• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån med utländsk medborgare

Niclas

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2019
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
45
Poäng
147
Hej jag undrar om det är någon som jobbar på en bank eller har egen kunskap om just detta.

Min särbo är dansk medborgare, jobbar och är skriven i Danmark och har ej svenskt personnummer. Jag är svensk medborgare, jobbar och bor i Sverige. Är det möjligt för oss att söka ett gemensamt lånelöfte/bolån I Sverige.

Har varit i kontakt med flera banker och har varit luddigt. Nordea ville ha ett "samordningsnummer" (typ som personnummer för utländska medborgare men ändå inte) tar 12 veckor. Danske bank och SEB trodde det skulle räcka med lönespecar och arbetsintyg ifrån hennes danska arbetsgivare. När jag dock nämnde att vissa banker krävt personnummer eller samordningsnummer blev de osäkra och kopplade mig vidare till en internationell avdelning som skulle återkomma.

Har ej fått svar än så är nyfiken om någon här varit med om något likande.

Vi vill helst inte söka svenskt personnummer till henne förän vi har hittat en större bostad vi vill bo i. Dels för att min nuvarande bostad är för liten och det underlättar praktiskt att bo i Köpenhamn som dansk medborgare och adress.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Man tycker ju att det borde vara relativt enkelt med Danmark. Men jag har ingen kunskap kring detta tyvärr.
Med tanke på vilka svar du har fått av storbankerna låter det ju ytterst tveksamt att det går.
Finns säkert någon tomtebank men med ränta och annat nonsens därefter.
Du har inte kapacitet att stå på ett bolån själv?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp