• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån beviljad hos en bank, nekad hos de andra

Karabom

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Juni 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Ber på förhand om ursäkt för den långa texten. Här ligger jag med lite fredagsångest och behöver några kunniga människors åsikter gällande en situation jag har hamnat i. Jag har precis skrivit på för en bostadsrätt. Skriver infon här nere.
Slutpris: 2 840 000 :-
Insats: 528 000 :-
Byggd: 2018

Jag fick så klart en skriftlig bekräftelse av banken innan jag skrev på efter jag skickat alla uppgifter till dem och har också bokat in ett rådgivningsmöte med dem 16 juni för att gå genom ränta/amorteringsuppläg etc..

Nu till vad jag sitter och nojar över, efter att jag fick lånet skriftligt bevijlat så tänkte jag kolla med andra banker då jag ville se vad de kunde erbjuda för ränta. Har dock hittils fått nej av 3 stycken (av de 5 jag har frågat) pga att jag inte har tillsvidareanställning. Har nämligen precis fått en visstidsanställning som sätter igång i augusti och som sträcker sig fram till februari där jag fått en lön på 43 000 :-. Har varit fastanställd i 2 år nu efter examen men fick alltså mitt lån beviljat på det nya jobbet och lönen. Gjorde det väldigt tydligt för banken att det var med den nya anställningen jag sökte och de har tom kontaktat min blivande arbetsgivare.

I och med alla nej jag fått från andra banker ligger jag här nu och oroar mig att jag dragit på mig massa onödga kreditupplysning och att banken som beviljat lånet kommer dra sig ur. Är det något som kan hända? Jag är hundra att jag lämnat in helt korrekta uppgifter till dem.

Tacksam för alla svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 312
Mottagna reaktioner
695
Poäng
637
Att du tagit kreditupplysningar i efterhand skiter banken fullständigt i. Om det hade varit så att du gjort massa kreditupplysningar för att du tagit blancolån hade det varit en annan femma, för då håller kanske inte bankens ursprungliga kalkyl. Att du bara kollat dig för är skitsamma. Det är heeeelt lugnt. Slappna av. Grattis till köpet!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp