• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Blank förfrågan

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
hej

Läst massor här om blanka förfrågningar. Hur funkar de? När tas de? Och hur ser man det på uc?

Bara förstått att det är en katastrof för uc-betyget
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
En ”blank” förfrågan kan försämra ditt kreditbetyg otroligt mycket vilket gör det svårt för dig att få ett lån då bankerna anser att då är du i riskzonen att få betalningsanmärkning , den skapas då ett inkassobolag tar en kreditupplysning vilket numera är brukligt då ett ärende hos Inkasso inte har betalats och ska bli föremål för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.Det låter konstig men är faktiskt så att en ”blank” kreditförfrågan kan sänka scoringen mer än en betalningsanmärkning.Det heter blank för att den som tar en upplysning på dig inte kan se vem som frågat, men du kan se det på din egen förfrågan

En blank UC förfrågan brukar vara försedd med en kommentar i stil med "ärendenummer: xxxx" eller liknande.
 

Sajsan121212

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
27 Juli 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Det är en upplysning inkassobolag gör när du har ett aktivt ärende hos dem.

Ofta görs detta i samband med att skulden är påväg att skickas till KFM.

Vad jag tror är att de helt enkelt kollar om det ens är ”någon idé” att skicka skulden till KFM helt enkelt. Min UC höjdes med ca. 30% när min blanka togs.

Du ser på min UC att förfrågan kommer från ett inkassobolag, i mitt fall Sileo. Ibland står det aktnummer där det i vanliga fall står summan om du ansökt om lån.

Hoppas det ger någon klarhet i det hela :)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Jag missade en p-faktura från Parkster i april månad i samband med en flytt. Den var på exakt 100 riksdaler. Fakturan gick vidare till Lindorff och dom tog en blank förfrågan på mig. Förvisso enkom via Creditsafe, men likväl.
Vi pratar alltså om 100 kr !!!!! :(
Detta ärende gick vidare till KF och slutnotan landade på runt 1100kr med alla avgifter, etc !
 

Sajsan121212

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
27 Juli 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Jag missade en p-faktura från Parkster i april månad i samband med en flytt. Den var på exakt 100 riksdaler. Fakturan gick vidare till Lindorff och dom tog en blank förfrågan på mig. Förvisso enkom via Creditsafe, men likväl.
Vi pratar alltså om 100 kr !!!!! :(
Detta ärende gick vidare till KF och slutnotan landade på runt 1100kr med alla avgifter, etc !

Helt sjukt hur inkassobolag håller på, gothia inkasso skickade 5 (!) ärenden med kapitalbelopp på vardera 9 kronor till KFM efter att jag hade bytt ut mitt bankkort och flyttat då en tjänst jag hade kopplat till kortet inte kunde dras.

45 kronor slutade alltså på strax under 5000 och en blank förfrågan. Kändes mindre bra. Ringde upp och frågade don rakt ut om don var helt dumma i huvudet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 854
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Helt sjukt hur inkassobolag håller på, gothia inkasso skickade 5 (!) ärenden med kapitalbelopp på vardera 9 kronor till KFM efter att jag hade bytt ut mitt bankkort och flyttat då en tjänst jag hade kopplat till kortet inte kunde dras.

45 kronor slutade alltså på strax under 5000 och en blank förfrågan. Kändes mindre bra. Ringde upp och frågade don rakt ut om don var helt dumma i huvudet.

Fick du aldrig påminnelserna eller inkassokraven? Postnord är ju inte klockrena kanske, men att tio brev från ett och samma ställe till dig inte kommer fram verkar lite väl även för postnord
 

Sajsan121212

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
27 Juli 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Fick du aldrig påminnelserna eller inkassokraven? Postnord är ju inte klockrena kanske, men att tio brev från ett och samma ställe till dig inte kommer fram verkar lite väl även för postnord

Oj det framgick kanske inte. Det här var alltså långt efter en flytt och de skickade till min gamla adress. Det efter att eftersändningen var över. Fick reda på det bara av den anledningen att det ramlade in brev från KFM.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Oj det framgick kanske inte. Det här var alltså långt efter en flytt och de skickade till min gamla adress. Det efter att eftersändningen var över. Fick reda på det bara av den anledningen att det ramlade in brev från KFM.

Asså, sicken skräll !!! Det var exakt samma tillvägagångssätt för mig! Parkster skickar sina fakturor via sms/mail. Dom missade jag - mitt fel! :( (men) När sedan skulden hamnade hos Lindorff, så kontrollerade inte dom att det var rätt adress till min bostad, som jag hade angett till Parkster när jag blev medlem där för typ 3 år sedan.
Jag har flyttat 3 ggr sedan dess, allt för att sänka min boende kostnad. Lindorff väljer att skicka inkasso kravet till gammal adress där eftersändningen hade upphört!

BANG ! Brev från KF med självklart till rätt adress !! Jag ringde Lindorff och fick därigenom ta del av inkasso kravet och kunde då påtala den mycket gamla adressen dom hade skickat inkassot till! Dom var hur nonchalanta som helst!
Jag hade ALDRIG låtit en skuld på 100 kr gå till KF om jag bara hade fått veta.. :( !!!!!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
jag ska "spärra" min UC. Dvs den bedrägerispärren frekvent nu fram tills att jag har fått ett samlingslån.
Har flera inkassobolag involverade och det sista jag behöver nu är att Avida/Gothia/Intrum eller någon liknande fuckar upp det för mig.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
jag ska "spärra" min UC. Dvs den bedrägerispärren frekvent nu fram tills att jag har fått ett samlingslån.
Har flera inkassobolag involverade och det sista jag behöver nu är att Avida/Gothia/Intrum eller någon liknande fuckar upp det för mig.

Jaaaaaaa, gör det !!! Lindorff plockade en kreditupplysning på mig pga en p-skuld på exakt 100 riksdaler !! :(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp