag inte oroa mig troligtvis har ju haft förmånsbil i snart 13 år, men när de byts vart tredje år kan det ju inte bli problem såvida jag inte själv påverkar så det blir en svindyr variant antar jag?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Ok men då behöver jag inte oroa mig troligtvis har ju haft förmånsbil i snart 13 år, men när de byts vart tredje år kan det ju inte bli problem såvida jag inte själv påverkar så det blir en svindyr variant antar jag?
Den tolkningen får du göra.
Jag läser mig in på det när jag får ett ärende där det behövs, är inte så ofta.
Spontant skulle jag tro att din tolkning är fel
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
799
Poäng
677
Den tolkningen får du göra.
Jag läser mig in på det när jag får ett ärende där det behövs, är inte så ofta.
Spontant skulle jag tro att din tolkning är fel
Ok ja, jag fpr väl bara hoppas att det löser sig på nått sätt. Synd om den delen gör att min betalningsförmåga minskar med 70-100% genom att jag förlorar jobbet om jag inte kan få ha förmånsbilen, då en bil för 30.000 max med utmätning inte blir driftsäkert för 5 öre.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 097
Poäng
10 087
Ok ja, jag fpr väl bara hoppas att det löser sig på nått sätt. Synd om den delen gör att min betalningsförmåga minskar med 70-100% genom att jag förlorar jobbet om jag inte kan få ha förmånsbilen, då en bil för 30.000 max med utmätning inte blir driftsäkert för 5 öre.
Ja det vore synd för borgenärerna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp