• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bil vid utmätning/skuldsanering

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Fast nyhet var det väl inte nu? Du har ju reagerat lika kraftfullt tidigare när samma tema varit uppe?:)

Vad var det som var fel i uträkningen av fbb?

Nä nu var det ingen nyhet längre... :D, men likväl går ja igång :p

Tackar som frågar...så här e de:

Jag har det sk. Rikskortet till ett värde av 1672kr (Fd. Rikskuponger). På min lön dras det direkt 1004kr. Resterande 668kr läggs på toppen av min inkomst och det beloppet skattar jag 50% på, dvs 334kr och 334kr ”bjuder” då min arbetsgivare på.
Dock anser handläggaren på KF att jag FÅR hela beloppet om 668kr av min arbetsgivare och har därför dragit bort hela beloppet på mitt förbehållsbelopp.

Mitt tjafsande om detta kan tyckas vara småaktigt :( , men med existensminimum att leva på, så måste ja få räkna in varendaste lilla krona... :oops:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Tja, det kan man väl tycka om man vill, men lånar man ut saker till någon som har Kronofogden efter sig så finns risken att de blir utmätta. Jag är lite förvånad att detta kommer som en nyhet för en del.

Annars vore det väldigt enkelt för den skuldsatte att t.ex skriva sin bil på kompisen eller morsan, och på så vis bli immun mot utmätning. Kronofogden kan ju inte veta om du har lånat bilen över dagen eller om du har åkt runt i den i två månader.

Det kommer nog som en överraskning då väldigt få talar om sina engagemang hos kfm, och det finns då inte så stort diskussionsunderlag. Annat med fkassan och diskussioner kring assistans och sjukpenning där det diskuteras mer och finns en mer allmängiltig uppfattning om vad som gäller, eller borde gälla.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Det kommer nog som en överraskning då väldigt få talar om sina engagemang hos kfm, och det finns då inte så stort diskussionsunderlag. Annat med fkassan och diskussioner kring assistans och sjukpenning där det diskuteras mer och finns en mer allmängiltig uppfattning om vad som gäller, eller borde gälla.

Spot on !!! :oops::(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Nä nu var det ingen nyhet längre... :D, men likväl går ja igång :p

Tackar som frågar...så här e de:

Jag har det sk. Rikskortet till ett värde av 1672kr (Fd. Rikskuponger). På min lön dras det direkt 1004kr. Resterande 668kr läggs på toppen av min inkomst och det beloppet skattar jag 50% på, dvs 334kr och 334kr ”bjuder” då min arbetsgivare på.
Dock anser handläggaren på KF att jag FÅR hela beloppet om 668kr av min arbetsgivare och har därför dragit bort hela beloppet på mitt förbehållsbelopp.

Mitt tjafsande om detta kan tyckas vara småaktigt :( , men med existensminimum att leva på, så måste ja få räkna in varendaste lilla krona... :oops:

Det är inte han eller hon som dragit bort, man fyller i de uppgifter man fått, kryssar i vilka uppgifter som ska användas om flera finns, och får fram ett resultat.
Du har ju egentligen för högt förbehåll då dom inte reducerade din bostadskostnad med det dottern ska betala, du får ta upp det också med handläggaren:)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Det är inte han eller hon som dragit bort, man fyller i de uppgifter man fått, kryssar i vilka uppgifter som ska användas om flera finns, och får fram ett resultat.
Du har ju egentligen för högt förbehåll då dom inte reducerade din bostadskostnad med det dottern ska betala, du får ta upp det också med handläggaren:)

:D:p Där lyckades Du smacka till mig duktigt... :rolleyes: men näää, dessvärre kommer ja inte göra det...även då ja anser mig vara en ärlig person... :(
Jag hade fått läggas in på psyket då, pga det helvete som ja skulle få med dottern...som by the way, just nu befinner sig i Italien på semester och igår fick man en bild på en Louis Vutton påse, så där shoppar tydligen hon :cool:
Här talar vi kontraster från hennes morsa, som sörplar på ”vita bönor i burk” för en 5:a samt snart dricker hemmagjort sunkigt plommonvin :(

Ps. Kan även lägga till att hon faktiskt flyttar i november. Fått en lgh med sin väninna... :)

Ok, men förstår Du likväl vad jag åsyftar gällande förbehållsbeloppet? :oops: Han som hade gjort uträkningen skulle ta de ett varv till med min arbetsgivare iallafall...men hemskt otrevlig var han... :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
:D:p Där lyckades Du smacka till mig duktigt... :rolleyes: men näää, dessvärre kommer ja inte göra det...även då ja anser mig vara en ärlig person... :(
Jag hade fått läggas in på psyket då, pga det helvete som ja skulle få med dottern...som by the way, just nu befinner sig i Italien på semester och igår fick man en bild på en Louis Vutton påse, så där shoppar tydligen hon :cool:
Här talar vi kontraster från hennes morsa, som sörplar på ”vita bönor i burk” för en 5:a samt snart dricker hemmagjort sunkigt plommonvin :(

Ps. Kan även lägga till att hon faktiskt flyttar i november. Fått en lgh med sin väninna... :)

Ok, men förstår Du likväl vad jag åsyftar gällande förbehållsbeloppet? :oops: Han som hade gjort uträkningen skulle ta de ett varv till med min arbetsgivare iallafall...men hemskt otrevlig var han... :(

Nja. Hänger inte med helt men de går ju fixa om något är fel
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Nja. Hänger inte med helt men de går ju fixa om något är fel

...men har Du aldrig haft rikskuponger, som idag är ersatt av Rikskortet och idag går det även att nyttja i mataffären då de e ett Mastercard... :rolleyes: för isåfall hade Du nog förstått mig... :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
...men har Du aldrig haft rikskuponger, som idag är ersatt av Rikskortet och idag går det även att nyttja i mataffären då de e ett Mastercard... :rolleyes: för isåfall hade Du nog förstått mig... :(

Haft nåt liknande hos en arbetsgivare, tänkte aldrig på hur det fungerande..
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Angående att polisen kontaktar kfm vid fordonsstopp så görs det inte på rutin vid alla stopp såklart.
Syftet med kontakt med kfm är att klämma åt yrkeskriminella, grova kriminella och organiserad brottslighet.
Finns ingen tid i världen att ringa kfm varje gång.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Angående att polisen kontaktar kfm vid fordonsstopp så görs det inte på rutin vid alla stopp såklart.
Syftet med kontakt med kfm är att klämma åt yrkeskriminella, grova kriminella och organiserad brottslighet.
Finns ingen tid i världen att ringa kfm varje gång.

Nä, de va de jag oxå skrev... Här i Malmö står de ofta i Sydsvenskan att Polisen tillsammans med KF har ett nära samarbete när polisen stoppar kriminella på gatorna... då ryker ofta både bilen, smycken och cash på platsen... :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp