• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bisnode - Guide till hur det funkar

Jag ser allt fler som undrar och ifrågasätter Bisnode och hur fan det funkar med Bisnodes kreditsystem och betyg. Vilket själv var ett stort mysterium för mig under lång tid. Men nu efter att klurat, gnuggat geniknölarna, tagit hjälp av andra, haft både mailkontakt och pratat med Bisnode ett par samtal innan jag gick på Wästgöta tidigare i Oktober så tänkte jag nu förklara hur Bisnode fungerar.

Detta kan vara bra information för allmän kännedom här inne då det är väldigt svårt att förstå sig på Bisnode.

Finns 2 system av Bisnode.

Det betyg som finns på ”mina sidor” via minupplysning.se spelar nästan ingen roll. Bara Pluskan, Slantar och Frogtail som använder gamla systemet samt något bil leasing företag ex VW.

Du har 3 parametrar hos Bisnode:
  • Kreditbetyget - Betyget på Mina sidor som man kan se. Väldigt få som använder detta betyg eftersom det är Bisnodes gamla system. Frogtail, Untie, VW, Pluskan, Slantar har kvar det.
  • Kreditrisken - Det nästan alla använder idag om man söker direkt: Ex Wästgöta, Fairlo, Divide, Förskottslön etc, även inkassobolag och många högrisk krediter.
  • Scoring (De som finns med på ex Advisa via Sevenday, Nordax, Fellow Finance använder, även Primal Capital och Creditstar)

Kollar du din senaste kopia av Bisnode så kan man se att vissa kreditupplysningar har ett namn. Ex wästgöta/fairlo, alla kreditupplysningar med namn är från Bisnodes nya system och påverkar kreditrisken/Scoring.

De kreditupplysningar som inte har ett namn på kopian (ex pluskan, untie, slantar, VW, frogtail) är från gamla systemet och påverkar kreditbetyget).

Väldigt viktigt att separera dessa då det är helt olika betyggskalor. Och nya systemet är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sett de som haft 8 i betyg på kreditbetyget via minupplysning.se men bara en 2a på kreditrisken (förfrågningskopian från ex wästgöta). Det finns även de som rapporterar skulder till Bisnode även om jag inte känner till alla. Ikano och Forex vet jag med 100%

Bisnodes nya system - Kreditrisk är även väldigt känsligt för underskottet, likt Creditsafe. Har man dåligt underskott föregående år men ska ex ge sig på Wästgöta så måste man gå in och justera det till 0 via skatteverket på min deklaration (för 2019). Då kommer underskottet uppdateras till första söndagen nästa månad hos Bisnode. Då kan man stämma av vad man har för kreditrisk hos Bisnode genom att ringa in igen.

Kom ihåg att Bisnode inte får rapporter från majoriteten av de banker man har. Därför är ett lågt antal FF och lågt Underskott Alpha och Omega vad gäller kreditbetyget, samt att de FF man har inte kommer från högkostnadskrediter eller inkasson då Bisnode betyget (kreditrisken) är jävligt känsliga för dessa.

Bisnode och Creditsafe har ett system som räknar baklänges på underskottet från data via ett stort antal kunder. Har du 100.000 i underskott (betald ränta) kanske du har 700.000 i lån. Har du 140.000 i underskott så vet dom att du har runt 1 miljon i skulder i snitt. Det påverkar betyget.

Det är inte olagligt att skriva ner underskottet. Man väljer helt enkelt att betala igen pengarna man mottagit via skatteåterbäringen, vilket man inte måste ta emot enligt lag. Men man kan också återkalla beslutet hos skatteverket innan räkningen skall betalas och man fått de lån man vill. Handläggningstiden är ca 1 dag för att ändra underskottet hos skatteverket. Då uppdateras det hos Bisnode första söndagen månaden därpå.

Man kan dock få veta alla 3 betyg. Då ringer man till Bisnode och verifierar sig med bank id och frågar eftet att få veta sin scoring, kreditbetyg och kreditrisk.

Kände att denna tråd behövdes då många verkar undra hur fan de kan skilja sig så mycket mellan betyget på mina sidor och kopian man får och speciellt varför. Hoppas det är information som kommer till nytta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Greppade inte riktigt det där med att nolla underskottet. Alltså man "överklagar" att man fått underskott 50.000 och begär att få betala tillbaka det, eller måste man verkligen betala tillbaka det med fysiska pengar? Och 2019 är ju redan ett stängt år, deklarerat och pengar tillbaka i Juni. Förklara gärna lite närmare och i vilka tidsperioder man kan göra det eller hur stort tidsfönstret är för överklaga/återkalla!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Hur ofta uppdateras betyget på Bisnodes min upplysning ? tex. När förfrågningar försvinner osv. Nån som har koll? :D
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Hur ofta uppdateras betyget på Bisnodes min upplysning ? tex. När förfrågningar försvinner osv. Nån som har koll? :D
Jag fick sms idag, och när jag loggade in så hade jag tydligen gått från 8-9. Jag kunde se att det låg en upplysning som Sevenday hade tagit den 31/10 -19, så jag antar att det var det som gjorde det ... Vidare så har jag fått för mig att om man inte drar på sig några ff under ett kvartal så snäpper betyget upp en pinne. Jag kan ha fel då jag inte är så intresserad av Bisnode då jag är mera av en UC-människa! ;)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 568
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 527
Ta
Jag fick sms idag, och när jag loggade in så hade jag tydligen gått från 8-9. Jag kunde se att det låg en upplysning som Sevenday hade tagit den 31/10 -19, så jag antar att det var det som gjorde det ... Vidare så har jag fått för mig att om man inte drar på sig några ff under ett kvartal så snäpper betyget upp en pinne. Jag kan ha fel då jag inte är så intresserad av Bisnode då jag är mera av en UC-människa! ;)
tack för svar. Då verkar de ju som de uppdateras när förfrågningarna försvinner. ^^
Hehe ja samma här, men försöker snygga till både UC och Bisnode och from idag så kommer de försvinna minst 2 förfrågningar varje månad på både uc och bisnode. Så väntar med spänning på framgång :folded:
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Ta

tack för svar. Då verkar de ju som de uppdateras när förfrågningarna försvinner. ^^
Hehe ja samma här, men försöker snygga till både UC och Bisnode och from idag så kommer de försvinna minst 2 förfrågningar varje månad på både uc och bisnode. Så väntar med spänning på framgång :folded:
Lycka till! :)
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Jag gissar att dom som har score/kreditrisk i procent är en kombination mellan UC och Bisnode där bådas kreditregister vägs in. Finns ett fåtal banker som rapporterar till både Bisnodes och UC:s kreditregister. Jag tror det är ovan nämnda 4 + ikano och forex.
Hur skulle den kombinationen se ut? Var skulle Bisnode då ta UC informationen ifrån?
Om det på nåt sätt tas en UC förfrågan så får man en kopia hemskickad. Antingen tar dom en UC eller inte, de kan ju inte ta en Bisnode och få en UC på köpet utan att den omfrågade blir informerad.
 

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Hur skulle den kombinationen se ut? Var skulle Bisnode då ta UC informationen ifrån?
Om det på nåt sätt tas en UC förfrågan så får man en kopia hemskickad. Antingen tar dom en UC eller inte, de kan ju inte ta en Bisnode och få en UC på köpet utan att den omfrågade blir informerad.
Nej, självklart inte. Om man söker ett lån via ex. Advisa så får man en omfrågandekopia från vardera upplysningsföretag. Som exempelvis från Sevenday, som tar både UC och Bisnode vid en anöskan via Advisa. Det är inget som vägs ihop, förutom hos den kreditgivare som har tagit dem båda. Skälet till det är att de vill säkra upp att du inte har en "drös" med förfrågningar och lån som ligger utanför UC.

No offence! - men det är många spekulationer i den här tråden ...
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Nej, självklart inte. Om man söker ett lån via ex. Advisa så får man en omfrågandekopia från vardera upplysningsföretag. Som exempelvis från Sevenday, som tar både UC och Bisnode vid en anöskan via Advisa. Det är inget som vägs ihop, förutom hos den kreditgivare som har tagit dem båda. Skälet till det är att de vill säkra upp att du inte har en "drös" med förfrågningar och lån som ligger utanför UC.

No offence! - men det är många spekulationer i den här tråden ...
Okej, då är jag med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp