• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Bodelning hjälp!

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Skilsmässa och bodelning på gång.

frugan tar över vårt rad hus via bodelning.
Nu satt vi och pratar med en jurist som skriver avtalet åt oss, och i princip allt är klart och överens

UTOM: Frugan säger att hon inte vill skicka in kvitton på våra gemensamma renoveringar då hon anser att hon tar över lånen nu och fem gick till stor del åt reonovering.

hur ska jag resonera kring detta?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Skilsmässa och bodelning på gång.

frugan tar över vårt rad hus via bodelning.
Nu satt vi och pratar med en jurist som skriver avtalet åt oss, och i princip allt är klart och överens

UTOM: Frugan säger att hon inte vill skicka in kvitton på våra gemensamma renoveringar då hon anser att hon tar över lånen nu och fem gick till stor del åt reonovering.

hur ska jag resonera kring detta?
Har hon över lånen eller köper hon ut dig?
 

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Då vill hon väl antagligen göra de avdragen mot vinstskatten vid en ev försäljning. hade väl varit annorlunda om du blev utköpt, då hade ni kunnat göra det nu istället
Ok. Jag bara undrar eftersom det var en sån självklarhet att dem skulle tas upp?
Delar man inte höften på summan ändå?

dvs har vi renoverat för 300.000kr så är tekniskt sätt 150.000 mina och därav räknar på på 22%
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Ok. Jag bara undrar eftersom det var en sån självklarhet att dem skulle tas upp?
Delar man inte höften på summan ändå?

dvs har vi renoverat för 300.000kr så är tekniskt sätt 150.000 mina och därav räknar på på 22%
Beror ju helt o hållet på vad ni ska ha för upplägg, ska du inte bli utköpt så vet jag inte hur det ska gå till? Vad du ska kvitta mot iom att hon nu tar lånen och hela den framtida vinstskatten sen, den slipper ju du.

Jag är osäker på om du bara kan få ta del av avdraget sådär men skulle råda dig att prata med Skatteverket. När hon äger sen 100% av boendet så har du ju iaf ingen möjlighet till det.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Har ni tagit lån för det ni renoverat? Och hon då tar över dem lånen så känns det konstigt om du bara ska plocka ut vinsten
 

Volym2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Mars 2020
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Har ni tagit lån för det ni renoverat? Och hon då tar över dem lånen så känns det konstigt om du bara ska plocka ut vinsten
Då förstår jag inte varför juristen vad oss kolla upp siffrorna för förbättringar
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Då förstår jag inte varför juristen vad oss kolla upp siffrorna för förbättringar
Ställ frågan igen. Den som kommer ta vinstskatten i slutändan är den som ska göra avdragen också. Kanske juristen blandat ihop något
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp