Bolån, har banken rätt att häva lån innan inflytt.

Hej,
Har bankerna rätt att häva ett bolån innan man har fått tillträde till huset?
Jag funderar på att sälja ett av mina företag, det som jag idag är anställd och får lön ur.
Moderbolaget kommer jag att behålla men undrar ändå om banken kan häva lånet, har fått hem lånehandlingarna men har inte inflytt förens om 3 månader. Ska jag vänta med att sälja företaget eller ska sälja nu?
Om jag skriver under lånehandlingarna och skickar till banken innan jag säljer, är saken biff då eller kommer det kunna bli något problem?
Det är min kollega/delägare som ska köpa det och vi kommer därför inte sälja för några pengar att prata om då jag behåller moderbolaget.

Hej jag undrar vad har försäljningen av företaget med ditt bolån att göra? Är det något som du pratat med bolånehandläggaren om att du också ska sälja ett företag?

Har din ekonomi förändrats sen du ansökte om lånet eller kommer den att förändras i och med att du säljer företaget?

Har din ekonomi förändrats sen du ansökte om lånet eller kommer den att förändras i och med att du säljer företaget?
Jag har samma bankman privat som för företagen. Jag har inte pratat med bankmannen ännu då inget är klart.
Jag säljer det bolag med högst omsättning och högst vinst och därmed behåller det bolag med lägre omsättning. Men det är högre procentuell vinst i det bolag jag behåller.
Med detta så kommer jag enbart ha 5 anställda istället för 32.
När vi ansökte om lånet och "köpte" huset så kollade bankmannen på det bolag som jag plockade lön ur vilket är bolaget som ska säljas.
Min privata kommer nog vara densamma men förhoppningsvis bli bättre på sikt nu när jag till stor del tar in underentreprenörer för mina fortsatta arbeten varav ett av företagen är mitt nuvarande bolag som ska säljas.

Lånet blir väl inte formellt beviljat innan det skrivs på och det brukar väl ske i samband med inflytt. Innan dess så har väl banken rätt att dra tillbaka ett låneerbjudande eller lånelöfte

Jag har samma bankman privat som för företagen. Jag har inte pratat med bankmannen ännu då inget är klart.
Jag säljer det bolag med högst omsättning och högst vinst och därmed behåller det bolag med lägre omsättning. Men det är högre procentuell vinst i det bolag jag behåller.
Med detta så kommer jag enbart ha 5 anställda istället för 32.
När vi ansökte om lånet och "köpte" huset så kollade bankmannen på det bolag som jag plockade lön ur vilket är bolaget som ska säljas.
Min privata kommer nog vara densamma men förhoppningsvis bli bättre på sikt nu när jag till stor del tar in underentreprenörer för mina fortsatta arbeten varav ett av företagen är mitt nuvarande bolag som ska säljas.

Du bör nog snacka med han på banken som säljer på dig banktjänster (en bankman är inget annat än en försäljare)
Du ingår delvis i en koncernstruktur, och minns jag inte fel från tidigare arbeten osv så rasade hela ärendet ihop om det blev ändringar i koncernstruktur under pågående ärende. Som regel inga bekymmer att bara slänga ihop ett nytt ärende, men just den banken kunde inte slutföra låneärendet när sånt som du beskriver hände, dom var tvungen att köra igenom på nytt för att få kreditsystemet nöjt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp