• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Boende, bolån + gravid

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Hej,

Jag bor idag i en BR, etta, som är rätt dyr, betalar 9 400 för avgift, lån + amortering, parkering och försäkring.

Nu är jag gravid och funderar på om det stämmer att ensamstående med barn nekas bolån mest av alla? Ska jag i så fall försöka köpa ngt lite större (men gärna billigare) asap och vänta med att t.ex. teckna gravidförsäkring (tänkte köra den som erbjuds via min bank)? Finns andra sätt för banken att få reda på att jag är gravid?

Hade också tänkt fixa samlingslån på ca 400 000.. vilket jag antar att jag bör vänta med tills jag bestämt något runt boendesituationen så jag inte har en recent ff? Men behöver nyttja min årsinkomst och UC innan den försämras like crap sen pga FL. Alternativet är väl att åka och bo hos min morsa och betala typ 2k/mån för det, och hyra ut min lgh men känns som det är svårt att hitta någon vettig person som vill hyra länge till det priset jag måste ta. Blir dock rätt kämpigt att få ihop ekonomin som FL med minst 4k per mån som går till blancolån =/ Tips?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 342
Mottagna reaktioner
13 430
Poäng
8 917
Vilken stad är din BR i? Vad är den värd?
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
375
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Frys amorteringen till att börja med innan du funderar ut på hur du skall hitta en långsiktigt lösning.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Frys amorteringen till att börja med innan du funderar ut på hur du skall hitta en långsiktigt lösning.

Ja jag vet bara inte hur det funkar, har Swedbank och där står att de tar beslut ett kvartal i taget å att ens ekonomi ska vara påverkad av Corona. Vilken min ekonomi ju inte är..
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
375
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Ja jag vet bara inte hur det funkar, har Swedbank och där står att de tar beslut ett kvartal i taget å att ens ekonomi ska vara påverkad av Corona. Vilken min ekonomi ju inte är..
Tror det är från och med april 15/16 som det börjar gälla för alla banker. Du kan frysa amorteringarna tom Juni/Juli 2021 utan någon att ange någon anledning.
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Tror det är från och med april 15/16 som det börjar gälla för alla banker. Du kan frysa amorteringarna tom Juni/Juli 2021 utan någon att ange någon anledning.

Det står såhär i deras formulär: Denna ansökan gäller amorteringsbefrielse om din ekonomiska situation har påverkats av spridningen av coronaviruset covid-19.

och på deras sida:
Bolån – så länge gäller amorteringsbefrielsen
För bolån ansöker du om amorteringsbefrielse upp till 12 månader och omprövning görs var tredje månad. Om coronasituationen kvarstår är det vår ambition att förlänga amorteringsbefrielsen med tre månader. Beviljas du amorteringsbefrielse gäller den alltså tre månader i taget, dock med längsta sammanlagd tid 12 månader. Hör du inget från oss, förlängs amorteringsbefrielsen i tre månader. Ränta betalas enligt avtal under perioden.

Andra lån – så länge gäller amorteringsbefrielsen
För andra lån ansöker du om amorteringsbefrielse upp till sex månader och omprövning görs efter tre månader. Om coronasituationen kvarstår är det vår ambition att förlänga amorteringsbefrielsen med tre månader. Beviljas du amorteringsbefrielse gäller den alltså tre månader i taget, dock med längsta sammanlagda tid sex månader. Hör du inget från oss, förlängs amorteringsbefrielsen i tre månader. Ränta betalas enligt avtal under perioden.


..sen ska man ange telefonnummer och jag antar ju att de ringer och frågar hur man är påverkad av Corona..
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Funderar också på om att ansöka om amorteringsfrihet minskar mina chanser att min bank ger erbjudande via Lendo när jag söker större samlingslån om 1-2 månader..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp