• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån (lånelöfte) - ENKLAST?

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Handelsbanken nekade redan i sin kalkylator, så det baserades enbart på det jag matade in, ingen kreditupplysning således, LF:s gav nästan exakt det som de sedan lånade ut. Men de har ju många fler variabler, som typ av bolån (villa, lägenhet), civilstånd, kommun, driftskostnad, studieskulder etc. Det ger ju en mer precis bedömning. 2,4 miljoner kontra 0-0,6 miljoner är ju dock rätt stor avvikelse.

Ja, skillnaden är lite väl stor.

Får man fråga om du har stora avbetalningar på studieskulder?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Jag betalar 950 i månaden. Tar jag bort den delen ökar mitt utrymme hos LF med 200k.

Handelsbanken vet jag är väldigt hårda. LF ingen uppfattning om... Men har för mig både Swedbank och SEB är enklare. Så frågan är om du hade fått högre av dem, bara en sån enkel grej kanske hade hjälpt.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Handelsbanken vet jag är väldigt hårda. LF ingen uppfattning om... Men har för mig både Swedbank och SEB är enklare. Så frågan är om du hade fått högre av dem, bara en sån enkel grej kanske hade hjälpt.

SEB verkar inte ha någon kalkylator, men Swedbank säger med samma uppgifter 600k med csn-lånet, 750k utan.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Ändrar jag till ensamstående från sambo (bara jag som står på lånet) får jag låna 364 402 kr, och tar jag bort studieskulden blir summan 541 139 kr.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Det var konstigt. Kan de har gjort om något iom amorteringskravet kanske... Får ta och kolla på detta.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Man kanske inte ska gå till en av storbankerna. SBAB och Danske Bank har jag hört ska vara bra gällandr bolån. Lättare att få, kanske nån vet?

Vet nån om det bara är UC bankerna använder? Eller kollar dom även Creditsafe, Bisnode osv osv?

Bolån borde inte va svårt att få eftersom banken äger ju ändå lägenheten/huset så betalar du inte så tar dom ju det ifrån dig. Säkerhet för dom ju. Så bolån bör va lättare att få än ett blancolån?

Har man en hyresrätt som kostar runt 8000-10.000kr i månaden så bör man ju kunna ha råd med ett bolån?

Och... kräver alla banker att man har pengar sparade för att använda till handpenningen/kontantinsatsen på lägenheten/huset? Eller är det ett sido-lån man kan få om man inte har några sparade pengar?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Man kanske inte ska gå till en av storbankerna. SBAB och Danske Bank har jag hört ska vara bra gällandr bolån. Lättare att få, kanske nån vet?

Vet nån om det bara är UC bankerna använder? Eller kollar dom även Creditsafe, Bisnode osv osv?

Bolån borde inte va svårt att få eftersom banken äger ju ändå lägenheten/huset så betalar du inte så tar dom ju det ifrån dig. Säkerhet för dom ju. Så bolån bör va lättare att få än ett blancolån?

Har man en hyresrätt som kostar runt 8000-10.000kr i månaden så bör man ju kunna ha råd med ett bolån?

Och... kräver alla banker att man har pengar sparade för att använda till handpenningen/kontantinsatsen på lägenheten/huset? Eller är det ett sido-lån man kan få om man inte har några sparade pengar?

  • Förmodligen är det lite lättare hos mindre banker, särskilt om man inte är ute efter särskilt dyra objekt. Min dåvarande bank Handelsbanken var inte intresserade så jag bytte till Länsförsäkringar Bank.
  • De kollar med all sannolikhet enbart UC - som ju ägs av bankerna.
  • Beror lite på hur man ser det, om bolån är lättare än blancolån. Blancolån når ju sällan upp i bolånesummor och är därför enklare för lägre summor, men blir svårare ju mer man vill låna. Bolån har säkerhet, men vid en eventuell bolånekrasch vill ju inte bankerna bli ståendes med en massa hus och lägenheter ingen har råd med.
  • Bankerna struntar i vad man betalar för sin hyresrätt och trots att man aldrig haft problem med levnadskostnaderna (och kan visa det) så går de till 100% på sina egna kalkyler. Går den ihop så blir man beviljad.
  • Generellt sett vill de att man betalar kontaktinsatsen med sparade pengar, men om kalkylen håller för ett blancolån går säkert det bra i många fall också, om de inte uttryckligen kräver sparande, som en del lånelöften gör. När jag tog bolån hade jag ett ca 1 år gammalt blancolån och det var inga problem (även om jag så klart fått låna mer om jag inte haft det). Allt hänger på kalkylen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp