• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bisnode - Guide till hur det funkar

Jag ser allt fler som undrar och ifrågasätter Bisnode och hur fan det funkar med Bisnodes kreditsystem och betyg. Vilket själv var ett stort mysterium för mig under lång tid. Men nu efter att klurat, gnuggat geniknölarna, tagit hjälp av andra, haft både mailkontakt och pratat med Bisnode ett par samtal innan jag gick på Wästgöta tidigare i Oktober så tänkte jag nu förklara hur Bisnode fungerar.

Detta kan vara bra information för allmän kännedom här inne då det är väldigt svårt att förstå sig på Bisnode.

Finns 2 system av Bisnode.

Det betyg som finns på ”mina sidor” via minupplysning.se spelar nästan ingen roll. Bara Pluskan, Slantar och Frogtail som använder gamla systemet samt något bil leasing företag ex VW.

Du har 3 parametrar hos Bisnode:
  • Kreditbetyget - Betyget på Mina sidor som man kan se. Väldigt få som använder detta betyg eftersom det är Bisnodes gamla system. Frogtail, Untie, VW, Pluskan, Slantar har kvar det.
  • Kreditrisken - Det nästan alla använder idag om man söker direkt: Ex Wästgöta, Fairlo, Divide, Förskottslön etc, även inkassobolag och många högrisk krediter.
  • Scoring (De som finns med på ex Advisa via Sevenday, Nordax, Fellow Finance använder, även Primal Capital och Creditstar)

Kollar du din senaste kopia av Bisnode så kan man se att vissa kreditupplysningar har ett namn. Ex wästgöta/fairlo, alla kreditupplysningar med namn är från Bisnodes nya system och påverkar kreditrisken/Scoring.

De kreditupplysningar som inte har ett namn på kopian (ex pluskan, untie, slantar, VW, frogtail) är från gamla systemet och påverkar kreditbetyget).

Väldigt viktigt att separera dessa då det är helt olika betyggskalor. Och nya systemet är väldigt känsliga för upplysningar, speciellt dom från högskostnadskrediter och inkasson. Sett de som haft 8 i betyg på kreditbetyget via minupplysning.se men bara en 2a på kreditrisken (förfrågningskopian från ex wästgöta). Det finns även de som rapporterar skulder till Bisnode även om jag inte känner till alla. Ikano och Forex vet jag med 100%

Bisnodes nya system - Kreditrisk är även väldigt känsligt för underskottet, likt Creditsafe. Har man dåligt underskott föregående år men ska ex ge sig på Wästgöta så måste man gå in och justera det till 0 via skatteverket på min deklaration (för 2019). Då kommer underskottet uppdateras till första söndagen nästa månad hos Bisnode. Då kan man stämma av vad man har för kreditrisk hos Bisnode genom att ringa in igen.

Kom ihåg att Bisnode inte får rapporter från majoriteten av de banker man har. Därför är ett lågt antal FF och lågt Underskott Alpha och Omega vad gäller kreditbetyget, samt att de FF man har inte kommer från högkostnadskrediter eller inkasson då Bisnode betyget (kreditrisken) är jävligt känsliga för dessa.

Bisnode och Creditsafe har ett system som räknar baklänges på underskottet från data via ett stort antal kunder. Har du 100.000 i underskott (betald ränta) kanske du har 700.000 i lån. Har du 140.000 i underskott så vet dom att du har runt 1 miljon i skulder i snitt. Det påverkar betyget.

Det är inte olagligt att skriva ner underskottet. Man väljer helt enkelt att betala igen pengarna man mottagit via skatteåterbäringen, vilket man inte måste ta emot enligt lag. Men man kan också återkalla beslutet hos skatteverket innan räkningen skall betalas och man fått de lån man vill. Handläggningstiden är ca 1 dag för att ändra underskottet hos skatteverket. Då uppdateras det hos Bisnode första söndagen månaden därpå.

Man kan dock få veta alla 3 betyg. Då ringer man till Bisnode och verifierar sig med bank id och frågar eftet att få veta sin scoring, kreditbetyg och kreditrisk.

Kände att denna tråd behövdes då många verkar undra hur fan de kan skilja sig så mycket mellan betyget på mina sidor och kopian man får och speciellt varför. Hoppas det är information som kommer till nytta.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
159
Poäng
337
Kollade mina 2 senaste Bisnode-förfrågningar på Kivra, bägge är från Fairlo. Den första är när jag sökte första gången hos dom och då var kreditrisken 4. Andra gången var 3 månader senare när jag sökte höjning, då var kreditrisken 1. Inget annat hade hänt däremellan, drar en ansökan på Fairlo ner betyget såpass mycket? På ”Min upplysning” har jag 5 nu, har för mig att det var en 6:a vid första Fairlo-ansökan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Kollade mina 2 senaste Bisnode-förfrågningar på Kivra, bägge är från Fairlo. Den första är när jag sökte första gången hos dom och då var kreditrisken 4. Andra gången var 3 månader senare när jag sökte höjning, då var kreditrisken 1. Inget annat hade hänt däremellan, drar en ansökan på Fairlo ner betyget såpass mycket? På ”Min upplysning” har jag 5 nu, har för mig att det var en 6:a vid första Fairlo-ansökan.

Kan absolut hända. Dom har helt absurda rutiner. Jag hade 8 hos Bisnode en gång med 0 FF. Så sökte jag förskottslön och efter det hade jag 1 i betyg hos Bisnode i ett år.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 750
Mottagna reaktioner
757
Poäng
707
Hej, kanske står i tråden men har inte tid att läsa.
När uppdateras inkomsten hos Bisnode? Är det samma som UC?
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 706
Mottagna reaktioner
1 477
Poäng
967
Är det någon som betalar för Bisnode här? Är det fortfarande så att om man betalar för mina sidor så ser man bara det gamla bisnode betyget som ingen bank använder? Eller ser man allt idag?

Hade detta för något är sen. Värdelös tjänst då det finns typ 2 dåliga banker som använder Bisnodes gamla kreditbetyg som syns på mina sidor.
 

Svante1

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
980
Mottagna reaktioner
418
Poäng
537
Är det någon som betalar för Bisnode här? Är det fortfarande så att om man betalar för mina sidor så ser man bara det gamla bisnode betyget som ingen bank använder? Eller ser man allt idag?

Hade detta för något är sen. Värdelös tjänst då det finns typ 2 dåliga banker som använder Bisnodes gamla kreditbetyg som syns på mina sidor.
Det stämmer. Jag har bisnode bevakning och ser det gamla..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp