Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Bil vid utmätning/skuldsanering

Om jag tex jobbar som säljare på fältet åt Marabou och kör företagets bil och Polisen stoppar mej, ringer de alltså Kronofogden då och säger” hörrni nu kan ni få in lite kosing fröken Anka står här med en BMW som det står Marabou på men det går väl bra att ta den ändå” ....Typ.....!!!!!

Förmodligen :D:D:D Kommer själv inte våga vidröra annans egendom hädanefter :mad:

Förmodligen :D:D:D Kommer själv inte våga vidröra annans egendom hädanefter :mad:
Nä det är nog bäst att låta bli verkar det somjag har bara blivit stoppad 2 gånger sedan 1986 så det händer väl inte så ofta att bilar i detta fallet blir utmätta, men chansa är ju en stor risk...:(

Nä det är nog bäst att låta bli verkar det somjag har bara blivit stoppad 2 gånger sedan 1986 så det händer väl inte så ofta att bilar i detta fallet blir utmätta, men chansa är ju en stor risk...:(

...men vänta nu lite... ja vet förvisso att polisen här i Malmö samarbetar med KF, men om ja förstår de rätt, så handlar de om de kriminella... När dom stoppas, så kontaktas KF eller nått i den stilen & vet att polis tillsammans med KF har plockat ”grabbarna” på smycken, bil, cash etc på plats...
Tror verkligen inte att polisen ser att du har skulder hos KF om du, mot förmodan, skulle åka på t.ex fortkörning el liknande... De skulle ju bli ett jäkla jobb för polisen om dom skulle kolla sånt varje gång dom stannar någon för kontroll etc... Så arbetar dom inte, men ska faktiskt dubbelkolla detta med min väninna som e just polis... Ja återkommer i ärendet ! :)
Dock kanske Du inte ska köra bort till KF med Din polares bil - dom kanske bevakar parkerings platsen... 😎
Tror t.o.m Lasseman skrev något om just detta för några veckor sedan... att han hade tagit ”sin besökares” bil på just KF:s parkering 😕

Senast ändrad:
Polisen har ett eget nummer till KFM dit dom kan ringa och fråga, jag är inte säker, men jag tror dom kan ringa dygnet runt dit

Polisen har ett eget nummer till KFM dit dom kan ringa och fråga, jag är inte säker, men jag tror dom kan ringa dygnet runt dit

Ja precis, men frågan rörde nog mer om det var en standard åtgärd som polisen gör varje gång en person stoppas till exempel vid en fortkörning... Det tror nämligen inte jag...men vet att polisen dock gör detta när de stoppar kriminella som dom har koll på... Då har jag läst att dom ofta plockar dom på bil, smycken, cash etc på platsen där dom stoppas...

Nej det görs nog väldigt sällan i förhållande till alla stopp man gör.

Det händer att KFM är med ute på trafikkontroller och då gör ju KFM kollen direkt på plats själva, det görs dock mest i särskilda insatser, är inte så att vi är ute på var och varannan nykterhetskoll.

Sicken otroligt dålig jämförelse !! Det är väll för fasiken skillnad på rena cash och en bil som är ägd av en annan person och som Du inte har någon knutenhet till, såsom en kollega eller vän? :(

Tja, det kan man väl tycka om man vill, men lånar man ut saker till någon som har Kronofogden efter sig så finns risken att de blir utmätta. Jag är lite förvånad att detta kommer som en nyhet för en del.

Annars vore det väldigt enkelt för den skuldsatte att t.ex skriva sin bil på kompisen eller morsan, och på så vis bli immun mot utmätning. Kronofogden kan ju inte veta om du har lånat bilen över dagen eller om du har åkt runt i den i två månader.

Tja, det kan man väl tycka om man vill, men lånar man ut saker till någon som har Kronofogden efter sig så finns risken att de blir utmätta. Jag är lite förvånad att detta kommer som en nyhet för en del.

Annars vore det väldigt enkelt för den skuldsatte att t.ex skriva sin bil på kompisen eller morsan, och på så vis bli immun mot utmätning. Kronofogden kan ju inte veta om du har lånat bilen över dagen eller om du har åkt runt i den i två månader.

Att det skulle vara en ”nyhet för många” är kanske inte så konstigt och inte för mig heller då ja faktiskt inte har varit hos KF tidigare & heller aldrig någonsin blivit betraktad som en lögnare...

Detta blev jag dock varse om idag då jag igen tvingades kontakta KF i ett, enligt mig, felaktigt uträknat förbehållsbelopp gällande den stundande utmätningen... Har man hamnat hos KF, så blir man direkt misstänkt för att vara en LÖGNARE :mad: !! Aldrig någonsin känt mig så ensam som idag efter det samtalet med den handläggaren som har tagit fram mitt beslut om löneutmätning !!! :(😳

Att det skulle vara en ”nyhet för många” är kanske inte så konstigt och inte för mig heller då ja faktiskt inte har varit hos KF tidigare & heller aldrig någonsin blivit betraktad som en lögnare...

Detta blev jag dock varse om idag då jag igen tvingades kontakta KF i ett, enligt mig, felaktigt uträknat förbehållsbelopp gällande den stundande utmätningen... Har man hamnat hos KF, så blir man direkt misstänkt för att vara en LÖGNARE :mad: !! Aldrig någonsin känt mig så ensam som idag efter det samtalet med den handläggaren som har tagit fram mitt beslut om löneutmätning !!! :(😳

Fast nyhet var det väl inte nu? Du har ju reagerat lika kraftfullt tidigare när samma tema varit uppe?:)

Vad var det som var fel i uträkningen av fbb?

Det kan förstås vara bra att känna till sådana här saker även om man inte är skuldsatt. T.ex om man lånar ut något.

Fast nyhet var det väl inte nu? Du har ju reagerat lika kraftfullt tidigare när samma tema varit uppe?:)

Vad var det som var fel i uträkningen av fbb?

Nä nu var det ingen nyhet längre... :D, men likväl går ja igång 😛

Tackar som frågar...så här e de:

Jag har det sk. Rikskortet till ett värde av 1672kr (Fd. Rikskuponger). På min lön dras det direkt 1004kr. Resterande 668kr läggs på toppen av min inkomst och det beloppet skattar jag 50% på, dvs 334kr och 334kr ”bjuder” då min arbetsgivare på.
Dock anser handläggaren på KF att jag FÅR hela beloppet om 668kr av min arbetsgivare och har därför dragit bort hela beloppet på mitt förbehållsbelopp.

Mitt tjafsande om detta kan tyckas vara småaktigt :( , men med existensminimum att leva på, så måste ja få räkna in varendaste lilla krona... 😳

Det kommer nog som en överraskning då väldigt få talar om sina engagemang hos kfm, och det finns då inte så stort diskussionsunderlag. Annat med fkassan och diskussioner kring assistans och sjukpenning där det diskuteras mer och finns en mer allmängiltig uppfattning om vad som gäller, eller borde gälla.

Det kommer nog som en överraskning då väldigt få talar om sina engagemang hos kfm, och det finns då inte så stort diskussionsunderlag. Annat med fkassan och diskussioner kring assistans och sjukpenning där det diskuteras mer och finns en mer allmängiltig uppfattning om vad som gäller, eller borde gälla.

Spot on !!! 😳:(

Nä nu var det ingen nyhet längre... :D, men likväl går ja igång 😛

Tackar som frågar...så här e de:

Jag har det sk. Rikskortet till ett värde av 1672kr (Fd. Rikskuponger). På min lön dras det direkt 1004kr. Resterande 668kr läggs på toppen av min inkomst och det beloppet skattar jag 50% på, dvs 334kr och 334kr ”bjuder” då min arbetsgivare på.
Dock anser handläggaren på KF att jag FÅR hela beloppet om 668kr av min arbetsgivare och har därför dragit bort hela beloppet på mitt förbehållsbelopp.

Mitt tjafsande om detta kan tyckas vara småaktigt :( , men med existensminimum att leva på, så måste ja få räkna in varendaste lilla krona... 😳

Det är inte han eller hon som dragit bort, man fyller i de uppgifter man fått, kryssar i vilka uppgifter som ska användas om flera finns, och får fram ett resultat.
Du har ju egentligen för högt förbehåll då dom inte reducerade din bostadskostnad med det dottern ska betala, du får ta upp det också med handläggaren:)

Det är inte han eller hon som dragit bort, man fyller i de uppgifter man fått, kryssar i vilka uppgifter som ska användas om flera finns, och får fram ett resultat.
Du har ju egentligen för högt förbehåll då dom inte reducerade din bostadskostnad med det dottern ska betala, du får ta upp det också med handläggaren:)

:D😛 Där lyckades Du smacka till mig duktigt... 🙄 men näää, dessvärre kommer ja inte göra det...även då ja anser mig vara en ärlig person... :(
Jag hade fått läggas in på psyket då, pga det helvete som ja skulle få med dottern...som by the way, just nu befinner sig i Italien på semester och igår fick man en bild på en Louis Vutton påse, så där shoppar tydligen hon 😎
Här talar vi kontraster från hennes morsa, som sörplar på ”vita bönor i burk” för en 5:a samt snart dricker hemmagjort sunkigt plommonvin :(

Ps. Kan även lägga till att hon faktiskt flyttar i november. Fått en lgh med sin väninna... :)

Ok, men förstår Du likväl vad jag åsyftar gällande förbehållsbeloppet? 😳 Han som hade gjort uträkningen skulle ta de ett varv till med min arbetsgivare iallafall...men hemskt otrevlig var han... :(

:D😛 Där lyckades Du smacka till mig duktigt... 🙄 men näää, dessvärre kommer ja inte göra det...även då ja anser mig vara en ärlig person... :(
Jag hade fått läggas in på psyket då, pga det helvete som ja skulle få med dottern...som by the way, just nu befinner sig i Italien på semester och igår fick man en bild på en Louis Vutton påse, så där shoppar tydligen hon 😎
Här talar vi kontraster från hennes morsa, som sörplar på ”vita bönor i burk” för en 5:a samt snart dricker hemmagjort sunkigt plommonvin :(

Ps. Kan även lägga till att hon faktiskt flyttar i november. Fått en lgh med sin väninna... :)

Ok, men förstår Du likväl vad jag åsyftar gällande förbehållsbeloppet? 😳 Han som hade gjort uträkningen skulle ta de ett varv till med min arbetsgivare iallafall...men hemskt otrevlig var han... :(

Nja. Hänger inte med helt men de går ju fixa om något är fel

Nja. Hänger inte med helt men de går ju fixa om något är fel

...men har Du aldrig haft rikskuponger, som idag är ersatt av Rikskortet och idag går det även att nyttja i mataffären då de e ett Mastercard... 🙄 för isåfall hade Du nog förstått mig... :(

...men har Du aldrig haft rikskuponger, som idag är ersatt av Rikskortet och idag går det även att nyttja i mataffären då de e ett Mastercard... 🙄 för isåfall hade Du nog förstått mig... :(

Haft nåt liknande hos en arbetsgivare, tänkte aldrig på hur det fungerande..

Angående att polisen kontaktar kfm vid fordonsstopp så görs det inte på rutin vid alla stopp såklart.
Syftet med kontakt med kfm är att klämma åt yrkeskriminella, grova kriminella och organiserad brottslighet.
Finns ingen tid i världen att ringa kfm varje gång.

Angående att polisen kontaktar kfm vid fordonsstopp så görs det inte på rutin vid alla stopp såklart.
Syftet med kontakt med kfm är att klämma åt yrkeskriminella, grova kriminella och organiserad brottslighet.
Finns ingen tid i världen att ringa kfm varje gång.

Nä, de va de jag oxå skrev... Här i Malmö står de ofta i Sydsvenskan att Polisen tillsammans med KF har ett nära samarbete när polisen stoppar kriminella på gatorna... då ryker ofta både bilen, smycken och cash på platsen... :)

Mycket som är väldigt oklart och ”luddigt” som har med kronofogden att göra tycker ja.
Aldrig några raka besked.

Mycket som är väldigt oklart och ”luddigt” som har med kronofogden att göra tycker ja.
Aldrig några raka besked.

Det kan ju bero på att det är juridik som tillämpas och det då sällan finns några glasklara ja/nej svar

Jo det kan jag förstå.

Men tycker ändå väldigt mycket är oklart och olika svar gång från gång , osv.

Om man har ett jobb där man får tjänstebil/förmånsbil, där man i första hand använder bilen inom jobbet men får även använda den privat.

Kan Kronofogden ta den bilen?
Bör dom väl inte kunna göra då det inte ens skulle stå på mig.

Men man blir ju osäker när nån säger att fogden kan ta en bil som man fått låna för att åka och handla...

Om man har ett jobb där man får tjänstebil/förmånsbil, där man i första hand använder bilen inom jobbet men får även använda den privat.

Kan Kronofogden ta den bilen?
Bör dom väl inte kunna göra då det inte ens skulle stå på mig.

Men man blir ju osäker när nån säger att fogden kan ta en bil som man fått låna för att åka och handla...

Är som regel leasingbil och dom går inte utmäta som regel, kan bero på.hur leasingavtalet är utformat.

Att "den inte ens står på mig" är som jag vet inte hur många jag sagt att det inte innebär att fordonet är fredat.
Läs denna tråd så har jag redan förklarat det en gång. I andra trådar säkert minst 5 ggr till.

Är som regel leasingbil och dom går inte utmäta som regel, kan bero på.hur leasingavtalet är utformat.

Att "den inte ens står på mig" är som jag vet inte hur många jag sagt att det inte innebär att fordonet är fredat.
Läs denna tråd så har jag redan förklarat det en gång. I andra trådar säkert minst 5 ggr till.

Kan Du vänligen förtydliga de litta igen... ja förstår inte :D😛😎

Tycker det är rätt stor skillnad på att ha ett jobb där man är beroende av bil och får ha tjänstebil som står på företaget än att låna en bil av en nära släkting för att ta sig från a-ö osv.

Tycker det är rätt stor skillnad på att ha ett jobb där man är beroende av bil och får ha tjänstebil som står på företaget än att låna en bil av en nära släkting för att ta sig från a-ö osv.

Lite OT, men en tjänstebil är på skattmasarnas språk vanligen en bil som man bara använder i tjänsten (till exempel en rörmokare som åker runt i en skåpbil som det står Nisses Rör AB på), och den är därmed inte att betrakta som en beskattningsbar förmån. Får man använda bilen även när man inte jobbar så är det en förmånsbil.

Ur Kronofogdens synvinkel så är det väl mest intressant vem som använder bilen. Det finns alldeles säkert arbetsgivare som inte skulle vilja låna ut en bil som ägs av företaget till en anställd med skulder hos Kronofogden. Lite självbevarelsedrift skadar inte.

Lite OT, men en tjänstebil är på skattmasarnas språk vanligen en bil som man bara använder i tjänsten (till exempel en rörmokare som åker runt i en skåpbil som det står Nisses Rör AB på), och den är därmed inte att betrakta som en beskattningsbar förmån. Får man använda bilen även när man inte jobbar så är det en förmånsbil.

Ur Kronofogdens synvinkel så är det väl mest intressant vem som använder bilen. Det finns alldeles säkert arbetsgivare som inte skulle vilja låna ut en bil som ägs av företaget till en anställd med skulder hos Kronofogden. Lite självbevarelsedrift skadar inte.

Självbevarelsedrift ??? Are you freakin’ serious???? :mad:
Vilken jäkla planet kommer Du ifrån EGENTLIGEN???? :mad:
Du, kom lätt ihåg en sak: mina skulder definierar inte mig !!
Jag är min arbetsgivares ABSOLUT bästa tillgång, men skulle så fallet vara att min arbetsgivare inte ”vågar” låna ut företagsbilen till mig för att jag har skulder till KF, som inte har med mitt företag alls att göra - JA, då lever vi i ett RIKTIGT SJUKT samhälle !!! :mad:

De flesta här är nog från Tellus, försök gärna undvika tråkig ton så det slipper bli bråk här:)

De flesta här är nog från Tellus, försök gärna undvika tråkig ton så det slipper bli bråk här:)

Jag är alltid ödmjuk, sympatisk och gullig, så länge ingen ”sätter igång mig” & gör mig förbannad... 😳🙄

Får man fråga vad du får det antagandet från ?
Är det din manliga intuition som tog över ?

Sen undrar jag, ”finaste” Bramserud, vad som får Dig till att jämställa mina privata skulder med min arbetsmoral? Eller dessa parametrar går hand i hand i Din värld månne?!

Ja precis, en förmånsbil blir det ju.
Och vem som kommer använda den är ju jag förstås.
Var på intervju igår om ett jobb som säljare där förmånsbil ingår, så därför man är lite nyfiken. Vill gärna inte ta ett jobb där bil ingår som sen Fogden kommer och tar.
Men som nån skriver så kommer företaget säkerligen att ha något slags leasingavtal på den, så dom äger den ju inte ens egentligen...

Det verkar som om "lasseman" är någon slags expert som arbetar på kronofogden? Om så är fallet så håller jag med om att svaren är aningen diffusa och otydliga.
Rent logiskt (och lite tydligare;)) så måste det ju vara så här:
Förmånsbil(Du får använda din tjänstebil privat): Kronofogden kommer ta hänsyn till förmånsvärdet vid löneutmätning. Vill du inte att kronofogden ska ta kontakt med din arbetsgivare borde du kunna be arbetsgivaren om kontraktet på egen hand och skicka det till kronofogden.
Tjänstebil(Du får inte använda bilen privat): Berörs inte vid löneutmätning

I bägge fallen kan kronofogden inte ta bilen då den inte är din utan ägs(eller leasas) av ditt företag.

Sen undrar jag, ”finaste” Bramserud, vad som får Dig till att jämställa mina privata skulder med min arbetsmoral? Eller dessa parametrar går hand i hand i Din värld månne?!

Det är oklart vad du menar. Jag har inte sagt något specifikt om din situation över huvud taget, men om jag kände dig och visste att du hade en massa skulder hos Kronofogden som du inte kan betala så skulle jag förstås inte låna ut något till dig. Framförallt inte något så värdefullt som en bil. Du kände ju inte ens till att en sådan bil kan mätas ut, och nu när du vet det så verkar du mest vara arg på allt och alla för att det är så synd om dig och Kronofogden är jätteelak som kan göra saker mot dig som du inte trodde att de fick göra.

Det är oklart vad du menar. Jag har inte sagt något specifikt om din situation över huvud taget, men om jag kände dig och visste att du hade en massa skulder hos Kronofogden som du inte kan betala så skulle jag förstås inte låna ut något till dig. Framförallt inte något så värdefullt som en bil. Du kände ju inte ens till att en sådan bil kan mätas ut, och nu när du vet det så verkar du mest vara arg på allt och alla för att det är så synd om dig och Kronofogden är jätteelak som kan göra saker mot dig som du inte trodde att de fick göra.

Vänligen gör Dig själv en tjänst: ”lägg inte ord i min mun” !! Du känner inte mig och Du vet inget om min situation!
(Men) låt mig vara jäkligt tydlig: aldrig har jag någonsin påstått att det är synd om mig ! ALDRIG !
Det hände saker & ting i mitt liv, som tvingade mig att släppa mina skulder till KF ! Inget jag överhuvudtaget är stolt över, men nu tar KF 19622kr från min lön varje månad !! Helt rätt & helt OK ! Det säger oxå en hel del om både utbildning och arbete som jag innehar !
Vad jag är ARG över är enkom det faktum att jag uppenbarligen inte kan låna min systers bil (som exempel) utan att riskera att den utmäts!! Ja Bramserud - de e jag duktigt förbannad över och med all rätt !!!
Såååå... ytterligare frågor på det???

Senast ändrad:
En reflektion efter att ha läst flertalet av Dina tidigare inlägg @Bramserud där du säger Dig ha levt med löneutmätning ”massor av gånger”, ej svarat på delgivningar, ej skickat in inkomstförfrågningar, etc etc - att Du måste leva under devisen ”såsom man känner sig själv - känner man andra?”

Ditt sätt/beteende säger ju det mesta om Din moral... 😱

Kom dock lätt ihåg... att alla är inte som Du och Ditt beteende !! De flesta vill göra rätt för sig även då de tvingats gå hela vägen till KF !!
Jag tror heller inte att någon som träffat mig, som känner mig någonsin skulle påstå något annat ! Det gör dock Du som just aldrig har träffat mig eller känner till mina värderingar!!
Du verkar vara ett bittert TROLL ! :D

Senast ändrad:
Ok nu har jag köpt en bil för 8000 kr för att kunna ta mig från diverse punkter till andra. Vilket även betyder att jag kan göra mina intressen här i livet istället för att sitta hemma och rulla tummarna och återigen riskera att hamna i spelskiten igen för att jag inte har nåt ”bättre för mig”. Ska ja va rädd att KF kan ta bilen ifrån mig så jag ska skriva över den på någon annan? Eller kan jag va lugn. Har ju ingen aning vad dom värderar bilen till

Ok nu har jag köpt en bil för 8000 kr för att kunna ta mig från diverse punkter till andra. Vilket även betyder att jag kan göra mina intressen här i livet istället för att sitta hemma och rulla tummarna och återigen riskera att hamna i spelskiten igen för att jag inte har nåt ”bättre för mig”. Ska ja va rädd att KF kan ta bilen ifrån mig så jag ska skriva över den på någon annan? Eller kan jag va lugn. Har ju ingen aning vad dom värderar bilen till

Alltså nu blir jag beklämd... Det var DU som skapade denna tråd och de frågor Du nu ställer har ju redan blivit besvarade i just denna tråd...ett X antal ggr...

Bilen mäts inte ut om den har ett värde under ca 25-30.000 kronor !
Jag antar att du inte har betalt 8000kr för en bil som egentligen är värd mycket, mycket mer, eller? 😱
Lasseman har ju även påtalat att en bil KAN mätas ut även om den är skriven på någon annan och Du kör den.

Sen är det just den delen av det Du skriver ”om att skriva över bilen på någon annan” som gör mig direkt ARG, för det är väll just detta tillvägagångssätt som nog ligger till grund för att KF just mäter ut bilar som inte är skrivna på en själv !
Det sätter alla oss andra ÄRLIGA personer i en problem situation där vi inte kan LÅNA bilar av nära och kära med risken att deras bilar kan ryka... 😳

Usch & fy... :(

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp